یکشنبه ۱۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۱۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: اجرای طرح سهمیه‌بندی با تلاطم بسیار تصویب و با پستی بلندی‌های فراوان به اجرا درآمد.

در مورد آینده و مخالفت‌هایی که با این طرح وجود داشته و نحوه اجرا و اعلام نرخ بنزین آزاد با حسن مرادی عضو هیات رئیسه کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی‌گفتگو کرده‌ایم.

  • در حال حاضر آیا مخالفت جدی و قابل توجهی با طرح سهمیه بندی بنزین در مجلس و یا بدنه دولت وجود دارد؟

از زمان آغاز اجرای طرح و روز اول که برخی مشکلات نیز ایجاد شده بود برخی از نمایندگان با این امر مخالف بودند ولی امروز که آثار مثبت و مفید اجرای طرح را مشاهده می‌کنند این مخالفت‌ها کاسته شده و اغلب به صف موافقان طرح سهمیه بندی پیوسته اند.

در واقع از ابتدا پیش بینی‌های نادرستی از تاثیر سهمیه بندی سوخت وجود داشت و این امر به خودی خود نگرانی‌هایی را بوجود آورده بود که موجب می‌شد مخالفت‌هایی هنگام تصویب طرح در مجلس ایجاد شود.

امروز خوشبختانه آثار مثبت طرح شرایطی بوجود آورده که حتی بدترین مخالفان طرح و کسانی که از اجرای آن سرباز می‌زدند به صف موافقان آن پیوسته‌اند.

  • این آثار مثبت که به آن اشاره می‌کنید چیست ؟

اثر مثبت اساسی که باید به دقت بررسی شود، تاثیر اقتصادی است. درسال 84 یارانه بنزین معادل بودجه عمرانی کشوربود. امسال هم پیش‌بینی‌ها مشابه بود یعنی اگر بنزین سهمیه‌بندی نمی‌شد به گفته برخی بیش از نیمی‌ازبودجه عمرانی امسال باید به یارانه بنزین که 5/10 میلیارد دلار بود، اختصاص می‌یافت.

به نظر من سهمیه‌بندی به اقتصادی شدن زندگی مردم منجر شده است و آثار آن در دراز مدت قابل مشاهده است. ولی در کوتاه مدت مشاهده می‌شود که مردم برای رفت و آمد خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

بنابراین در ‌همه بخش‌ها بطور خود کار مصرف باید بهینه شود. در جایگاه‌های عرضه سوخت مشاهده می‌شود که مردم هنگام تخلیه سوخت برای آن ارزش قائل هستند و دیگر از ریختن سوخت هنگام سوخت‌گیری خبری نیست.

این تغییر وتحول ربطی به مسایل سیاسی و دولت و اینکه با آن موافق هستیم یا نه ندارد و همه باید از این مسئله دفاع کنیم وخوشحال باشیم. یک مسئله مهم و اساسی بهبود یافتن شاخص سلامتی و محیط زیست است.

در همه این سال‌ها در همه شهر‌های بزرگ کشور با آلودگی هوا مواجه بودیم و طبیعی است که با سهمیه بندی این شهرهای آلوده از آلودگی نجات می‌یابند. این مسئله فقط با کاهش 20 تا 25 درصد از مصرف رخ داده است. یعنی سهمیه‌بندی متوسط مصرف بنزین را از 136 لیتر در ماه به 100 لیتر کاهش داده است.

  • آینده طرح و نحوه اجرای آن و نرخ بنزین آزاد را که قرار است اعلام شود چگونه پیش‌بینی می‌کنید؟

ادامه این طرح باید به سیاست توسعه مصرف گاز در خودروها متصل شود. به نظر من علاوه بر سی‌ان‌جی، توجیه پذیر است که حتی طرح‌های توسعه ال پی جی یا گاز مایع هم پیگیری شود. توسعه حمل و نقل عمومی‌نیز بطور طبیعی رخ می‌دهد و این بخش در شرایط جدید به شکوفایی بهتری خواهد رسید و دولت هم باید به این مسئله کمک کند. مسئله دیگر تعیین نرخ بنزین آزاد است.

نرخ بنزین آزاد باید در سطحی باشد که در مصرف تاثیر داشته باشد و موجب شود که مصرف بار دیگر به شرایط گذشته باز نگردد. دولت براساس مصوبه مجلس موظف به اعلام نرخ آزاد بود و حتی همزمان با سهمیه‌بندی باید اعلام می‌شد.

دولت نگران است که اعلام نرخ بنزین آزاد معیاری برای تورم در کشور شود و به همین دلیل دولت با این مسئله موافق نبود. به هر ترتیب باید نرخ آزاد اعلام شود.

دولت اعلام کرده که دوماه دیگر این نرخ اعلام می‌شود و با بررسی آثار اجرای طرح نرخ مناسبی اعلام خواهد شد. به نظر من نرخ باید بالای 400 تومان یا نزدیک به فوب خلیج فارس که حدود 550 تا 600 تومان است باشد.

کد خبر 25573

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز