به گزارش شرکت مترو تهران، خطوط بهرهبرداری مترو امروز 8.5درصد افزایش مییابد و از مرز 150کیلومتر میگذرد. افزوده شدن 12کیلومتر مترو و 5ایستگاه به خطوط حملونقل، نیمی از کمربند شمال شرقی-جنوب غربی تهران را شکل میدهد تا طولانیترین خط متروی خاورمیانه منتظر گام آخر شود.
خط 3مترو بزرگترین و طولانیترین خط ریلی خاورمیانه است که مسافت 37کیلومتری را در کمتر از یک ساعت میپیماید و با تکمیل بخش جنوبی، راه برای ساخت بخش شمالی هموار میشود. بدینترتیب صبح امروز در مراسمی با حضور شهردار تهران مدیران شهری نخستین قطار مترو از چهارراه ولیعصر به مقصد بزرگراه آزادگان در جنوب غربی تهران حرکت میکند.
رکوردهای بینظیر
شاخصها و رکوردهای گوناگون و کمنظیر خط 3این سامانه ریلی را در زمره برترین سامانههای حملونقلی جهان قرار داده است. بهرهگیری از چندین شیوه مختلف حفاری تونل یعنی ترانشه باز، اتریشی و مکانیزه، ساخت ایستگاهها و اجرای ریلگذاری به موازات پیشرفت دستگاه حفار، عبور دستگاه حفار تونل به فاصله اندک از زیر خط 2درحال بهرهبرداری مترو و دهها مورد دیگر در شمار رکوردها و شاخصهای بخش جنوبی خط 3مترو بهحساب میآید. این خط همچنین نخستین خط تقاطعی شبکه مترو با خطوط 7، 6، 4، 1و 8مترو است.
ثبت رکوردهای استثنایی با عبور 2دستگاه حفار مکانیزه غول پیکر خط 3و 7بهطورهمزمان به فاصله 5متری از یکدیگر، نهتنها در ایران که در دنیا نیز بیسابقه بود. همچنین عبور دستگاه حفار از منطقه کاملا ریزشی و فرسوده خیابان ولیعصر، احداث ایستگاه چهارراه مولوی زیر لوله فاضلاب فرسوده شهری، لاینینگ 120متر تونل ایرانی اتریشی در هفته و رکورد روزانه 270متر عملیات روسازی بستر در حالی بهدست آمده که دستگاه حفار مترو در اعماق زمین مشغول بهکار بود. امروز بخش جنوبی خط 3مترو با ایستگاههای منیریه، راهآهن، قلعهمرغی، جوادیه و آزادگان به مسافران سرویسدهی میکند.
هزینه 2هزار میلیارد تومانی
برای این پروژه بزرگ شهری 2هزار میلیارد تومان هزینه شده است که هم از نظر حجم عملیات و هم از نظر میزان بودجه بزرگترین پروژه شهری سال بهحساب میآید. این خط یکی از شاخصترین خطوط حملونقلی تهران بهدلیل دسترسی به مرکز تهران است که فرصتهای زیادی را برای استفاده مسافران فراهم میکند. افتتاح این خط از کارهای بینظیر عمرانی است که مردم جنوب شهر از آن بهرهمند میشوند.