یکشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۳ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

محمد کرباسی: در هفته گذشته چند نفر از مقام‌های ارشد منطقه کردستان عراق در حال رایزنی با واشنگتن بودند تا تأیید آغاز روند جدایی این منطقه از عراق را بگیرند.

نقشه عراق

در ميان بحران عراق و درحالي‌كه نيروهاي گروه تروريستي داعش با ادعاي تشكيل خلافت از برچيده‌شدن مرزهاي ميان كشورها حرف مي‌‌زنند مسعود بارزاني، رئيس اين منطقه هم از نمايندگان پارلمان اين كشور خواسته با تشكيل كميسيون انتخابات براي برگزاري همه پرسي اعلام استقلال آماده شوند.

در ميان مخالفت‌هاي منطقه‌اي و حتي انتقاد صريح واشنگتن از كردهاي عراق، اما تنها يك رژيم بود كه حمايت خود را از تجزيه عراق و جدايي منطقه كردستان نشان داد. مقام‌هاي رژيم صهيونيستي در مذاكرات و نامه‌نگاري‌هاي خود با مقام‌هاي آمريكا به صراحت حمايت خود را از استقلال كردستان اعلام كردند.

آويگدور ليبرمن، وزير امور خارجه اين رژيم در گفت‌وگو با جان كري، همتاي آمريكايي خود اعلام كرده اين رژيم اكنون را وقت اعلام استقلال كردستان عراق مي‌داند. شيمون پرز، رئيس رژيم صهيونيستي هم در نامه‌اي به اوباما با حمايت از اعلام استقلال منطقه كردستان حرف‌هاي مختلفي از ناگزيري تجزيه عراق ميان شيعيان، سني‌ها و كردها زده است.

بنيامين نتانياهو، نخست‌وزير رژيم صهيونيستي هم به‌صورت علني حمايت از استقلال كردستان عراق را اعلام كرد تا براي برخي رابطه ديرين و آنچه برخي عشق پنهاني رژيم صهيونيستي به كردها مي‌دانند آشكار شود. اما چرا برخي ازجمله رژيم صهيونيستي براي اعلام استقلال كردستان عراق روياپردازي مي‌كنند و همه تلاش‌هاي خود را براي اين مسئله به‌كار بسته‌‌اند ؟

رؤياپردازي صهيونيست‌ها براي عراق

واقعيت اين است كه مقام‌هاي رژيم صهيونيستي اكنون اعلام استقلال كردستان عراق را از هر جهت به نفع خود مي‌دانند و آن را ضربه‌اي به محور مقاومت در منطقه مي‌پندارند. رابطه نزديك صهيونيست‌ها با كردهاي عراق اما سابقه‌اي نيم قرني دارد. در دهه 1960در واقع رابطه كردهاي عراق و مقام‌هاي رژيم صهيونيستي كليد خورد؛زماني كه مأموران اطلاعاتي اسرائيل همكاري خود را با مقام‌هاي اين منطقه‌ آغاز كردند. از سقوط رژيم صدام اما اين همكاري‌ها افزايش چشمگيري پيدا كرد و شركت‌ها و پيمانكارهاي رژيم صهيونيستي وارد منطقه كردستان عراق شدند.

رسانه‌هاي عراق بارها طي سال‌هاي گذشته از آموزش نيروهاي پيشمرگه توسط كماندوهاي اسرائيلي گزارش داده‌اند. به همين‌خاطر وقتي 4محموله نفتي كردستان عراق از طريق بندر جيهان تركيه به سرزمين‌هاي اشغالي رسيد كساني كه از اين لايه پنهان خبر داشتند تعجب نكردند.مقام‌هاي رژيم صهيونيستي اعلام استقلال كردستان عراق را به نفع خود مي‌دانند چون آنها را داراي هويتي فراتر از عرب، ايراني و ترك تصور مي‌كنند و آنها را به‌عنوان حكومتي كه بالقوه مي‌تواند دوستي صميمي باشد مي‌پندارند.

علاوه بر اين مقام‌هاي رژيم صهيونيستي در پي آن هستند كه با اعلام استقلال كردهاي عراق و تجزيه تدريجي اين كشور به ايران، سوريه و لبنان ضربه وارد كنند. مقام‌هاي رژيم صهيونيستي در واقع بازي خطرناكي را با چشم داشتن به كردها در منطقه شروع كرده‌اند. به‌نظر مقام‌هاي اين رژيم به‌دليل موقعيت جغرافيايي و نوع پراكندگي‌اي كه كردها در منطقه دارند، بهره‌برداري از آنها راحت و آسان است. آنها اعلام استقلال كردستان عراق را با داشتن رابطه با مقام‌هاي اين رژيم يك سود استراتژيك براي خود در منطقه مي‌دانند. مقام‌هاي اين رژيم تصور مي‌كنند كه اعلام استقلال كردستان عراق باعث تضعيف كشورهاي متعددي كه با اين رژيم دشمني تاريخي دارند مثل عراق، سوريه و ايران مي‌شود.

راه پرسنگلاخ

طي 10سال گذشته هيچ آمار معتبر و مستقلي درباره ميزان حمايت كردها از اعلام استقلال وجود نداشته است. هر چند مقام‌هاي منطقه كردستان در تلاش براي ترسيم بهشتي روي زمين درصورت جدايي از عراق براي كردها هستند اما خودشان هم مي‌دانند كه مشكلات گسترده‌اي در پيش رو دارند. تقريبا همه كشورهاي منطقه مخالفت خود را با تجزيه عراق و اعلام استقلال كردستان اعلام كرده‌اند.

حتي در گذشته خودمختاري منطقه كردستان هم مسئله‌اي نبود كه كشورهاي منطقه به راحتي با آن كنار بيايند. علاوه بر مخالفت‌هاي گسترده در صحنه سياسي مقام‌هاي كردستان براي اقتصاد خود و زيستن به‌عنوان منطقه‌اي مستقل مشكلات جدي دارند. آنها همه حساب خود را روي فروش نفت باز كرده‌اند اما در فروش و انتقال نفت موانع جدي دارند. از راه‌هاي مهم براي انتقال نفت آنها، بندر جيهان تركيه است كه آن هم امنيت كافي ندارد. يك‌ماه است كه يك ميليون بشكه نفت كردستان عراق در سواحل مراكش روي آب مانده است و آنها نتوانسته‌اند براي آن مشتري پيدا كنند.

بازي دوگانه ترك‌ها

در اين ميان، مقام‌هاي تركيه طي 3سال گذشته از شورشيان سوريه حمايت كرده و به‌دنبال بركناري بشار اسد بوده‌اند. در واقع هيزم ريختن به آتش بحران سوريه بود كه باعث شد گروه تروريستي داعش فضا را براي توهم‌پردازي و عرض اندام خود مناسب ببيند. اين آتش حالا به عراق كشيده شده و ترك‌ها بهتر از هر كس ديگري مي‌دانند اعلام استقلال كردها از هيچ جهت به نفع‌شان نيست. در مقابل معاون نخست‌وزير تركيه به تازگي مخالفت ضمني اين كشور با اعلام استقلال كردهاي عراق را اعلام كرد و گفت اين وضعيت مطلوب تركيه نيست.

ناآرامي‌هاي داخل تركيه و تنش‌هاي برون‌مرزي باعث شده دولت آنكارا رويكرد متفاوتي در قبال كردهاي تركيه اتخاذ كند. طرح صلح جديد دولت تركيه درمقابل كردها باعث نزديك شدن آنكارا به كردهاي عراق شده‌است. 1500شركت تركيه‌اي در حال فعاليت در منطقه كردستان عراق هستند و 12ميليارد دلار از مبادلات تجاري عراق و تركيه از طريق منطقه كردستان صورت مي‌گيرد.

کد خبر 265031

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha