شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۶:۴۴
۰ نفر

وحیدرضا نعیمی: جولیان آسانژ، بنیانگذار سایت ویکی‌لیکس حدود ۲سال است که در سفارت اکوادور در لندن محبوس شده است.

روابط - امریکا -انگلیس

دولت انگلیس تدابیر امنیتی در اطراف سفارت به اجرا گذاشته است که هزینه آن به روزانه 16هزار دلار بالغ می‌شود. در دسامبر 2010، آسانژ با قرار بازداشتی که در سوئد به اتهام تعرض جنسی و تجاوز به 2زن صادر شده بود، در انگلیس بازداشت شد و با وثیقه در حبس خانگی قرار گرفت، اما خرداد 2سال پیش وی به سفارت اکوادور در لندن پناهنده شد تا از استرداد به سوئد در امان باشد.

از زمانی که وی به سفارت اکوادور پناه برد، تدابیر امنیتی پیرامون ساختمان آن اجرا می‌شود تا اگر وی پا بیرون گذاشت، به سرعت بازداشت شود. این تدابیر امنیتی تا‌کنون بیش از 8میلیون دلار هزینه روی دست مالیات‌دهندگان انگلیسی گذاشته است. به گزارش مینت پرس نیوز، آسانژ در اتاقی به مساحت 15متر در ساختمان سفارت اکوادور در خیابان هانس کرسنت در ناحیه ثروتمندنشین نایتسبریج در لندن روزگار می‌گذراند. این اتاق مجهز به کامپیوتر و دیگر وسایل الکترونیک است.

وی اخیراً در مصاحبه با نشریه پاری مچ گفت: کاری جز کار کردن ندارم. برای اینکه آدم بتواند در برابر حملاتی که هدفشان من هستم، مقاومت کند، باید خیلی حواس جمع و منضبط باشد. مشکل آسانژ در سال 2010شروع شد که اسناد محرمانه وزارت خارجه و دفاع آمریکا را منتشر کرد. از آن پس، تلاشی بین‌المللی برای بازداشت وی شروع شد که از سوی آمریکا هدایت می‌شود.

هزینه مراقبت 24ساعته از سفارت اکوادور ظرف 22‌ماه منتهی به فروردین به 8میلیون دلار بالغ شده و همچنان رو به افزایش است. پلیس لندن بیش از 1.5میلیون دلار صرف اضافه‌کار مأموران پلیس کرده است. اعتبار درخواست استرداد آسانژ به سوئد 8سال دیگر تمام می‌شود و اگر وی در این مدت همچنان در سفارت اکوادور باقی بماند، هزینه یادشده به حدود 60میلیون دلار خواهد رسید.

خانم جنی جونز معاون کمیته پلیس و جرم در شورای شهر لندن با اشاره به این هزینه سنگین، آن را مضحک توصیف کرده و می‌گوید، عده زیادی از مردم راضی نیستند درحالی‌که برخی محلات نیاز به محافظت پلیس دارند، دولت همچنان بر پاییدن شخصی که در سفارتی پناه گرفته است، اصرار کند. سفیر اکوادور در انگلیس در مصاحبه‌ای بر ادامه میزبانی از آسانژ تأکید کرد و گفت وی تا هر زمان که بخواهد می‌تواند در سفارت بماند.

کد خبر 259678
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز