همشهری آنلاین: مدیر عامل آب و فاضلاب کشور با بیان اینکه ما در منطقه کم آب واقع هستیم اما از اروپا بیشتر آب مصرف می‌کنیم گفت اگر الگوی مصرف رعایت شود می‌توان جلوی جیره‌بندی آب را گرفت.

حمید جانباز مدیرعامل آب و فاضلاب کشور در گفت‌وگو با ایلنا، موانع اجرای خدمات رسانی مطلوب به مشترکین، عدم تکمیل طرح‌های آبرسانی در سراسر کشور به دلیل مشکلات مالی، مشکل انتقال آب بدلیل رشد فزاینده جمعیت در شهرها و مهاجرت از شهرهای کوچک به کلانشهرها را از جمله مشکلات بخش آب در سال 92 عنوان کرد.

وی افزود: با توجه به اینکه منابع آب محلی آلوده شده و منابع آب به لحاظ کمی و کیفی دچار مشکل شده لذا ناگزیر به انتقال آب از نقاط دور هستیم که عمدتا هزینه‌بر هستند.

جانباز با اشاره به اینکه ما هرساله بدنبال افزایش نیاز آبی پروژه‌های زیادی اجرا می‌کنیم، خاطرنشان کرد: جهت جلوگیری از شتاب روزافزون نیاز به آب شرب باید به سمت مدیریت مصرف و تقاضا برویم.

وی با تاکید بر لزوم رعایت الگوی مصرف و کاهش مصارف غیرضروری تصریح کرد: با وجودی که ما در یک کشور کم آب واقع شده‌ایم اما سرانه مصرف‌مان از اروپا بیشتر است لذا باید به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنیم که صرفه‌جویی نهادینه شده و با رشدی شتابان به سمت تامین آب شهروندان و روستاییان حرکت کنیم.

مدیرعامل آب و فاضلاب کشور گفت: سال گذشته 6400 روستا با تانکر آبرسانی می‌شد که این میزان در تابستان به 5200 روستا رسید و در سال 93 سعی می‌شود مجتمع آبرسانی روستایی را سرعت داده و تعداد روستاهای بالای 20 خانوار فاقد آب را کاهش دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در بخش آب شهری علاوه بر طرح‌های بلند مدت طرح‌های فوری و اضطراری نیز در دستور کار است تا مشکل خاصی به لحاظ تامین آب شهروندان نباشد ضمن اینکه تمام تلاش ما این است که مجبور به اعمال جیره‌بندی در هیچ نقطه‌ای از کشور نباشیم.

جانباز با بیان اینکه در تمام مناطق شهری و روستایی کیفیت آب جزء خط قرمزهاست، یادآور شد: سعی بر این است آبی که در شبکه جریان دارد سالم، با کیفیت و استاندارد باشد.

وی همچنین گفت: با توجه به الزامات اجرایی شدن اقتصاد مقاومتی سعی بر این است که بخش عمده تجهیزات، امکانات و فعالیت‌ها با اتکا به توان و ظرفیت داخلی باشد.

کد خبر 254111
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز