همشهری آنلاین: کتاب مطالعات رسانه‎ای: راهنمای عملی دانشجویان منتشر شد. این کتاب با ترجمه امیر عبدالرضا سپنجی وارد بازار نشر شده است.

sepanji

این کتاب که در سطح جهانی از مهم ترین آثار مکتوب در حوزه مطالعات رسانه‌ای و ارتباطات است، به همت انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) منتشر شده و در اختیار اساتید، دانشجویان و سایر علاقمندان این مباحث قرار گرفته است. لازم به ذکر است که عنوان اصلی این کتاب The Media Student's Book است.

امیر عبدالرضا سپنجی، استادیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی، به عنوان مترجم و ویراستار علمی کتاب مذکور، با بیان این خبر گفت: نویسندگان این کتاب خانم گیل برانستون (Gill Branston) و آقای روی استافورد (Roy Stafford) هستند. ضمن آنکه این اثر، از جمله کتاب‌های انتشارات معتبر Routledge است که اولین ویراست آن در سال 1996 و ویراست‌های بعدی آن در سال‌های 1999، 2002 و 2006 (نسخه حاضر) منتشر شده است.

وی خاطر نشان کرد: کتاب "مطالعات رسانه‌ای: راهنمای عملی دانشجویان"، کتابی جامع برای دانشجویان مقاطع تحصیلات تکمیلی و کارشناسی مطالعات رسانه‌ای و ارتباطات است، که تاکنون به حداقل نه زبان زنده دنیا ترجمه شده است. این کتاب، تمامی موضوعات اساسی این حوزه مطالعاتی را پوشش داده، می تواند به عنوان راهنمایی کامل و روزآمد در این عرصه مد نظر قرار گیرد. ترجمه حاضر از ویرایش چهارم این کتاب انجام شده، که مثال هایی جدید را درباره مهم ترین موضوعات جاری در حوزه رسانه‌ها ارائه کرده است. وی افزود: کتاب، در قالب چهار بخش اصلی، شامل: مفاهیم کلیدی، فعالیت‌های رسانه‌ای، مباحث رسانه‌ای و منابع مطالعاتی برای پژوهش‌های انفرادی تنظیم شده است.

سپنجی ادامه داد: فصل‌های شانزده گانه کتاب نیز عبارتند از: تفسیر رسانه‌ها، شیوه‌های روایت رسانه‌ای، گونه‌ها (ژانرها)، نهادهای رسانه‌ای، پرسش‌هایی درباره بازنمایی، ایدئولوژی‌ها و قدرت، صنایع رسانه‌ای، مخاطبان، تبلیغات و برندینگ، تحقیقات رسانه‌ای، سازماندهی تولید، فنون تولید توزیع رسانه‌ای، فیلم مستنند و «تلویزیون واقع گرا»، جهانی شدن چیست؟ و آیا در بازار آزاد، انتخاب‌های آزاد وجود دارد؟ علاوه بر این، هر یک ازفصول فوق با مطالعات موردی و فعالیت‌های تمرینی مرتبط با محتوای آن فصل همراه شده‌اند.

مترجم کتاب "مطالعات رسانه‌ای: راهنمای عملی دانشجویان" افزود: راجع به ویژگی‌های محتوایی اثر، نویسندگان کتاب در مقدمه‌شان توضیحات مبسوطی ارائه داده‌اند که نیاز به تکرار ندارد، اما از آن جا که طی سالیان اخیر توفیق تدریس و پژوهش در عرصه‌های مختلف ارتباطی و رسانه‌ای را در دانشگاه‌های مختلف داشته‌ام؛ در بسیاری موارد، جای خالی پرداختن به چنین مباحث و نکات علمی و کاربردی را که در کتاب حاضر آمده، حتی در محیط‌های دانشگاهی و در بین مدرسان این دوره‌ها خالی دیده‌ام.

این مدرس و پژوهشگر ارتباطات و رسانه ها در ادامه صحبت‌هایش چنین گفت: نویسندگان کتاب، باتوجه به سوابق علمی‌شان تجربه‌ای دیرپا در تدریس، پژوهش و نگارش در سطوح مختلف دانشگاهی و تجربی دارند، که با هوشمندی ویژه‌ای به درک عمیق آن‌ها از نیازهای علمی و آموزشی دانشجویان و علاقمندان عرصه‌های ارتباطی و رسانه‌ای انجامیده است. به همین دلیل، کتاب به نحوی ساده و همه فهم، طراحی و نگارش یافته است تا مخاطبان انبوهی در بین اقشار مختلف دانشجویان و علاقمندان عرصه‌های مذکور بیابد و رضایت آنان را جلب نماید. در این مسیر، نکات جنبی، مفاهیم، منابع مطالعاتی و حتی لطیفه‌هایی، به همراه یک واژه نامه جامع برای کتاب در نظر گرفته شده است. به علاوه، تمرین‌ها و فعالیت‌های مختلف، منابع مطالعاتی تکمیلی، وب سایت‌های مفید و حتی وب سایت و وبلاگی ویژه برای کتاب، به منظور استمرار یافتن فرآیند آموزش در نظر گرفته شده است. همچنین، منابع و مثال‌ها نیز دامنه وسیعی از اشکال مختلف رسانه‌ای نظیر: تبلیغات، تلویزیون، فیلم‌ها، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، عکس و اینترنت را در بر گرفته است.

همچنین نویسندگان در بخشی از مقدمه این کتاب، چنین مطرح کرده‌اند: "مطالعات رسانه‌ای هنوز هم یکی از رشته‌های نوپا محسوب شده، سرفصل دروس آن از رشته‌های دیگری گرفته شده که هنوز در حال توسعه و شکل‌گیری هستند. علاوه بر این، با توجه به ماهیت پرسش گونه این حوزه، ممکن است تعاریف و اصطلاحات آن همواره در حال دگرگونی باشند. ما سعی کرده‌ایم تمام مفاهیم زیربنایی را که ممکن است با آن برخورد کنید، بهمراه چند بحث یا مسأله اصلی در سطوح پایه رسانه ها مورد اشاره قرار داده، برای این کار از چند الگوی دوره کارشناسی استفاده کرده‌ایم. نظریه‌های رسانه‌ها مستقیماً مطالعات سایر رشته‌ها نظیر جامعه‌شناسی، زبان انگلیسی و مطالعات فرهنگی را تحت‌تأثیر قرار داده‌اند؛ همچنین فعالیت‌های انجام شده در تولید رسانه‌ای اشتراکات زیادی با حوزه هنر، طراحی و عکاسی، و بسیاری از دوره‌های دارای مدارک معتبر دانشگاهی دارند که درصدد نفوذ در محتوای مطالعات رسانه‌ای، حتی در حد تقلید از ظاهر این حوزه هستند".

سپنجی، در مورد برگزاری مراسم رونمایی از کتاب، افزود: این مراسم با حضور اساتید رشته ارتباطات و رسانه‌ها، دانشجویان و سایر علاقمندان، طی روزهای آینده و در پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی برگزار خواهد شد، و بزودی اطلاعات مربوط به زمان برگزاری مراسم در رسانه‌ها و سایت پژوهشگاه علوم انسانی به نشانی www.Ihcs.ac.ir اعلام می‌شود.

لازم به ذکر است که کتاب "مطالعات رسانه‌ای: راهنمای عملی دانشجویان"، از انتشارات دانشگاه امام صادق (ع) و سایر کتابفروشی های دانشگاهی قابل تهیه است.

کد خبر 261175

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha