گروه دانش و سلامت: روز شنبه بـرگـزیدگـان نخستین جشنواره پژواک محله (جشنواره پژوهش و اطلاعات کاربردی محله) انتخاب و از برترین‌های آنها تقدیر خواهد شد.

مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری در گفت‌وگو با همشهری گفت: هدف این جشنواره که با مشارکت نهاد‌های مرتبط و همکاری متخصصان، پژوهشگران و صاحب‌نظران حوزه پژوهش برگزار شده این است که شناخت بهتری نسبت به مسائل و توانمندی‌های مختلف شهر تهران به‌دست بیاید. بنابراین از همه کسانی که در 2سال گذشته پژوهش‌های مستندی را در مقیاس محله‌های تهران انجام داده‌اند خواسته شد که آثارشان را به دبیرخانه جشنواره پژواک ارسال کنند.

محور‌های شش‌گانه و اصلی این جشنواره شامل مقاله‌های پژوهشی، آثار پژوهش محله‌ای، گزارش هم‌اندیشی محله‌ای، ایده‌های پژوهشی محله‌ای، ترسیم سیمای اجتماعی و فرهنگی محله و سند توسعه مطالعات محلی است. به گفته دکتر علی اصغر محکی، مقالات و پژوهش‌های این جشنواره، 10زیر مجموعه ازجمله مسائل زیست‌محیطی، روابط و مناسبات اجتماعی محله، نظام مشارکت‌های اجتماعی محله، مسائل کالبدی و شهرسازی محله، فرهنگ شهروندی در محله، تعلق محله‌ای و آسیب‌های اجتماعی محله دارد.

آثار ارسالی در حوزه‌های اجتماعی بیشتر پژوهش‌هایی است که به‌دنبال ترسیم نیم‌رخ محله، ارزیابی آثار اجتماعی و فرهنگی پروژه‌های عمرانی محله‌ای، شناسایی ظرفیت‌ها، نخبگان و افراد اثر‌گذار در محله و مرتبط با هویت محله‌ای است.
وی ایجاد رقابت سالم و پیش‌برنده میان پژوهشگران محله و پژوهشگران حوزه کاربردی محله‌ای، ترویج الگوها و استانداردهای پژوهش و نگاشت‌های بومی محله‌محور، تقدیر از آثار و پژوهشگران محله‌ای و معرفی برترین آثار و پژوهشگران محله‌ای را از جمله اهداف اصلی این جشنواره عنوان کرد.

دکتر محکی گفت: جشنواره ابتدا در سطح 22منطقه شهر تهران برگزار شد و برگزیدگان خود را شناخت. هیأت علمی این جشنواره بر عهده دکتر طالبی‌نژاد بود. مرحله نهایی این جشنواره روز 10اسفند از ساعت 9تا 12در تالار ایوان شمس تهران برگزار می‌شود و به برگزیدگان لوح، تندیس یادبود و پاداش نقدی تعلق می‌گیرد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا تحقیقات دانشجویی نیز در این جشنواره شرکت داده شده‌اند گفت: اگر تحقیقی ارتباط موضوعی با محله‌های تهران داشته باشد و از تاریخ تهیه آن 2سال نگذشته باشد در این جشنواره شرکت داده شده است.
مجموعه‌پژوهش‌های محله‌ای در چند بخش مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

مدیرکل مطالعات فرهنگی و اجتماعی شهرداری در این‌باره گفت: در مرحله اول نتایج این مطالعات در اختیار مدیران محلات قرار خواهد گرفت تا در برنامه‌ریزی‌های محله‌ای مورد بهره‌برداری قرار دهند. در سطح بعدی نتایج در اختیار مدیران مناطق 22‌گانه نیز قرار خواهد گرفت تا از اطلاعات کاربردی آن برای منطقه تحت مدیریت استفاده شود و در مرحله سوم معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران و سایر رده‌های ستاد مرکزی شهرداری تهران از یافته‌های پژوهش‌ها استفاده می‌کنند.
تعداد آثار ارسالی در بخش نخستین جشنواره پژواک 10 هزارو‌30 اثر بود که از میان آنها 50 اثر برگزیده و تقدیر خواهد شد.

کد خبر 251051
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز