یکشنبه ۴ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۲۲
۰ نفر

ماجرای تیراندازی جوانی ۲۲ ساله در شهری کوچک در ایالت کالیفرنیا در آمریکا بار دیگر موضوع مالکیت و حمل اسلحه در آمریکا را به رسانه‌ها کشاند، به‌خصوص به این دلیل که پدر یکی از قربانیان مشخصاً لابی اسلحه را به باد انتقاد گرفت.

ریچارد مارتینز پدر کریس مارتینز 20ساله که یکی از 6کشته تیراندازی روز جمعه توسط الیوت راجر بود، در بیانیه‌ای سیاستمداران بزدل و بی‌مسئولیت و لابی اسلحه را همدست قاتل فرزند خود دانست. وی در بیانیه‌ای که می‌خواند، پرسید: چرا کریس مرد؟ وی به‌خاطر سیاستمداران بزدل و بی‌مسئولیت و اتحادیه ملی تفنگ مرد. آنها از حقوق اسلحه دم می‌زنند. اما حق کریس برای زندگی‌کردن چه می‌شود؟ وی افزود: این جنون کی متوقف می‌شود. پلیس اعلام کرد که راجرز به‌طور قانونی 3سلاح خریده بود و حدود 400تیر فشنگ در خودروی وی کشف شد.

خشونت‌های مسلحانه در آمریکا کم اتفاق نمی‌افتد. به نوشته سایت دیلی بیست، هر سال نزدیک به 30هزار نفر در این قبیل خشونت‌ها کشته و حدود 100هزار نفر نیز زخمی می‌شوند. بیشتر این آمار در مواردی است که یک نفر کشته می‌شود و توجه زیادی به آن جلب نمی‌شود. اما هنگامی که تعداد کشته‌ها از چند نفر می‌گذرد، خبر در سطح ملی مطرح و باز مواردی مانند بررسی سابقه متقاضیان خرید اسلحه از نظر روانشناختی و اعمال مقررات درباره حمل و استفاده از اسلحه مطرح می‌شود.

شاید معروف‌ترین حادثه تیراندازی سال‌های اخیر به دبستان سندی هوک در شهر نیوتاون برمی‌گردد که در جریان آن دست‌کم 20کودک و 6کارمند مدرسه کشته شدند. باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا که یکی از اهداف خود را کنترل اسلحه در جامعه آمریکا اعلام کرده بود، کوشید با استفاده از فضای سوگواری عمومی ناشی از این حادثه قانون محدودیت اسلحه را به کنگره ببرد. وی جو بایدن معاون خود را مسئول تدوین قانون در این زمینه کرد، اما همانطور که پیش‌بینی می‌شد اتحادیه ملی تفنگ که لابی اسلحه در آمریکا محسوب می‌شود، توانست جلوی تصویب آن را در کنگره بگیرد.

این لابی از چنان قدرتی در عرصه سیاست آمریکا برخوردار است که عملاً می‌تواند تداوم فعالیت سیاسی هر سیاستمداری را که بخواهد به‌طور جدی اقدامی برای محدودیت کاربرد اسلحه کند، مختل کند. مدتی پیش 2عضو کنگره طرحی را برای صدور مجوز تحقیق درباره خشونت‌های مسلحانه توسط مرکز کنترل بیماری‌ها در آمریکا تدوین کردند، اما لابی اسلحه مانع از تصویب آن شد. منتقدان می‌گویند در کشوری مانند استرالیا وقوع حادثه‌ای مسلحانه در سال 1996کافی بود تا سیاستمداران را به ایجاد تغییر کلی در قوانین اسلحه وادار کند، اما در آمریکا لابی اسلحه که منافع اقتصادی فراوانی دارد، مانع از هرگونه تغییر در این قانون می‌شود.

کد خبر 260623
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز