به گزارش معاونت فنی و عمرانی شهرداری تهران، تونل امیرکبیر در شرق بازار تهران، حدفاصل سه راه امین حضور تا بزرگراه امامعلی (ع) احداث شده است. این معبر زیرزمینی بعداز عبور از زیر خیابان ۱۷ شهریور و خیابان شکوفه، تا میدان کلانتری امتداد مییابد و پساز آن در تقاطع خیابان درودیان با خیابان نیکنام به دوشاخه مجزا تقسیم میشود.
بر این اساس، شاخه جنوبی از زیر خیابان نیکنام به مسیر جنوب به شمال بزرگراه امام علی (ع) متصلشده و شاخه شمالی در امتداد خیابان درودیان به مسیر شمال به جنوب این بزرگراه دسترسی دارد. بهاین ترتیب نه تنها بخشی از بارسنگین ترافیک منطقه بازار (سه راه امین حضور) به طولانیترین بزرگراه شمالی- جنوبی پایتخت منتقلمیشود بلکه با پیشبینی یک خط حمل و نقل اضطراری درجهت حرکت از بزرگراه امامعلی (ع) به سمت منطقه بازار، برای دسترسی سریع به قلب اقتصادی پایتخت در مواقع بحرانی نیز چاره اندیشی شده است.
آنچه گفتهشد تنها شامل موقعیت و عملکرد شاخه شمالی تونل است. شاخه جنوبی تونل امیرکبیر از سه راه امین حضور آغاز شده و تا میدان کلانتری ادامه مییابد تا امکان اتصال چهارمین تونل ترافیکی شهر تهران بهطرح تعریض خیابان کرمان فراهمشود.
همچنین ارتباط منطقه بازار با این معبر حمل و نقلی مهم در آینده، مواهب ترافیکی تونل امیرکبیر را دوچندان خواهد کرد.
منطقه بازار بهعنوان یکی از هستههای اولیه شکلگیری شهر تهران، از جمعیت شناور قابل توجه و تقاضای قابلملاحظهای برای سفرهای درون شهری برخوردار است. فقر شدید این مناطق بهلحاظ ارتباط با شبکه بزرگراهی پایتخت، سبب افزایش زمان سفرهای درون شهری و تمرکز ترافیک بر معابری همچون خیابانهای ری، پیروزی و محلاتـی شدهاست.
بر این اساس، با زیربار رفتن تونل امیرکبیر، حجم زیادی از ترافیک منطقه بازار و معابر شریانی موجود در مناطق مرکزی پایتخت به بزرگراه امام علی (ع) هدایت شده و در بزرگراهها و معابر مرتبط با آن توزیع میشود. درواقع ارتباط بزرگراه امامعلی (ع) با تونل امیرکبیر نفع متقابلی برای هر دو پروژه خواهدداشت.
آنچه پروژه تونل امیرکبیر را از سایر پروژههای تونلی شهر تهران متمایزساخته، اجرای توأمان عملیات حفر تونل و احداث زیرگذر است که درنهایت سبب اتصال جبهههای کاری زیرسطحی و سازهای بهیکدیگر شده است. ضمنا تونل امیرکبیر همانند تونل نیایش به صورت آب بند کامل احداث شده است اما علاوه بر بهرهگیری از لایههای آببند و سیستمهای زهکش که خشکبودن تونل در طول دوره بهرهبرداری را تضمین میکنند، شبکه جمعآوری و هدایت آبهای سطحی آن نیز از ویژگیهای فنی خاصی برخوردار است.
درواقع تمام روانآبهایی که در اثر شستشوی تونل یا بهدلایل دیگر در انهار موجود در تونل جاریمیشوند، پیش از خروج و پیوستن به کانالهای اصلی جمعآوری و هدایت آبهایسطحی، وارد سیستمهای مکانیکی جداسازی آب و روغن میشوند تا از اثرات مخرب ورود روغن به سفرههای آب زیرزمینی پیشگیریشود.
در این معبر زیرزمینی ۹ راه خروجی تعبیه شده است که با بهره گیری از۶ درب دسترسی به تونل جنوبی و ۳ شفت خروجی به تراز صفر، وظیفه تخلیه اضطراری شهروندان در مواقع بحرانی را برعهده دارند. د
ر احداث تونل امیرکبیر، بتنهای خود متراکم در حجم زیادی از دیواره و سقف تونل مورد استفاده قرار گرفتهاست؛ ضمناینکه استفاده از لامپهای مادونقرمز نیز سرعت دستیابی بتن به گیرشنهایی را تا حد قابلتوجهی افزایشداده و در مقاطعی از اجرای عملیات لاینینگ، باعث صرفهجویی زمانی قابل ملاحظهای شدهاست.