یکشنبه ۲۴ تیر ۱۳۸۶ - ۰۸:۱۴
۰ نفر

ترجمه - نیلوفر دهنی: جوآنا کاتلین رولینگ در 31 جولای 1965 در انگلستان به دنیا آمده است.

پدر و مادرش هردو اهل لندن بودند و به قول خودش وقتی 18 ساله بودند درقطاری که از لندن به اسکاتلند می‌رفت با یکدیگر آشنا شدند:«مادرم می‌گفت سردش شده بود و پدرم کتش را به او داده بود تا به تن کند. یک سال بعد پدرم که آن‌موقع در ارتش بود آنجا را ترک کرد و با مادرم ازدواج کرد.

 من در بیست سالگی آنها به دنیا آمدم.»خانواده رولینگ پس از تولد جوآنا صاحب دختر دیگری شدند که نامش را دای گذاشتند: «خواهرم درست یک سال و یازده ماه پس از تولد من به دنیا آمد. روز تولد او دورترین خاطره‌ای است که به یاد دارم.»شاید جالب باشد بدانید که خالق هری پاتر، نخستین داستانش را در 6 سالگی نوشته است که نام آن را خرگوش گذاشت.

اندکی بعد جی.کی به همراه خانواده‌اش به لندن مهاجرت می‌کند. همبازی دوران کودکی جوآنا، پسری در همسایگی آنها بود به نام پاتر که به نظر می‌رسد خانم رولینگ هرگز او را فراموش نکرده است.

بعدها خانواده رولینگ از آنجا رفتند تا پدرش در دبستانی که به او پیشنهاد کار داده بودند به عنوان معلم مشغول به کار شود. جی.کی هم در محل جدید رشد کرد. بزرگ شد و به دانشگاه رفت. خودش می‌گوید همواره رویای نویسندگی را در سر می‌پرورانده اما بنا به پیشنهاد خانواده اش که دوست داشتند او مترجم و منشی دو زبانه شود فرانسه خواند.

جوآنای 26 ساله به عنوان معلم به پرتغال رفت تا در آنجا انگلیسی تدریس کند. او این شغل را دوست داشت چون ساعاتی از صبح را می‌توانست با آرامش بنویسد آن موقع او در حال نوشتن رمانی درباره جادو بود. در همان روزها با یک روزنامه‌نگار پرتغالی ازدواج کرد و دخترش جسیکا را در سال 1993 به دنیا آورد. اندکی پس از تولد جسیکا، جوآنا و همسرش از یکدیگر جدا شدند و جوآنا به همراه دختر نوزادش به اسکاتلند رفت تا نزدیک خواهرش باشد. در همان زمان بود که تصمیم گرفت هری پاتر را تمام کند و آن را برای چاپ به ناشر بسپرد...

رولینگ، نخستین جلد از رمان هری پاتر را سال 1997حدود 4 هزار دلار به یک ناشر اسکاتلندی فروخت و بلافاصله برای تأمین هزینه‌های دخترش به عنوان معلم فرانسه در جایی مشغول به کار شد.

چند ماه بعد هری پاتر از سوی یک بنگاه آمریکایی نیز خریداری شد و خانم رولینگ آن‌قدر پول به دست آورد که بتواند تدریس را کنار بگذارد و به عنوان نویسنده تمام وقت در خانه بماند. 3 سال بعد در سال 2000 رولینگ درآمدی حدود 400 میلیون دلار تنها از فروش نخستین جلد این رمان داشت که تا آن موقع به 35 زبان دنیا ترجمه شده بود و حدود 30 میلیون نسخه در سراسر جهان به فروش رفته بود. جوآنا کاتلین رولینگ 42 ساله حالا ثروتمندترین و مشهورترین زن انگلستان است و تمام ثروت و شهرتش را مدیون ایده هری پاتر است...

  • ایده‌های‌تان را از کجا می‌آورید؟

- کاش می‌دانستم که دقیقاً منبع الهام همه داستان‌هایم چه بوده است. گاه مثل یک جادو به ذهنم آمده‌اند و گاه مجبور شده‌ام قبل از شروع کار کتاب جدیدم یک هفته‌ای بنشینم و به داستان فکر کنم.اما اینکه ایده داستان‌ها را دقیقاً از کجا آورده‌ام نمی‌توانم بگویم.

 یک بار من با قطار از منچستر به لندن می‌رفتم و یک‌دفعه جرقه‌ای در ذهنم زده شد. حدود چهار ساعت را با این فکر گذراندم که مدرسه هاگوارتز چه جور مدرسه‌ای است و این جذاب‌ترین سفر زندگی من با قطار بود و وقتی به خانه رسیدم خیلی از شخصیت‌ها در ذهنم جان گرفته بودند.

  • شخصیت‌های‌‌داستان‌های‌تان را شبیه آدم‌هایی که می‌شناسید ساخته‌اید؟

- سؤال سختی است. پاسخ آن هم می‌تواند مثبت و هم منفی باشد. ولی خوب هرمیون گرنجر بسیار شبیه خودم در آن سن است البته من به باهوشی و بدجنسی او نبودم. البته امیدوارم. رون کمی شبیه یک دوست قدیمی است و پروفسور اسنیپ بسیار شبیه یکی از معلمانم هست که نمی‌توانم نامش را بگویم.

  • نام شخصیت ها را از کجا می‌آوردید؟

-  اسم‌ها را از جاهای مختلف انتخاب می‌کردم و کنار هم می‌گذاشتم. مثلاً دامبلدور یک واژه کهن انگلیسی است که به معنی زنبور عسل نر است یا هدویگ را از نام یک قدیس برداشته ام. برای نام‌های فامیل هم از اسم خیابان‌ها استفاده کرده‌ام و برخی اسم ها هم من در آوردی است مثل ملفوی .

  • نخستین کتاب هری پاتر چقدر طول کشید و کلاً چقدر زمان صرف نوشتن همه رمان‌های هری پاتر کرده‌اید؟


-  می‌شود گفت همه عمرم را. قبل از هری پاتر هم دو رمان نوشته بودم که هرگز چاپشان نکردم.

  • چرا؟

 - چون به نظرم آثار جذابی نبودند و حالا که فکر می‌کنم می‌بینم کار درستی کرده بودم.

  • از همان اول تصمیم داشتید هری پاتر را ادامه دهید؟

- بله. همان روز در قطار به مجموعه چند جلدی هری پاتر هم فکر کردم تا قصه  تمام روزهایی که هری در مدرسه هاگواتز می‌گذراند را بنویسم.

  • دقیقاً می‌دانید سال گذشته درآمدتان از فروش کتاب‌های هری پاتر چقدر بوده است؟

-   نه. فکر می کنم چند ده میلیون دلار. چند وقت پیش وقتی به حساب‌هایم نگاه کردم با خودم گفتم حالا من جزو لیست پولدارهای دنیا هستم و حتی از ملکه انگلستان نیز ثروتمندترم این به این معنی است که من پول زیادی به جیب زده ام آن‌هم از راه نوشتن.

  • نویسندگان محبوبتان چه کسانی هستند؟

- تنها نویسنده محبوب من «جین اوستین» است اما وقتی جوانتر بودم به سی .اس لوئیس و مجموعه رمان‌های سرگذشت نارنینای او علاقه زیادی داشتم.

پایگاه اینترنتی رولینگ/ ژوئن 2007

کد خبر 26581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز