تلاش برای گروگانگیری الواح هخامنشی در آمریکا همچنان ادامه دارد.

 2‌ماه پیش دادگاه فدرال آمریکا با تلاش‌های دانشگاه و مؤسسه شرق شناسی شیکاگو و وکلای ایران در پرونده الواح هخامنشی، رأی نهایی خود در مورد الواح هخامنشی را صادر و تأکید کرد که الواح هخامنشی اشیای فرهنگی به امانت داده شده به دانشگاه شیکاگو است و ضبط و فروش آنها به‌منظور پرداخت غرامت به قربانیان یک انفجار تروریستی در گوشه‌ای از جهان غیرقانونی است.

اکنون اما قربانیان آن انفجار، بار دیگر اعتراضی به دادگاه عالی فدرال آمریکا ارائه کرده و خواستار تجدید نظر در رأی نهایی شده‌اند.وکلای ایران در پرونده بازگشت الواح هخامنشی و دانشگاه شیکاگو تأکید کرده‌اند که مستندات آنها در تعلق الواح هخامنشی به ایران آنچنان قوی است که حتی درصورت رسیدگی به این اعتراض نیز بار دیگر رأی دادگاه به نفع ایران در موضوع الواح هخامنشی صادر می‌شود.

براساس آنچه مسئولین سازمان میراث فرهنگی گفته‌اند، این سازمان هیچ اطلاعی از تاریخ و چگونگی ارائه اعتراض قربانیان انفجار تروریستی به رأی دادگاه فدرال آمریکا نداشته و مشخص نیست این اعتراض چه زمانی به دادگاه عالی فدرال آمریکا رسیده است.

بدین‌ترتیب بازگشت الواح هخامنشی به ایران که به‌منظور مطالعات تاریخی و فعالیت‌های پژوهشی به دانشگاه شیکاگو تحویل شده بود تا پایان رسیدگی به اعتراض نهایی خانواده قربانیان انفجار تروریستی به تعویق افتاده است. سازمان میراث فرهنگی اعلام کرده است که حتی درصورت رسیدگی به اعتراض نهایی نیز رأی دادگاه به نفع ایران صادر می‌شود.

کد خبر 259871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فرهنگ عمومی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز