جمعه ۱۶ اسفند ۱۳۹۲ - ۱۶:۳۳
۰ نفر

گروه دانش و سلامت- زهرا رفیعی: اوکراین کشوری است که روزهای سخت و سرنوشت‌سازی را سپری می‌کند.

2رقیب اصلی یعنی رئیس‌جمهور به‌تازگی برکنار شده و نخست‌وزیر سابق چنان اختلاف و خشونتی بر سر قدرت دارند که به‌نظر می‌رسد هیچ‌کدام از آنها و مسئولان دولت پیشین و فعلی از صادرات گوشت آلوده به رادیو‌اکتیو در چند‌ماه اخیر به ایران خبر نداشته باشند‌؛ گوشت‌هایی که واردات آن به کشور مدتی است بین تکذیب و تأیید در نوسان است.

سال گذشته در دولت پیشین بود که خبر ورود گوشت‌های آلوده به کشور در رسانه‌ها سر و صدا به پا کرد ولی آن زمان هم مسئولان واردات گوشت آلوده را تکذیب کردند.درچند‌ماه گذشته نیز مسئولان سازمان دامپزشکی کشور واردات گوشت قرمز از اوکراین را تکذیب کردند اما پس از پیگیری کمیسیون کشاورزی مجلس، یکی از مسئولان سازمان دامپزشکی اظهار داشت که مقداری گوشت قرمز از اوکراین وارد کشور شده اما این گوشت‌ها وارد بازار نشده و به محض ورود به کشور برای آزمایش تحویل سازمان انرژی اتمی شده است.

عضو کمیسیون ‌کشاورزی، آب‌ و منابع طبیعی مجلس، در واکنش به پرونده واردات گوشت‌های آلوده به رادیو اکتیو از اوکراین به خبرگزاری ملت گفت: متأسفانه ‌سازمان انرژی اتمی به‌رغم مسئولیت اصلی خود، علت بی‌اطلاعی از واردات گوشت از اوکراین را عدم‌ذکر کشور مبدأ در نمونه گوشت ارسال شده برای آزمایش در این سازمان ‌عنوان کرد.

البته سازمان انرژی اتمی اظهار کرد که در شهریور امسال یک نمونه گوشت گوساله وارداتی بدون ذکر کشور مبدأ به سازمان انرژی اتمی در جهت اندازه‌گیری برخی مواد پرتوزا و فلزات سنگین ارسال شده که نتایج آنالیز حاکی از نبود آلودگی پرتوی در نمونه بوده، اما توصیه این سازمان به سازمان دامپزشکی عدم‌واردات گوشت از اوکراین است. علی ایرانپور با انتقاد از به اوج رسیدن تناقض‌گویی در اظهارات سازمان انرژی اتمی و سازمان دامپزشکی کشور درخصوص پرونده واردات گوشت‌های آلوده به رادیو اکتیو از اوکراین، گفت:

واردات گوشت‌های آلوده به رادیو اکتیو در چند‌ماه گذشته بسیار خبرساز شد، در آن زمان مسئولان سازمان دامپزشکی ورود این نوع گوشت‌ها به کشور را تکذیب کردند اما پس از مدت زمانی طی تماس تلفنی از سوی یکی از مسئولان سازمان دامپزشکی کشور، این مسئول واردات گوشت از اوکراین را تأیید کرد. آلوده بودن گوشت‌های اوکراینی مربوط به حادثه اتمی چرنوبیل است. این حادثه بدترین حادثه اتمی غیرنظامی تاریخ جهان است که در رآکتور شماره۴ نیروگاه چرنوبیل اوکراین در ۲۶آوریل۱۹۸۶ اتفاق افتاد. درحالی‌که خبر واردات گوشت آلوده به ایران باعث ایجاد واکنش مردم و ترس آنها از ورود این گوشت‌ها به سبد غذایی خانواده خود شده است، مسئولان سازمان انرژی اتمی منکر تحویل گوشت‌ها به این سازمان شده‌اند.

علی ایرانپور نماینده مجلس در این‌باره گفت: پس از پیگیری نتایج آزمایش‌ها از سازمان انرژی اتمی درخصوص شائبه آلودگی این گوشت‌ها، یکی از مسئولان سازمان انرژی اتمی طی نشستی در کمیسیون کشاورزی مجلس اظهار کرد که به هیچ وجه گوشت‌های وارداتی از اوکراین تحویل سازمان انرژی اتمی نشده و این موضوع کاملا کذب است.

پس از اظهارات این نماینده مجلس، اخیراً رئیس نظام ایمنی هسته‌ای کشور در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: طی 2هفته اخیر وزارت جهادکشاورزی از سازمان انرژی اتمی برای وارد کردن یا نکردن گوشت از کشور اوکراین استعلام کرد که ما توصیه کردیم درصورت امکان و تا جایی که می‌تواند از کشورهای دیگر گوشت وارد کنند چرا که با توجه به حادثه چرنوبیل در اوکراین بهتر است از این کشور مواد غذایی وارد نکنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که وزارت جهادکشاورزی تاکنون سازمان را در جریان تصمیم احتمالی برای واردات گوشت از اوکراین قرار داده است یا خیر؟ اظهار کرد: تاکنون درباره اینکه برای وارد کردن گوشت و مواد غذایی از اوکراین تصمیمی اتخاذ شده ‌یا خیر اطلاعی به ما داده نشده است و اگر مواد غذایی از اوکراین تاکنون وارد کشور شده باشد سازمان انرژی اتمی از آن اطلاع ندارد. بنابراین نمی‌توانم درباره اخبار منتشر شده مبنی بر اینکه گوشت‌های آلوده به رادیواکتیو در کشور وجود دارد، اظهارنظر کنم.

کد خبر 252244
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز