چهارشنبه ۲۰ تیر ۱۳۸۶ - ۱۶:۳۹
۰ نفر

گروه اقتصادی: بر اساس آخرین مصوبه شورای تحول اداری دولت هشتم، وظایف سازمان بازرسی و نظارت بر قیمت و توزیع کالا و خدمات به سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان واگذار شد.

اما با گذشت بیش از یک‌سال از  دستور رئیس جمهوری مبنی بر احیای سازمان بازرسی و نظارت،  به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری در این زمینه هنوز به مرحله قطعی نرسیده است.

با کیومرث جلیلیان سر پرست سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان پیرامون تاثیر احیای مجدد سازمان بازرسی بر تنظیم بازار و کنترل قیمت و عرضه کالاها گفتگو کرده‌ایم.

  • ادغام سازمان بازرسی و سازمان حمایت چه تاثیری در بر نظارت و کنترل قیمت و عرضه کالاها و خدمات داشته است؟

اکنون دو سازمان در هم ادغام شده و به شکل متمرکز فعالیت می کنند اما نظر دولت آن است که این دو سازمان  از یکدیگر تفکیک شده و به فعالیت بپردازند.

بر این اساس به نظر می رسد تفکیک و احیای سازمان بازرسی گرچه ممکن است مفید و موثر باشد اما انجام این کار در شرایطی کارآمد خواهد بود که تفکیک سازمان بازرسی با واگذاری اختیارات و وظایف جدیدی توام باشد در این صورت است که سازمان بازرسی و حمایت قادر خواهند بود تا به وظایف خود به میزانی بیش از آنچه اکنون انجام می دهند عمل کنند چرا که صرف تفکیک سازمان بازرسی با حدود اختیارات و وظایف کنونی باعث افزایش کارایی و اثر بخشی نخواهد شد.

  • برخی  وجود کاستی‌ در رصد‌کردن بازار و نظارت و کنترل قیمت‌ها را ناشی از ادغام سازمان بازرسی و کاهش قدرت آن می دانند، آیا با تفکیک این سازمان کاستی‌های مذکور مرتفع خواهد شد؟

این که ادغام سازمان بازرسی موجب کاهش قدرت رصد ‌کردن و نظارت و بازرسی بازار شده باشد، چندان صحیح نیست  چراکه بر اساس آمارهای موجود اکنون این کار به خوبی صورت می‌گیرد.

به نحوی که اکنون روزانه 68 قلم کالای اساسی مورد نیاز مردم در بازار رصد می‌شود و کوچکترین تغییرات قیمتی این کالاها برای تصمیم‌گیری دستگاههای ذیربط مانند سازمان تعزیرات حکومتی و هیات‌های رسیدگی به تخلفات صنفی اعلام شود.

با این وجود احیای مجدد سازمان بازرسی و تفکیک آن از سازمان حمایت در شرایطی قادر خواهد بود که تاثیر مثبتی در رصد ‌کردن و کنترل بازار داشته باشد که این تفکیک با وظایف و اختیارات جدیدی همراه باشد.

بر این اساس معتقدم که پس از مصوبه شورای عالی اداری است که حیطه وظایف، اختیارات و رابطه سازمان بازرسی و سازمان حمایت مشخص خواهد شد و بر اساس این مصوبه می توان حدود وظایف و اختیارات تازه سازمان بازرسی را تبیین کرد.

  • با این روند آیا معتقدید ادغام سازمان بازرسی و بلاتکلیفی کارکنان این سازمان هیچ تاثیر منفی در نظارت و کنترل قیمت‌ها نداشته است؟

پس از ادغام سازمان بازرسی و سازمان حمایت تولید کنندگان و مصرف کنندگان کلیه نیروهای شاغل در سازمان بازرسی در چارچوب جدید به کار گرفته شده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

این موضوع تاثیر نامطلوبی بر عملکرد این سازمان در جهت نظارت و کنترل قیمت و عرضه کالاها و خدمات نداشته است گرچه با شیوه متمرکز کنونی تغییراتی در نحوه عملکرد نیروهای دو سازمان به وجود آمده اما این امر به معنای کاهش قدرت رصد کردن بازار و اختلال در وظایف و فعالیت‌های سازمان حمایت و سازمان بازرسی نبوده است.

کد خبر 26356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز