چهارشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۱۶
۰ نفر

محیط زیست> کم‌تر کسی است که با شنیدن «حیوانی با خارهای زیاد» یاد جوجه‌تیغی نیفتد، اما به همان اندازه هم کم‌تر کسی است که از نزدیک یک جوجه‌تیغی را دیده باشد.

حیوان خاردار پرفایده

حیوانی که بر خلاف اسم و ظاهرش، بی‌آزار است و گونه‌های زیادی از آن هم برای ما آدم‌ها مفیدند. مرضیه اعتباری، سفیر محیط‌ زیست هفته‌نامه‌ی دوچرخه، درباره‌ی این پستاندار مطالعه کرده است. شما هم می‌توانید درباره‌ی ویژگی‌‌های جالب جانوران، مثل ظاهر و گونه‌های مختلفشان مطالعه کنید و گزارشی از آن برای دوچرخه بفرستید، درست مثل مرضیه که نوشته‌‌اش پیش روی شماست:

تشخیص جوجه‌تیغی‌ها از دیگر حیوانات بسیار آسان است، چون هیچ جانور دیگری نیست که بیش از ۳۰۰۰ تیغ پشتش داشته باشد! برخلاف باور بعضی‌ها، تیغ‌های جوجه‌تیغی‌ سمی نیستند. داشتن تیغ مزیت بزرگی برای این جانور است و برای دفاع از خود آن‌ها را پرتاب می‌کند. متأسفانه جوجه‌تیغی‌ها معمولاً زیر چرخ اتومبیل‌ها کشته می‌شوند.

جوجه‌تیغی تقریباً در تمام مناطق دنیا موجود است. در ایران و به‌ویژه در مناطق گرمسیر، مثل استان هرمزگان هم تعداد آن‌ها زیاد است. درگویش محلی هرمزگانی به جوجه‌تیغی، «زُزُه» می‌گویند. گونه‌ی دیگری از این حیوان که درجنوب ایران زندگی می‌کند، ازجوجه‌تیغی بزرگ‌تراست و خارپشتش هم ازخارپشت جوجه‌تیغی بلندتر است. درمناطقی ازهرمزگان به این‌جانور (شُوگـَرد شَب‌گَرد) می‌گویند، چرا که روزها می‌خوابد و عصرها بیرون می‌رود و از انواع حشرات، حلزون‌ها و گاهی قورباغه‌ها تغذیه می‌کند. هر جوجه‌تیغی می‌تواند هرشب مقدار قابل‌توجهی حشره بخورد و با این‌کار، به کنترل آفات و حشرات در کشاورزی کمک می‌کند. جالب است بدانید جوجه‌تیغی‌ها کور مادرزادند و با انسان‌ها بیماری‌های مشترک زیادی مثل سرطان دارند!

مرضیه اعتباری

۱۵ ساله از بوشهر

کد خبر 250695
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز