شنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۳ - ۱۶:۳۴
۰ نفر

فتانه انفرادی: بـه‌رغم هـشدارهــای کارشناسان بهداشتی در زمینه خطرات بسیار مصرف غذاهای آماده همچنان گرایش مردم به این غذاها، روزبه روز افزایش می‌یابد.

فست فود

گويي مردم در ايران، عادت كرده‌اند كه نه براي سالم بودن كه براي بيمار شدن و روي تخت بيمارستان خوابيدن دست به جيب شوند و هزينه كنند. ابتلا به بيماري‌هاي قلبي - عروقي، سرطان، بيماري‌هاي دستگاه گوارش، ديابت و چاقي تنها بخشي از عوارض مصرف انواع غذا‌هاي آماده يا همان فست فودهاست.

بيماري‌هاي قلبي - عروقي

به گفته دكتر پريسا ترابي، كارشناس تغذيه باليني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي، مواد غذايي آماده به‌علت دارا بودن اسيد چرب اشباع شده و نمك بالا سبب ابتلا به فشار خون و بيماري‌هاي قلبي مي‌شوند. ‌استفاده‌نكردن از روغن‌هاي جامد، كاهش مصرف غذاهاي سرخ كرده، استفاده از روغن‌هاي مخصوص سرخ كردني به جاي ساير روغن‌ها در تهيه همبرگرها و سوسيس و همچنين كاهش مصرف غذاها و خوراكي‌هاي آماده مي‌تواند در كاهش ابتلا به فشار خون مؤثر باشد.

دكترسيدهاشم سزاوار، فوق‌تخصص آنژيوپلاسي و استاديار دانشگاه علوم پزشكي ايران هم در گفت‌وگو با همشهري هشدار داد كه مردم از غذاهاي آماده استفاده نكنند؛ چراكه اين مسئله در كنار ساير عوامل خطر‌زا، سبب شده است تا هم انواع بيماري‌ها افزايش و هم سن ابتلا كاهش يابد؛ به‌طوري كه پس از حوادث، بيماري‌هاي قلبي - عروقي و سرطان از عوامل اصلي مرگ‌ومير در كشور گزارش شده است.

به گفته اين فوق تخصص قلب، مصرف فست فود‌ها، به‌دليل داشتن كالري بالا، نمك زياد و چربي فراوان، سبب چاقي، پرفشاري خون و علاوه برآن، ابتلا به انواع بيماري‌هاي قلبي - عروقي مي‌شود از سوي ديگر، چربي موجود در انواع فست فودها، از نوع مضرترين چربي‌هاي اشباع شده براي سيستم قلبي-عروقي است كه مي‌تواند مردم را در معرض طيف وسيعي از بيماري‌ها‌ي قلبي-‌عروقي قرار دهد.

چاقي

غذاهاي آماده از علل عمده بروز چاقي‌اند، زيرا اين غذاها حاوي مقادير زيادي كالري هستند كه افزون بر نياز انسان دريافت مي‌شود. تحقيقات اخير پژوهشگران انگليسي بيانگر آن است كه در هر 100گرم غذاي آماده حدود 1100كيلو كالري انرژي وجود دارد كه اين مقدار تقريبا دو برابر ميزان انرژي موجود در يك رژيم غذايي سالم و مناسب است. افرادي كه به‌طور مرتب از اين نوع غذاها استفاده مي‌كنند، پس از مدت كوتاهي دچار اضافه وزن مي‌شوند كه اين امر به نوبه‌خود سلامت آنها رابه خطر مي‌اندازد.

سرطان

دكتر پريسا ترابي، كارشناس تغذيه باليني وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي هم در گفت‌وگو با همشهري خاطرنشان كرد كه سرطان‌هاي معده و روده در سال‌هاي اخير عمدتا به‌علت استفاده بي‌رويه از غذاهاي آماده و كنسرو شده به‌ويژه موادغذايي كه به روش غيراستاندارد تهيه مي‌شوند، به‌شدت افزايش يافته است؛ به‌طوري كه در كشور، سرطان معده در آقايان رتبه اول را به‌خود اختصاص داده است. علت اين امر دارا بودن تركيبات نمكسود و مواد نگهدارنده در اين نوع غذا‌هاست.

بيماري‌هاي دستگاه گوارش

يكي ديگر از بيماري‌هاي ناشي از مصرف زياد غذاهاي آماده و پرچرب بيماري كبد چرب است كه به‌علت تجمع مقادير زياد چربي در بدن ايجاد مي‌شود و كبد را از ادامه فعاليت خود باز مي‌دارد.

ديابت

سالانه 300هزار نفر به بيماران ديابتي كشور افزوده مي‌شود. به گفته دكتر ساسان شرقي، مسئول آموزش پژوهشگاه غدد دانشگاه علوم پزشكي تهران، شيوع ديابت در ايران آنقدر شدت يافته كه سازمان‌هاي بين‌المللي پيش‌بيني كرده‌اند، شيوع ديابت در كشور كه در سال 2005، 5 درصد بود، به 8تا 9درصد در سال‌هاي 2030تا 2035برسد. علاوه براين، ميزان شيوع ديابت در تهران فراتر از ميانگين كشوري اعلام شده است. كارشناسان يكي از دلايل ابتلا به ديابت را مصرف غذاهاي فست‌فودي اعلام مي‌كنند. فست فودها ( غذاهاي آماده) به‌علت اينكه حاوي مقدار زيادي چربي و مواد افزودني هستند حجم زيادي از كالري را به بدن وارد مي‌كنند كه منجر به چاقي و زمينه ساز ابتلا به ديابت مي‌شوند.

کد خبر 261795

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha