همشهری آنلاین: معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستادکل نیروهای مسلح گفت: پدیده راهیان نور موجب جامعه پذیری‌ مبتنی بر ارزش‌های الهی، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

به گزارش ایسنا، آیین تجلیل از برنامه‌سازان راهیان نور قرارگاه رسانه‌ای راهیان نور بسیج صدا و سیما امروز سه‌شنبه - 31 اردیبهشت - با حضور شخصیت‌های کشوری و لشگری برگزار و حجت‌الاسلام آل‌هاشم، رئیس عقیدتی سیاسی ارتش‌، سردار بهمن کارگر، رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس‌، سردار سلیمانی، معاون اردویی‌، گردشگری و راهیان نور بسیج‌ و جمعی از برنامه‌سازان و مدیران رسانه ملی برگزار شد.

در این مراسم سردار سرتیپ پاسدار سید مسعود جزایری - معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح - با اشاره به اینکه دفاع مقدس یکی از مقاطع درخشان کشور در تاریخ انقلاب اسلامی و نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران است‌، گفت: واقعیت تلخی در این راستا وجود دارد‌ و ‌آن این است که همواره ما دشمن داشته‌ایم. دشمنانی که نه تنها نظام ما را برنمی‌تابند، بلکه خدای واحد را هم قبول ندارند و به این خاطر است که همواره با ما دشمنی می‌کنند. چرا که انقلاب اسلامی با نظام‌های سلطه‌گر استکباری و ضد عدالت مقابله می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: دشمنان به دنبال هویت‌زدایی از انقلاب و این نظام هستند. این در حالی است که پدیده‌ای به نام انقلاب اسلامی بخشی از هویت پیش برندگی نظام ماست.

سردار جزایری در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به حرکت فرهنگی راهیان نور یادآور شد: پدیده راهیان نور‌، پدیده خاص و ویژه‌ای است. خداوند متعال ظرفیتی را به ما داده است تا جامعه پذیری مبتنی بر دین الهی و انقلاب اسلامی داشته باشیم و بتوانیم آن را به نسل‌های آینده منتقل کنیم. حرکت راهیان نور موجب ایستادگی‌، پویایی و تحرک جامعه است. در دوران دفاع مقدس جوانان و مردم بسیاری در جبهه‌ها حاضر شدند تا از تمامیت ارزی کشور و نظام دفاع کنند. راهیان نور باعث انتقال پیام شهدا‌، رزمندگان ‌، جانبازان‌ و تکریم از خانواده شهدا است. این حرکت به نوعی شبیه حرکت سپاه محمد رسول‌الله (ص) در دوران دفاع مقدس است.

معاون امور بسیج و فرهنگ دفاعی ستاد کل نیروهای مسلح تاکید کرد: شهدا و جانبازان رفتند تا بگویند ما هستیم و همواره از انقلاب دفاع خواهیم کرد. از سوی دیگر اجازه هیچ گونه تعدی به دشمن را نمی‌دهیم. حرکت راهیان نور نیز این گونه است. چرا که پیام‌رسان رخدادی است که در دوران دفاع مقدس اتفاق افتاده است. برادران و خواهران ما در رسانه ملی می‌توانند به این مساله عمق بخشی کنند و سطح آمیزه‌های آن را کیفیت ببخشند.

سردار جزایری در پایان سخنانش ضمن گرامیداشت عملیات الی بیت‌المقدس گفت: عراق به ظاهر به ایران حمله کرد، اما جنگ توسط آمریکا هدایت شد وآنها جنگ را آغاز کردند. اما ملت با حضور در مناطق عملیاتی و پشتیبانی از رزمندگان با آمریکا و عراق مقابله کردند. هرچند در این جنگ خسارتی به ما وارد شد، اما جوان‌ها و شهدا اجازه ندادند که خونین شهر بیش از این در اسارت دشمن باشد.

در بخش دیگری از این مراسم سردار سرتیپ بهمن کارگر - رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس - ضمن ارزیابی مثبت و موثر رسانه ملی در رابطه با پخش برنامه‌های راهیان نور گفت: صدا و سیما در این رابطه نقش بی‌بدیلی ایفا کرده است. در ابتدای دهه 80 حدود 400 هزار نفر به مناطق عملیاتی سالانه می‌رفتند، اما اکنون باتوجه به فعالیت‌های رسانه ملی این آمار به بیش از 4 میلیون نفر افزایش یافته است. صدا و سیما توانسته است بخش موثری از سال 1392 به دنبال استقرار تیم‌های برنامه ساز خود در مناطق عملیاتی داشته باشد.

وی افزود: اینکه مقام معظم رهبری در روز 26 اسفند 1392 و شش فروردین ماه 1393 که به فاصله 10 روز در مناطق عملیاتی حضور یافته‌اند، نشان از اهمیت بالای این مساله دارد. در همین رابطه نیز رسانه ملی توانست بسیار گسترده عمل کند و در رابطه با آسیب‌هایی که مقام معظم رهبری در راستای تحریف و فراموشی بیان کردند، فعالیت‌های خوبی داشت. چرا که یکی از راهکارهای جلوگیری از بروز این آسیب‌ها برنامه‌سازی‌های صدا و سیما است. از سوی دیگر همین که مردم خودشان در مناطق عملیاتی حضور می‌یابند نیز یکی دیگر از راهکارهای پیشگیری از تحریف و فراموشی دفاع مقدس است.

سردار کارگر در پایان از عوامل رسانه ملی و برنامه‌سازان راهیان نور تشکر کرد و یاد و خاطره شهدای عملیات الی بیت‌المقدس را هم گرامی داشت.

در ادامه این مراسم، ‌حجت‌الاسلام موسوی مقدم - قائم‌مقام سازمان صدا و سیما نیز در سخنانی گفت: هنوز در رابطه با دفاع مقدس سطحی عمل می‌کنیم و نتوانسته‌ایم به صورت عمیق به آن بپردازیم. دفاع مقدس همانند حادثه عاشورا است و همین باعث شده است که به مرور زمان به لایحه‌های مختلف آن دست یابیم و برایمان قابل فهم باشد. هرچه به این مقطع از تاریخ معاصر کشورمان می‌پردازیم، تاثیر و آموزه‌های بیشتری از آن می‌گیریم.

وی ادامه داد: بخش عظیمی از معارف دفاع مقدس مربوط به موضوعات عینی آن مانند صبر‌ و استقامت است. همچنین دفاع مقدس به ما یاد داد که چگونه منافع جمعی و ملی را به منافع فردی ترجیح دهیم. نکته قابل توجه این است که هنوز به این مباحث نتوانسته‌ایم به صورت هنرمندانه بپردازیم.

موسوی مقدم خاطرنشان کرد: یکی دیگر از آموزه‌های اصلی هشت سال دفاع مقدس‌، مدیریت جهادی در آن سال‌هاست. این هشت سال برای ما مولفه‌های مدیریت جهادی را تبیین کرد و عینیت بخشید. از همین رو برای توسعه همه جانبه کشور چاره‌ای جز بازگشت به دفاع مقدس نداریم و باید به واکاوی آن بپردازیم.

قائم مقام رسانه ملی در بخش دیگر سخنان خود خطاب به مدیران و برنامه‌سازان صدا و سیما گفت: ما نیازمندیم که در قالب هنر یا مجموعه برنامه‌ها به ترویج و توسعه فرهنگ دفاع مقدس بپردازیم. امروز احساس می‌شود که کمی این موارد در حال رنگ باختن است. من نمی‌خواهم بگویم در حال دگرگونی فرهنگی هستیم، اما به هر حال در عرصه‌های مختلف وظیفه بسیار سنگین و مشکلی برعهده ما است. برای همین این مسئولیت بر دوش ما است که آموزه‌های دفاع مقدس را به نسل‌های آینده منتقل کنیم.

وی در پایان سخنانش گفت: جریان راهیان نور یک جریان عادی نیست، بلکه یک جریان اصلی است که می‌تواند در ذهن و هوش جوانان و مردم تاثیرگذار باشد تا مبادا شبیه خون فرهنگی به دور ما چنبره بزند.

دکتر جعفری - رئیس بسیج رسانه ملی و قرارگاه رسانه‌ای راهیان نور - نیز در بخش دیگر این مراسم ضمن ارائه گزارشی درباره فعالیت‌های این قرارگاه در ایام نوروز توضیح داد: چهار سال است که قرارگاه رسانه‌ای راهیان نور صدا و سیما فعالیت خود را آغاز کرده است. یکی از توفیقات مهم این قرارگاه این بود که مقام معظم رهبری در نوروز 1393 در مناطق عملیاتی حضور یافتند و به آسیب‌های پیش‌روی دفاع مقدس پرداختند.

وی ادامه داد: در دیدار و سخنرانی‌هایی که مقام معظم رهبری در مناطق عملیاتی داشتند، ایشان به دو آسیب فراموشی و تحریف دفاع مقدس اشاره کردند و همین موجب شد که دغدغه قرارگاه رسانه‌ای راهیان نور نیز همین مساله باشد. برای همین با برنامه‌سازی و تولید مستند فعالیت خود را در این راستا آغاز کردیم. همچنین با دعوت فرماندهان دوران دفاع مقدس نیز به تبیین تاریخ هشت ساله‌ی جنگ تحمیلی پرداختیم.

جعفری با اشاره به تمهیداتی که صدا و سیما درباره رویداد فرهنگی راهیان نور داشته‌ است گفت: در سال 92 دو مجموعه به تولید برنامه‌های زنده مربوط به راهیان نور می‌پرداختند، اما در سال 93 این آمار به 4 مجموعه افزایش یافت و در مناطق عملیاتی جنوب‌، غرب و شمال غرب کشور به فعالیت پرداختند. از ویژگی‌های تولید برنامه‌ها تنوع‌، ایجاد هماهنگی و بهره گیری از ظرفیت همه ارگان‌ها‌، راه‌اندازی رادیوی ویژه با عنوان صدای زائر‌، گزارش و حضور بانوان در مناطق عملیاتی بود.

وی در پایان یادآور شد: امسال نسبت به سنوات گذشته 80 درصد افزایش سطح کیفی برنامه‌های مرتبط با راهیان نور داشته‌ایم و این مهم با همکاری سردار کارگر و هدایت ایشان رقم خورد.

در بخش پایانی این مراسم که در سالن رضوان مجتمع شهید آوینی بسیج صدا و سیما برگزار شد، از دست‌اندرکاران، برنامه‌سازان‌، گزارشگران‌ و مدیران شبکه‌های سیما تقدیر شد.

همچنین واحد سیار تلویزیونی HD بسیج صدا و سیما نیز افتتاح شد.

کد خبر 260197
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دفاع-امنیت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز