یکشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۳ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: برخی از روابط عمومی‌ها آنقدر درون سازمانی شده‌اند که حتی گاهی نام یک رسانه را هم نمی‌دانند.

به گزارش ایرنا، بیست و هفتم اردیبهشت یا هفدهم ماه می میلادی بعنوان روز جهانی ارتباطات و روابط عمومی نامیده شده تا عصر ارتباطات و اثرگذاری رسانه بر جامعه مورد تاکید قرار گیرد تا در این بین روابط عمومی‌ها از قطار سریع السیر اطلاع‌رسانی جانمانند.

ارتباطات، مولفه‌ای جدایی ناپذیر از جامعه مدرن ابزارگراست و بنا بر تفکر توسعه گرایی جوامع بشری، ارتباطات پله اول همگرایی اجتماعی محسوب می شود.

یکی از ابزار ارتباطات دارای شکل سازمان یافته، روابط عمومی است که هم ساختار درون سازمانی و هم وظایف برون سازمانی دارد.

روابط عمومی بعنوان یک نهاد مطلع برای حضور در رقابت گسترده جهان ارتباطات نیاز به ابزار مدرن و جدید دارد.مستندنگاری رخدادهای درون و برون سازمانی از وظایفی است که برای روابط عمومی‌ها تعریف شده و در مستندگرایی، هنر عکاسی نقش آفرین است.

استفاده از هنر عکاسی در مستند کردن رخدادها، غیرقابل انکار است به همین سبب نیز یک روابط عمومی موفق برای ایجاد این سندیت باید از هنر عکاسی به بهترین شکل بهره ببرد.

با این وجود، در برخی از روابط عمومی‌ها هنوز از ثبت تصویری رخدادهای خبری استفاده نمی‌شود و آن عده هم که این مستندنگاری را درک کرده اند، مبتلابه ابزار عکاسی فرسوده با کیفیت بسیار پایین هستند.

البته تنها در بین تعدادی از سازمان‌ها به این جنبه سندنگاری اهمیت داده می‌شود،به همین دلیل در تمام برنامه‌های خود از عکاسان حرفه‌ای بهره می‌گیرند، در حالی که تعدادی از روابط عمومی‌ها از این هنر گریزانند.

از سوی دیگر، نگاه غیرحرفه ای به هنر عکاسی از سوی برخی از مسوولان روابط عمومی باعث شده رخدادهایی که شاید می‌توانست برای آن ارگان و نهاد یک عمر مانایی داشته باشد، براحتی به فراموشی سپرده شده است.

اگرچه تعدادی از مسوولان روابط عمومی بخوبی به اثرگذاری عکاسی در اطلاع رسانی واقف‌اند اما در برخی از موارد نادر نیز کارشناسانی در روابط عمومی‌ها حضور دارند که هیچ شناختی از دوربین ندارند و تنها با چشم‌هایی بسته اقدام به گرفتن عکس از یک رخداد مهم می کنند.

هنر عکاسی در ارتباط‌گیری روابط عمومی با مخاطب باید به صورت جدی مد نظر باشد چه اینکه عکس در آینده، عنصر اثرگذاری اطلاع رسانی را برای سازمان‌ها و نهادها تعیین می‌کند.

به اذعان کارشناسان علوم ارتباطات، گاهی چشمان عکاس کار قلم خبرنگار را می‌کند تا دنیای مجسم، به صحنه ذهن مخاطب بیاید.عکاسی خبری یا فتوژورنالیسم به گونه‌ای از عکاسی گفته می شود که پیام و هدف اصلی آن خبررسانی است و در این مسیر، عکاسی خبر مکمل هنر خبرنگاری است در حالی که بسیاری از مسولان روابط عمومی‌ها از آن غافل‌اند.

آنگونه که کارشناسان رسانه تعریف کرده‌اند، عکاسان خبری همان نویسندگان مقاله و مخبران خبر بوسیله تصویر یا همان عکس هستند که از زاویه دید خود خبر را روایت می‌کنند.

عکاسی خبری، هنری است که برای روایت رخداد و حادثه به کار می رود و مستندترین بخش در اطلاع رسانی را برعهده دارد و روابط عمومی‌ها نسبت به این امر باید حساسیت بیشتری داشته باشند.

فتوژورنالیسم، هنری است که مخاطبان رسانه را به سمت واقعیت های رخ داده سوق می دهد و برگ برنده استناد به یک رخداد، حدوث و وقوع یک عکس در خبر است.

در فتوژورنالیسم یا عکاسی خبری، عکاس آنچه را از دریچه ویزور خود می بیند باید نگارش کند یعنی به هنر تصویر و قاب مبدل سازد.

برخی از خبرها بر اساس روایت عکس شکل می‌گیرد و وجود عکس خود رقم زننده اخبار دیگر است و عکاس با خون چشمش، نگرشی را بر پیش چشم مخاطب می‌گذارد.

به همین دلیل حضور عکاس در رخدادهای خبری به نفع روابط عمومی‌ها خواهد بود چرا که ممکن است، گاهی قلم از نگارش متن باز ماند.

اینک، بیست و هفتم اردیبهشت ماه فرصت مطلوبی برای بازنگری در روش‌های سنتی روابط عمومی و حرکت به سمت بهره‌گیری از روش‌های مدرن در حوزه اطلاع رسانی درون سازمانی و برون سازمانی است.

کد خبر 259760
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز