گروه اجتماعی: نمی‌توان با اجرای یک حکم خاص مجموعه عملکرد قوه قضاییه که سالی حدود شش میلیون پرونده را رسیدگی می‌کند، زیر سؤال برد.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، دادستان کل کشور ضمن اعلام این مطلب با اشاره به اجرای حکم سنگسار در یکی از شعب دادگاه‌های استان قزوین گفت: سالانه صدها هزار نفر در کشور بازداشت، زندانی و آزاد می‌شوند، بیش از ۱۳۰هزار نفر در زندان‌های ‌کشور هستند، ده‌ها حکم قصاص و اعدام در سراسر کشور اجرا می‌شود، احکام خشن و غیر خشن اجرا می‌شود، آیا می‌توان یک مورد خاص را در این میان بهانه کرد و همه عملکرد قوه قضاییه را زیر سئوال برد؟

وی در مراسم معارفه دادستان شیراز اضافه کرد: در این مورد خاص ضابطین با قاضی همکاری داشته‌اند و به صورت موردی این حکم اجرا شده، اما هماهنگی لازم با قوه قضاییه انجام نشده است، در عین حال این قانون است و از نظر قانون مجازات اسلامی مسئله مورد توجه قرار دارد.

دادستان کل کشور افزود: احکام قصاص و احکام اعدام باید در ارزیابی‌ها از هم تفکیک شوند، اگر سالانه حدود  ۱۰۰تا  ۲۰۰حکم قصاص و اعدام اجرا می‌شود، دنیا ما را با شاخص‌هایی می‌سنجد که مثلاً در ایران این همه‌اعدام شدند در حالی که ممکن است نیمی از این اعدام‌ها اجرای حکم قصاص باشد.

وی اضافه کرد: قصاص، حکم خاص خودش را دارد و با اعدام تفاوت دارد، قصاص در زمانی اجرا می‌شود که محکوم قتل نفس کرده باشد و در بسیاری موارد هر چه هم تلاش می‌شود که رضایت اولیای دم جلب شود نمی‌توان این کار را کرد و در نهایت حکم قصاص اجرا می‌شود. این را باید از احکام حکومتی جدا کرد.

وی گفت: دنیا باید این مسایل را تفکیک کند، یک مورد خاص را بهانه نکند که مجموعه احکام حقوقی و قضایی را زیر سؤال ببرد، احکام حقوقی و قضایی ما بسیار حکیمانه است.

وی گفت: سیاست‌های خوبی مانند حبس‌زدایی، حذف مقررات دست و پا گیر و روان‌سازی آیین دادرسی از جمله مواردی است که در سیاست‌های کلان قوه قضاییه دیده شده و خروجی دستگاه قضایی را مورد توجه قرار داده‌است.

کد خبر 26607

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز