براساس گزارش رويترز، محققان دانشگاه فلوريدا ميگويند اين كشف مرزهاي شناخته شده درباره توان يادگيري نوزادان را در دوران جنيني، گستردهتر ساختهاست.
در اين مطالعه روي 32 زن باردار از بيست و هشتمين هفته بارداري تا سي و هشتمين هفته بارداري مطالعه شد. محققان از زنان درخواست كردند لالايي يا آوازي 15 ثانيهاي را سه بار تكرار كنند و اين كار را دوبار در روز و براي 6 هفته ادامه دهند. لالايي انتخاب شده براي مادران ناآشنا بود.
محققان با كنترل ضربان قلب جنينها در هفتههاي 32، 33 و 34 محققان دريافتند ضربان قلب نوزادان با گوش دادن به اين آواز كه در زمان آزمايش توسط زني غريبه خوانده ميشد، در مقايسه با جنينهايي كه به لالايي جديدي گوش ميدادند، كاهش يافتهاست.
به گفته محققان كاهش ضربان قلب به معني اين است كه جنين با پديدهاي مواجهشده كه از قبل آن را ميشناسد. در مقابل بالارفتن ضربان قلب جنينهايي كه به لالايي جديدي گوش ميدهند به اين معني است كه اتفاقي جديد درحال رخدادن است.
مادرها در 34 هفتگي خواندن لالايي را براي فرزندانشان متوقف كردند اما جنينها در 36 و 38 هفتگي نيز مورد آزمايش قرار گرفتند و محققان در 38 هفتگي جنين، يعني چهار هفته پس از توقف خواندن مادر، در نهايت اطمينان اعلام كردند جنينها ميتوانند آواز را بهخاطر بياورند.
محققان اميدوارند اين يافته بتواند در فرايند نگهداري و حفظ جنين در دوران بارداري موثر واقع شود. همچنين اين يافته سندي ديگر بر تاييد پيچيدگي تعاملي است كه ميان مادر و جنين وجود دارد.
نظر شما