گروه سرزمین: سرانجام پس از سال‌ها تلاش بین‌المللی و حقوقی ایران با همکاری مؤسسه شرق‌شناسی شیکاگو در آمریکا، دادگاه فدرال شیکاگو رأی به استرداد کامل الواح هخامنشی به ایران داد.

این خبر را معاون میراث فرهنگی کشور در آخرین روزهای تعطیلات نوروزی اعلام کرد. به گفته محمدحسن طالبیان دفاع ایران و کارشناسان و پژوهشگران مؤسسه شرق شناسی شیکاگو موجب شد تا رأی نهایی دادگاه فدرال درباره الواح هخامنشی به نفع ایران صادر شود. به گفته طالبیان، مسئولان فرهنگی و کارشناسان دانشگاه شیکاگو می‌دانستند که رأی دادگاه بدوی آمریکا به حق نیست و الواحی که به امانت در اختیار مؤسسه شرق‌شناسی دانشگاه شیکاگو قرار گرفته بود، جنبه مطالعاتی داشت و هیچ‌کس حق فروش آنها را نداشت.

طالبیان با اشاره به وضعیت نگهداری 30هزار قطعه لوح گلی هخامنشی که از سال1930 در مؤسسه شرق شناسی شیکاگو به امانت قرار دارد، ادامه داد: این الواح در وضعیت خوبی در این مؤسسه نگهداری می‌شوند و از نظر دما، رطوبت و نور تحت کنترل هستند. آنها در حال اسکن و خوانش هستند و قرار است از این الواح بانک اطلاعاتی تهیه شود که سرپرستی این پروژه را پروفسور مت استلپر به‌عهده دارد و طبق تفاهمنامه‌ای که با مؤسسه شرق‌شناسی منعقد شده این اطلاعات به ایران هم داده می‌شود.

معاون میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه نگاه فرهنگی کارشناسان و مسئولان مؤسسه شرق شناسی شیکاگو می‌تواند زمینه‌های همکاری متخصصان ایرانی را با این مؤسسه بیشتر کند، گفت: هیچ مخالفتی با پژوهش‌های علمی که به ارتقای فرهنگ ایرانی منجر شود، نداریم.

با رأی دادگاه فدرال شیکاگو که به نفع ایران صادر شده است الواح هخامنشی ایران که برای مطالعه به دانشگاه شیکاگو امانت داده شده بود، برای پرداخت غرامت به قربانیان یک انفجار به حراج گذاشته نمی‌شوند و به ایران بازگردانده خواهند شد. براساس حکم دادگاه بدوی در آمریکا که براساس شکایت خانواده‌های قربانیان انفجار ناشی از بمبگذاری در یک مرکز تجاری صادر شده بود، الواح هخامنشی ایران به‌عنوان غرامت 412میلیون دلاری در اختیار شاکیان پرونده قرار می‌گرفت.

رابرت گتلمن، قاضی دادگاه فدرال شیکاگو تأکید کرده است الواح هخامنشی با هدف پژوهش باستان‌شناسی در اختیار مؤسسه شرق شناسی شیکاگو قرار گرفته بود و اهداف تجاری نداشت و نمی‌توان آنها را مصادره کرد. با اعلام این خبر رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری نیز از آمادگی موزه ملی ایران برای میزبانی از الواح هخامنشی خبر داده است.

 

کد خبر 254647

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز