سه‌شنبه ۱۹ تیر ۱۳۸۶ - ۱۲:۲۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: سخنگوی قوه قضائیه در خصوص پرونده هاله اسفندیاری، اجرای حکم سنگسار، بازداشتی‌های روز 18 تیر، اعدام 20 تن از اشرار، حکم کسانی که پمپ بنزین‌ها را آتش زدند و توقیف مطبوعات به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.

به گزارش فارس، علیرضا جمشیدی امروز(سه شنبه 19 تیر) در خصوص آخرین وضعیت پرونده هاله اسفندیاری و تاجبخش از متهمان به جاسوسی تصریح کرد: سرنخ‌ها و ادله جدیدی درباره اتهامات این دو متهم به دست آمده است که در دادسرای تهران در حال رسیدگی است.

وی اتهام این دو را اقدام علیه امنیت کشور عنوان کرد و افزود: تحقیقات جدید درباره هاله اسفندیاری و تاجبخش شروع شده است.

آغاز حملات شدید علیه قوه قضائیه در دو هفته اخیر

بر پایه این گزارش جمشیدی از تلاش‌های رسانه‌ ملی و رسانه‌های مکتوب در انعکاس اخبار مربوط به عملکرد دستگاه قضایی طی هفته قوه قضائیه تقدیر کرد.

وی در عین حال از آغاز موج جدید حملات به قوه قضائیه در یکی دو هفته اخیر خبر داد و گفت: شاید ضعف اطلاع رسانی در مجموعه قضایی سبب تشدید این حملات شده است.

سخنگوی قوه قضائیه در واکنش به این حملات به دستاوردهای دستگاه قضایی در چند سال اخیر به ویژه در زمینه تقویت نظارت، تدوین لوایح کارشناسی شده، نهادینه شدن ملاقات‌های هفتگی رئیس قوه و مسئولان قضایی سراسر کشور با مردم، توسعه آموزش ضمن خدمت برای قضات و کارکنان، تأسیس نهادهای شبه قضایی به ویژه شورای حل اختلاف، زندان زدایی و اهتمام جدی در مبارزه با مفاسد اقتصادی و اجتماعی اشاره کرد و افزود: متأسفانه به رغم این دستاورد بزرگ که قابل قیاس با قبل از آن نیست در هفته های گذشته نامنصفانه و نامهربانانه حملاتی به دستگاه قضایی شروع شده است که امیدواریم صرفاً از باب بی‌اطلاعی به این عملکردها از ناحیه حمله کنندگان باشد.

در برابر افشاگری نمایندگان پاسخ قاطع می‌دهیم

در همین رابطه خبرنگار فارس به استناد گزارش تحقیق و تفحص مجلس از عملکرد دستگاه قضایی و تهدید مکرر برخی نمایندگان مبنی بر این که در صورت عدم قرائت این گزارش از صحن علنی مجلس، بخش‌هایی از این گزارش را افشا خواهند کرد پرسید چرا قوه قضائیه راساً افکار عمومی را از عملکرد خود آگاه نمی‌کند که وی در پاسخ ضمن تکرار این مسئله که قوه قضائیه آماده پاسخگویی از عملکرد خود در محدوده قانون اساسی و وظایف مجلس شورای اسلامی گفت: انتظار نداشته باشید که بدانیم آنان چه می‌خواهند بگویند که بر اساس آن پاسخ دهیم.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد: تمایل داریم نمایندگان گزارش تحقیق و تفحص از قوه قضائیه را افشا کنند و ما هم پاسخ خود را با صلابت و قاطعیت ارائه خواهیم کرد.

سفیر سابق ایران در ایرلند تبرئه شد

جمشیدی درباره پرونده اتهامی حمیدرضا نیک‌کار اصفهانی، سفیر سابق ایران در ایرلند خاطرنشان کرد: براساس گزارش اداره ارزیابی و نظارت وزارت امور خارجه برای سفیر سابق ایران در ایرلند به اتهام دریافت 10 درصد از مبلغ قرارداد ساخت پروژه ساختمان سرکنسولگری ایران در ایرلند، تبانی و سهل‌انگاری با شرکت تولید سنگ، تضییع اموال دولتی و تحصیل مال نامشروع پرونده‌ای در دادسرای مجتمع قضایی ویژه امور اقتصادی تشکیل شده بود که پس از بررسی مستندان و اسناد،مخدوش بودن مستندات مشخص شد و با تائید فرایند مالی و ساز و کار پرداخت‌‌ها از سوی ذیحساب و مدیرکل مالی وزارت امور خارجه و دیوان محاسبات، از سوی بازرس شعبه 2 دادسرا برای او قرار منع تعقیب صادر شد.

اجرای حکم سنگسار در تاکستان قزوین تائید شد

جمشیدی همچنین درباره حکم سنگسار برای زن و مردی در تاکستان قزوین گفت: با توجه به قطعیت رای، حکم مزبور برای مرد اجرا شد اما برای زن حکم متوقف شده است.

وی به استناد ماده 83 قانون مجازات اسلامی ضمن بیان این‌که طریق اثبات و اجرای حکم سنگسار ساده نیست بلکه پیچیده و سخت است، متذکر شد: به دلیل نیاز به رعایت دقت‌های لازم، حکم سنگسار از جمله احکام نادر در دستگاه قضایی ایران است.

سخنگوی قوه قضائیه در پاسخ به این که چرا به رغم دستور توقف اجرای حکم قطعی از سوی رئیس قوه قضائیه، حکم سنگسار برای مرد جاری شده است بیان داشت: طبق قانون اساسی، قاضی در صدور رای مستقل است، اما با این حال سیاست قوه قضائیه این است که چنین احکامی به این شکل صادر نشود.

وی با تأکید بر این‌که سیاست قوه قضائیه درباره حکم سنگسار نسبت به گذشته هیچ تغییری نکرده است بار دیگر متذکر شد: از آنجا که رئیس قوه قضائیه با استفاده از اختیارات خاص خود می‌تواند دستور توقف اجرای چنین احکامی را صادر کند اما گاهی نیز به اعتبار استقلال قضات در صدور حکم، حکم سنگسار قابل اجراست.

سخنگوی قوه قضائیه تاکید کرد که دستگاه قضائیه در صدور و حکم احکام الهی تابع فشارهای حقوق بشری نیست و تابع شرع و قوانین کشور است.

بازداشتی‌های مقابل دانشگاه امیرکبیر دانشجو نیستند

سخنگوی قوه قضائیه در ادامه و در پاسخ به سؤالی درباره بازداشت تعدادی از دانشجویان مقابل دانشگاه امیر کبیر ضمن تائید اینکه در دو مرحله 16 نفر دستگیر شدند، هویت این تعداد از بازداشت‌شدگان را غیر دانشجو اعلام کرد.

جمشیدی به استناد مواد 610 و 500 قانون مجازات اسلامی عنوان اتهامی این 16 تن را شرکت در تجمعات غیر قانونی و بر هم زدن امنیت کشور اعلام کرد.

وی در عین حال پلمب ساختمان دفتر تحکیم وحدت را تائید کرد.

بستن مطبوعات برای دستگاه قضائی امری ناخوشایند است

سخنگوی قوه قضائیه درباره توقیف روزنامه "هم‌میهن" به استناد نامه دادستانی تهران به وزارت ارشاد گفت: به ادعای دادستانی یکی از موارد اتهامی، طی نشدن مراحل قانونی پرونده مربوط به این روزنامه در گذشته بوده است.

جمشیدی دیگر اتهامات این روزنامه را موارد مربوط به ماده 6 قانون مطبوعات اعلام کرد و افزود: مصادیق ماده مذکور، اشاعه مطالب فحشاء و منکرات، مطالب خلاف عفت عمومی، افترا به مقامات، نهادها و ارگان‌ها و توهین به اشخاص حقیقی و حقوقی و پخش شایعات می‌باشد.

سخنگوی قوه قضائیه، بستن مطبوعات را برای دستگاه قضائی امری ناخوشایند دانست و از وکیل و مدیر مسئول روزنامه توقیف شده هم میهن خواست اعتراض خود را درباره موارد اتهامی به دادگاه اعلام کنند، تا در مرحله رسیدگی تجدید نظر، بررسی شود.

برگزاری قریب‌الوقوع دادگاه رشوه 2 میلیاردی مدیران شرکت گاز

جمشیدی در بخش دیگری از این گفتگو این ادعا را که فعالیت مجتمع قضایی ویژه امور اقتصادی پس از تغییر و تحولات مدیریتی در ماه‌های گذشته به رکورد گراییده‌است نپذیرفت و گفت: فعالیت این مجتمع نه تنها متوقف نشده، بلکه با قاطعیت ادامه دارد.

جمشیدی در باره پرونده رشوه 2 میلیارد تومانی یکی از مدیران شرکت ملی گاز که در دادسرای مبارزه با جرایم اقتصادی در حال رسیدگی است، خاطرنشان کرد: این پرونده در این دادسرا در حال رسیدگی است و نمایندگان مختلفی از جمله سازمان بازرسی نیز حضور دارند.

سخنگوی قوه قضائیه از برگزاری قریب الوقوع جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات متهمان این پرونده در مجتمع مبارزه با مفاسد اقتصادی خبر داد.

صدور قرار وثیقه برای 5 نفر از بازداشت‌شدگان حوادث دانشگاه امیرکبیر

جمشیدی همچنین درباره‌ صدور قرار وثیقه برای دانشجویان بازداشت‌شده دانشگاه امیرکبیر در جریان انتشار مطالب موهن در نشریات دانشجویی گفت: طبق آخرین اطلاعی که دارم، برای 5 نفر از این افراد قرار وثیقه صادر شده است و آنان می‌توانند با تودیع وثیقه آزاد شوند.

وی افزود: اما درباره سه نفر که جرایم آنها جدی‌تر بوده، پرونده در حال سپری شدن تحقیقات است و در دادگاه تکلیف مشخص می‌شود.

موسویان نمی‌تواند در جلسات مجمع تشخیص حضور داشته باشد

سخنگوی قوه قضائیه همچنین در خصوص پرونده موسویان و این که آیا او اجازه حضور در مجمع تشخیص مصلحت نظام را دارد یا خیر؟خاطرنشان کرد: درباره‌ اتهام وی به تصمیم‌گیری نهایی نرسیده‌ایم، اما طبیعی است تبعات این اتهام این بوده که موسویان در مجمع تشخیص مصلحت نظام حضور نداشته باشد، البته وی با قرار آزاد است اما نمی‌تواند در مجمع حضور داشته باشد.

20 تن از اشرار به‌زودی اعدام می‌شوند

جمشیدی همچنین از اجرای حکم اعدام 20 تن از اشرار در روزهای آینده در تهران خبر داد.

وی اتهامات این تعداد از اشرار ذا تجاوز به نوامیس، حدود و مقررات الهی، شرارت، تجاوز به عنف و لواط بوده است.

به گفته جمشیدی احکام اعدام این 20 تن از اشرار در روزهای آینده توسط دادستانی تهران به اجرا در خواهد آمد.

بنا به اعلام سخنگوی قوه قضائیه برای 15 نفر دیگر از اشرار نیز کیفر خواست در حال تهیه شدن است که به زودی در دادگاه کیفری استان تهران مطرح خواهد شد.

جمشیدی متذکر شد؛ اجرای حکم اعدام برای اشرار به صورت علنی یا غیر علنی منوط به تصمیم دادستان تهران است.

سخنگوی قوه قضائیه همچنین از صدور احکام مشابه برای تعدادی از اشرار در شهرستان‌ها خبر داد و گفت:‌ این احکام در مرحله رسیدگی در دادگاه تجدید نظر است.

دستگیری 100 نفر در خصوص آتش زدن پمپ بنزین‌ها

وی با اشاره به دستگیری 100نفر به اتهام آتش زدن پمپ بنزین‌ها (جایگاه سوخت) در هفته‌های گذشته گفت: 63 نفر از این تعداد تحویل دادسرا شده‌اند که 54 با قرار آزاد شدند که تحقیقات برای بقیه ادامه دارد.

کد خبر 26210

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز