به گزارش کاوشگران روابط عمومی به نقل از مقاله کریستین پیترلا معاون رییس روابط عمومی شرکت ارتباطات والکر سندز نوشت:
در حالیکه زنان در چند سال گذشته گامهای بلندی به عنوان نیروی کار برداشتهاند؛ اما به طور میانگین کمتر از همتایان مرد در موقعیتها و سطوح ارشد قرار میگیرند. این مورد در شغل روابط عمومی بیشتر قابل توجه است و با وجود اینکه نزدیک به 80 درصد از کارکنان صنعت روابط عمومی (در آمریکا) از زنان تشکیل شده، حدود چهار پست از هر پنج موقعیت رهبری در سازمانها و شرکتها به مردان اختصاص یافته است.
مطالعه انجمن Open Forum برای مقایسه رشد شرکتهای دارای مدیران مرد و زن نشان داد که در چندین سال اخیر شرکتهای متعلق به زنان با نرخ رشد تقریبا دو برابر، از همتایان مرد خود موفقتر بودهاند. مطالعه جداگانه Catalyst هم نشان داد شرکتهایی که بیشتر زنان در سمتهای مدیریت ارشد قرار دارند از بازده بیشتری با بیش از یک سوم برخوردار بودهاند.
چرا زنان چنین مدیران کارامد و موثری هستند؟
1. زنان شنوندگان فعالی هستند. زنان میدانند که چه زمانی، زمان گوش سپردن است و در مقایسه با مردان تمایل به همدلی بیشتری دارند. زنان با وضوح بسیار قادر به درک نیازهای دیگران هستند چرا که در سطحی عمیقتر ارتباط برقرار میکنند و این قابلیت آنها را قادر میسازد تا هماهنگی بیشتری با نیازهای مشتری داشته باشند، در ارایه زبان صادقانهتر بوده و بتوانند در دراز مدت امکان رضایت بیشتر مشتری را فراهم سازند.
2. زنان گرایش اجتماعی بیشتری دارند. مطالعات نشان میدهد زنان اجتماعیتر از مردان هستند که منجر به میزان بالاتر همکاری موثر و خلاقیت در کسب و کار میشود. آنها همچنین در ارتباط با فنآوری نیز بسیار اجتماعی هستند. مطالعه اخیر توسطMoosylvania نشان داد زنان به احتمال بسیار بیش از مردان از گوشیهای هوشمند و تبلتها برای ایجاد تعامل استفاده میکنند و در برقراری ارتباط با غریبهها و آشنایان راحتتر هستند که میتواند محرک عظیمی برای کسب و کار جدید باشد.
3. زنان به وقایع جاری متصل هستند. احتمال بیشتری وجود دارد که زنان در ارتباط با اخبار به روز باشند و آنها را برای مشتریان و مسائل محیط کار خود بکار برند. درحالیکه مردان دارای ظرفیتهای ویژه بهتری برای چرخش ذهنی هستند اما زنان در حافظه فضایی و اجرای وظایف چندگانه مانند پیمایش اخبار، پاسخ دادن به تلفن و تامل در یک مساله قویتر هستند. این توانایی همچنین آنها را در ارایه راه حلهای راهبردی موثر میسازد.
4. زنان در تنظیمات گروه موثرتر هستند. آنها از صحبت کردن با دیگران درمورد مسائل مهم و استرسها هراسی ندارند و ارتباط گران بهتری هستند. اگر چه ارتباط مستقیمی بین IQ اعضاء تیم وجود ندارد اما مطالعه اخیر بررسی کسب و کار هاروارد به این نتیجه منجر شد که یک گروه متشکل از زنان تمایل به هوش جمعی بالاتری دارند. این توانایی طبیعی برای برقراری ارتباط به آنها اجازه میدهد تا به ترسیم تصویر بهتری از آینده بپردازند.
5. «تصویر بزرگ» بیشتر در کانون توجه مدیران زن قرار دارد. در حالیکه مردان به طور معمول بر روی پول و منافع بیشتر تمرکز میکنند؛ زنان تمایل دارند بر روی تصویرهای بزرگتر تمرکز نمایند و بیشتر مخالف ریسکپذیری باشند. بررسیهای اخیرAccenture نشان میدهد زنان احتمالا به تعادل در کار بیش از پول و به پرورش محیط برای موفقیت کلی شرکت توجه میکنند.