داستان فروش سهام پرسپولیس و استقلال از داستان شاهنامه هم طولانی‌تر شده است.

بورس

آنطور که معاون سازمان خصوصی‌سازی می‌گوید واگذاری سهام برای چندمین‌بار در مرحله قیمت‌گذاری است اما برخی منابع خبری می‌گویند که قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه کلا معلق شده و مسکوت مانده است؛ گویا قرار نیست سهام این دو باشگاه واگذار شود.

به گزارش همشهری، میرعلی اشرف پوری‌حسینی، مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ در آخرین نشست خود با خبرنگاران از کشف 300میلیارد تومان دارایی در حساب یکی از 2باشگاه پرسپولیس و استقلال خبر داد که تا همین چند‌ماه پیش هیچ‌کس خبری درباره آن نداشت. او اشاره‌ای به اینکه این دارایی متعلق به کدام‌یک از 2باشگاه است نکرده بود اما کشف چنین دارایی نشان می‌دهد که این دو باشگاه تا چه حد به لحاظ انتشار اطلاعات ناشفاف عمل می‌کنند. به اعتقاد کارشناسان این پنهان‌کاری‌ها نشان‌دهنده این است که اراده‌ای برای واگذاری سهام این دو باشگاه وجود ندارد.

آخرین خبر‌ها درباره قیمت‌گذاری سهام پرسپولیس و استقلال نشان می‌دهد که سهام این دو باشگاه توسط شرکت تأمین سرمایه سپهر به میزان 60میلیارد تومان ارزشگذاری شده بود. گویا پس از بحث‌های فراوان این میزان تا 100میلیارد تومان برای هرکدام از باشگاه‌ها افزایش یافته بود و این قیمت‌گذاری حتی در هیأت عالی واگذاری هم طرح شده بود اما آنگونه که مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی‌ می‌گوید پس از آنکه قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه اعلام شد، یکی از مدیران عامل این دو باشگاه با ارسال نامه‌ای از وجود 300میلیارد تومان دارایی جدید در حساب‌های مالی این باشگاه خبر داده بود. همین موضوع باعث شد تا از اساس قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه اعتبارش را از دست بدهد، بر این اساس قرار شد تا قیمت‌گذاری دوباره انجام شود. اما آخرین خبر‌ها نشان می‌دهد که قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه کلا مسکوت مانده است.

اطلاعات جدید نشان می‌دهد هیچ شرکتی در حال قیمت‌گذاری سهام این دو باشگاه نیست. برخی منابع خبری می‌گویند که بحث واگذاری سهام این دو باشگاه برخلاف قانون بودجه سال93 که سازمان خصوصی‌سازی را برای فروش سهام تکلیف کرده، معلق مانده است. در حال حاضر وزارت ورزش و جوانان، کمیته مسئول واگذاری سهام این دو باشگاه که مسئولیت آن‌را امیررضا خادم برعهده دارد و سازمان خصوصی‌سازی‌ هرکدام به‌تنهایی در این‌باره اطلاع‌رسانی می‌کنند.

این برای نخستین بار است که نهاد‌های دیگری هم به غیر از سازمان خصوصی‌سازی‌ خود را متولی واگذاری سهام می‌دانند و در این‌باره اظهارنظر می‌کنند.خبر‌های جدید‌تر اینکه هیأت وزیران باید هرچه سریع‌تر مرحله ثبت رسمی ورزشگاه‌های درفشی‌فر و مرغوبکار را به‌نام 2باشگاه پرسپولیس انجام دهد. با وجود آنکه گفته می‌شود این دو ورزشگاه به این دو باشگاه تعلق گرفته، اما وزارت ورزش هیچ سندی را به نام این دو باشگاه به ثبت نرسانده بود. براساس قانون بودجه سال1393 سهام 2باشگاه پرسپولیس و استقلال امسال باید به بخش خصوصی فروخته شود البته چند سالی هست که این بند در لوایح بودجه گنجانده می‌شود اما تاکنون موفقیتی برای عرضه سهام این دو باشگاه به‌دست نیامده است.

از ابوالقاسم شمس جامخانه پرسیدیم که واگذاری سهام این دو باشگاه در چه مرحله‌ای است. او گفت: سازمان خصوصی‌سازی‌ در حال پیگیری واگذاری سهام این دو باشگاه است و در این زمینه 2پیشنهاد اصلی از سوی سازمان خصوصی‌سازی‌ به هیأت وزیران ارسال شده و قرار است هیأت وزیران تکلیف برخی موارد نامشخص را در مورد این واگذاری روشن کند تا این دو باشگاه آماده واگذاری شوند.

از شمس پرسیدم پیشنهاد‌های سازمان خصوصی‌سازی‌ چه بوده است. او توضیح داد: بحث اول این است که هیأت وزیران باید درباره ثبت اسناد مربوط به 2ورزشگاه درفشی‌فر و مرغوبکار به این دو باشگاه تصمیم بگیرد. در گذشته این دو ورزشگاه به این دو باشگاه اختصاص یافته بود اما وزارت ورزش سند آن را به نام این دو باشگاه نکرده بود که هیأت وزیران باید در این مورد تصمیم بگیرد.

وی افزود: مورد دوم این بحث واگذاری 100درصد سهام این دو باشگاه است. براساس قانون این دو باشگاه در گروه واگذاری‌ها قرار می‌گیرند که سازمان خصوصی‌سازی‌ مجاز است 80درصد شرکت‌های حاضر در این گروه را واگذار کند، بنابراین اگر قرار است کل سهام این دو باشگاه فروخته شود هیأت وزیران باید در این مورد تعیین تکلیف کند. از معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ همچنین پرسیدم که گویا واگذاری سهام پرسپولیس و استقلال از دست سازمان خصوصی‌سازی‌ خارج شده است. او تأکید کرد: این حرف غلطی است، متولی اصلی واگذاری سهام بنگاه‌های دولتی سازمان خصوصی‌سازی‌ است و این سازمان هم در حال پیگیری امور مربوط به واگذاری سهام این دو باشگاه است.

شمس همچنین درباره اینکه سهام این دو باشگاه چه زمانی واگذار می‌شود، گفت: با توجه به اینکه آغاز فصل است و قرارداد اسپانسر‌ها باید تعیین شود، وزارت ورزش باید درباره قرارداد‌های این دو باشگاه با اسپانسر‌ها تعیین تکلیف کند.

کد خبر 257374
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز