همشهری آنلاین: فرمانده پلیس‌راه کشور نحوه ارتباط با سامانه پیامکی ۱۱۰۱۲۰ که به منظور نظارت مردمی بر حمل و نقل عمومی و رانندگان اتوبوس است را تشریح کرد.

اتوبوس سفر

به گزارش ایسنا، سردار محمدرضا مهماندار در مراسم رونمایی از سامانه نظارت مردمی بر حمل و نقل عمومی با بیان اینکه هدف ایجاد این سامانه جلب مشارکت مردمی برای ارتقای ایمنی ناوگان حمل و نقل و تقویت فرهنگ عمومی در کاهش تصادفات است، ابراز امیدواری کرد که با استفاده از ظرفیت این سامانه بخش مسافربری ایمن‌تر شود.

وی در تشریح فرایند اقدامات راه‌اندازی این سامانه با بیان اینکه طراحی و اجرای این پروژه حدودا یک سال طول کشید گفت: با هماهنگی تعاونی رویال سفر ایرانیان این سامانه به صورت آزمایشی در تابستان اجرایی شد.

وی با بیان اینکه با این سامانه اطلاعات مسافران به صورت لحظه‌ای دریافت و اطلاعات رانندگان در سامانه ثبت می‌شود گفت: می‌توان این اطلاعات را در اختیار شرکت‌های مسافربری نیز قرار داد تا آنها نیز در جریان فعالیت رانندگان خود قرار گیرند.

وی در مورد روند فعالیت این سامانه نیز گفت: مسافران می‌توانند در صورت رویت تخلفاتی همچون صحبت کردن راننده با تلفن همراه حین رانندگی، عدم استفاده راننده یا مسافران از کمربند ایمنی، خستگی و خواب آلودگی راننده، رانندگی خطرناک، اشکالات فنی خودرو، عدم توقف برای انجام فریضه نماز و حتی برای تقدیر از راننده به دلیل رعایت مقررات و رفتار مناسب شماره پلاک اتوبوس را به سامانه 110120 ارسال کنند.

به گفته مهماندار، مسافران می‌توانند بدین شیوه نظر خود را به شماره 110120 اعلام کنند: شماره اتوبوس * محل تخلف * کد گزارش * مقصد سفر.

وی همچنین با بیان اینکه پس از ارسال پیامک از سوی مسافر بلافاصله کد رهگیری برای پیگیری گزارش به فرد ارسال می‌شود گفت: اطلاعات دریافتی در مورد راننده اتوبوس به پاسگاه مسیر حرکت ارسال و ماموران نسبت به تایید صحت و سقم گزارش واصله اقدام کرده و در صورت احراز تخلف نسبت به اعمال قانون، تذکر و یا آموزش راننده اقدام می‌کنند.

وی در مورد مصادیق گزارش نیز گفت: مسافران می‌توانند هنگامی که راننده در حین رانندگی با تلفن همراه مشغول به فعالیت است کد یک را به شماره 110120 پیامک کنند.

وی افزود: مسافران می‌توانند عدم استفاده راننده یا مسافران از کمربند ایمنی را با نوشتن کد 2 به شماره اعلامی پیامک کرده و کد 3 را در صورت خستگی و خواب آلودگی راننده به 110120 پیامک کنند.

به گفته مهماندار ارسال کد 4 به شماره 110120 به منزله رانندگی خطرناک، شماره 5 به معنای اشکالات فنی خودرو و شماره 6 به منزله عدم توقف برای انجام فریضه نماز و عدد 7 به منزله تقدیر از راننده به دلیل رعایت مقررات و رفتار مناسب است.

مهماندار با بیان اینکه تصویر پلاک اتوبوس در داخل خودرو نیز نصب می‌شود تا مسافران بتوانند از آن استفاده کنند گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته در مورد اطلاع‌رسانی این سامانه، همراه بلیت اتوبوس اطلاعیه نحوه استفاده از این سامانه نیز در اختیار مسافران قرار خواهد گرفت؛ همچنین بر روی بلیت‌ها نیز متن کوتاهی در مورد نحوه ارتباط با این سامانه درج شده است.

کد خبر 252366
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز