به گزارش ایسنا، در معرفی این کتاب عنوان شده است: تارکوفسکی، سینماگر مشهور روسی، هنرمند ناموری است که درباره او گفتهاند سینما را به حد کمال هنری آن ارتقا داده است و به استناد همه فیلمهایی که ساخته همواره در مقابل تفکر سرگرمی و تجاری بودن این هنر ایستاده است.
رابرت برد، استاد زبان و ادبیات اسلامی دانشگاه شیکاگو و نویسنده این کتاب، عنصر سینمایی آثار تارکوفسکی را در چهار بخش متناظر با عناصر چهارگانه طبیعت خاک، آتش، آب و باد بررسی و تحلیل کرده است.
در سه فصل اول با عنوان "خاک" به بررسی شرایط مادی دنیای تارکوفسکی میپردازد، مانند: نظامی که در آن کار کرد، فضاهایی که خلق کرد و پردهای که وی به آن عمق معناداری بخشید.
سه فصل بعدی "آتش" به جنبههای استدلالی فیلمهای تارکوفسکی میپردازد.
فصلهای هفت تا نه "آب" بر ساختار خود تصویر متمرکزند که تجربه حسی و خود زمان را در خطی پیوسته، منفرد از نما که تارکوفسکی در دل اصول زیباشناسی خود قرار داده بود، نقش میکند.
نویسنده در فصل پایانی با تمرکز بر فیلم "ایثار" از جو نامحسوس دنیای سینمایی تارکوفسکی، که شرایط فضایی، مادی، استدلالی و زیباشناختی فیلمهایش را با جنبه احساس برانگیز استعداد درهم میآمیزد، سخن گفته است.
توجه منتقدان سینما و اهل تفکر به معنا در آثار تارکوفسکی موجب شده تا برجستگیهای قالبی کار او کمتر مورد توجه قرار گیرد، و رابرت برد در این تحقیق در جبران این کمبود به ساختاربندی و چارچوب آثار این کارگردان بیش از محتوای آن نظر داشته است.
هفت فیلم سینمایی تارکوفسکی را اغلب اسفار سبعه مقدسی به شمار میآورند که همتای شاهکارهای نویسندگان و آهنگسازان روسی هستند.
فیلمهای او را به خاطر ساختار روایی باز و ریتم کند و متفکرانهشان مهمترین آثار تأثیرگذار بر سبک فیلمهای معاصر اروپایی میدانند.
با این حال هنوز تارکوفسکی موضوعی فرار برای تحلیل و تفکر مانده و نام او چه عام و چه آکادمیک در گفتمان فیلم به طرز شگفتآوری مهجور مانده است.
کتاب حاضر به این منظور نگاشته شده تا از طریق تحلیل قوی فیلمها و دیگر طرحهای خلاقه تارکوفسکی به بهبود وضعیت رسانه سینما کمک کند.
چاپ اول "عناصر سینمای آندرئی تارکوفسکی" در 292 صفحه، مصور با شمارگان 1000 نسخه و قیمت 15500 تومان از سوی انتشارات سروش منتشر شده است.