شنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۹:۱۵
۰ نفر

همشهری آنلاین: قتلی وحشیانه در شهری ساحلی در برزیل بعدی جدید از عوارض پخش شدن شایعات در شبکه‌های اجتماعی را نمایان کرد.

facebook

براساس گزارش BBC، مانند بسیاری از دیگر شهر‌های کوچک، ساکنان شهر گواروجا در نزدیکی سائوپائولو اخبار محلی خود را به‌جای روزنامه و وب‌سایت‌های خبری از صفحات محلی فیس‌بوک می‌خوانند، یکی از محبوب‌ترین این صفحات Guaruja Alerta است که 50 هزار نفر عضو دارد، اما این صفحه محبوب با گسترش دادن یک شایعه بی‌اساس زمینه کشته شدن یک زن جوان را فراهم آورد.

روز شنبه به زنی 33 ساله در این شهر حمله شده و وی به شکلی وحشیانه مورد ضرب و جرح قرار گرفت، این حمله دلخراش توسط تعدادی فیلم‌برداری شده و تصاویر آن منتشر شد. این زن در اثر جراحت‌های نشای از حمله، روز دوشنبه جان خود را از دست داد و وکلای وی صفحه Guaruja Alerta را مسئول قتل او اعلام کردند.

دلیل این اتهام انتشار شایعه‌ای درباره زنی بود که کودکان شهر را می‌دزدید و از آنها برای انجام مراسم جادوی سیاه یا وودوو استفاده می‌کرد؛ این شایعه برای چند هفته در میان اهالی این شهر می‌چرخید و در نهایت روی صفحه فیس‌بوک قرار گرفت. باوجود اینکه مسئولان صفحه Guaruja Alerta توسط پلیس از نادرست بودن این شایعات آگاه شده بودند اما شایعه در فضای مجازی گسترش بیشتری پیدا کرد.

در این شایعه عنوان شده بود که این زن جادوگر همواره یک کتاب انجیل به‌همراه دارد، قربانی این قتل نیز در روز حمله یک کتاب انجیل به دست داشته و او را دیده‌اند که به یک کودک موز تعارف کرده‌است. وکیل قربانی می‌گوید مسئول صفحه Guaruja Alerta را قاتل زن جوان نمی‌داند،‌ اما او را مسئول این قتل می‌داند و باید مسئولیت جرمش را به عهده بگیرد.

مسئولان این صفحه اعلام کرده‌اند که اطلاعیه پلیس مبنی بر ربودن نشدن کودکان شهر را منتشر کرده‌اند، اما از برداشتن شایعه اصلی از روی صفحه خودداری کرده و به بررسی زوایای مختلف آن ادامه داده‌اند. با این همه پلیس هنوز میان انتشار این شایعه روی فیس‌بوک و قتل زن جوان ارتباطی قابل دفاع نیافته‌است اما مردی که به اتهام قتل دستگیر شده تایید کرده که این شایعات را شنیده‌است.

کد خبر 258969
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز