گروه اقتصادی: با گذشت بیش از یک سال از زمان ابلاغ بند «ج» سیاست‌های اصل 44، با آماده شدن بانک‌های دولتی مشمول واگذاری در قالب این سیاست‌ها، نخستین دور واگذاری سهام این بانک‌ها با عرضه سهام بانک‌های صادرات و ملت آغاز می‌شود.

رئیس سازمان خصوصی‌سازی با بیان خبر فوق، اعلام کرد: سهام بانک‌های صادرات و ملت تا شهریورماه در بورس عرضه می‌شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر، غلامرضا حیدری کردزنگنه افزود : پس از ابلاغ بند «ج» سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی نشست‌های مختلفی برای فروش سهام بانک‌های دولتی با مسئولان مربوطه برگزار شد که در تازه‌ترین نشست هیأت عالی واگذاری در چهارشنبه هفته گذشته با عرضه 5 درصد سهام بانک‌های صادرات و ملت در بورس در مرحله نخست موافقت شد.

رئیس سازمان خصوصی سازی ورود بانک‌ها به بورس را گامی مهم برای واگذاری بانک‌های مشمول واگذاری توصیف کرد و گفت: با تفاهم‌نامه‌ای که به تازگی با بورس مالزی منعقد شد، در چارچوب مقررات و با موافقت هیأت وزیران می‌توان سهام شرکت‌ها و بانک‌ها را در بورس این کشور عرضه کرد تا به بالاترین قیمت فروخته شود.

کردزنگنه همچنین در گفت‌وگو با خبرنگار همشهری، با توضیح مصوبه هیأت عالی واگذاری گفت: با تصویب واگذاری سهام بانک‌های دولتی در هیأت عالی واگذاری، این بانک‌ها تحت شمول قانون تجارت قرارمی‌گیرند و می‌توانند به آسانی به اصلاح ساختار درونی خود به منظور فراهم شدن مقدمات خصوصی‌سازی بپردازند.

به گفته کردزنگنه، با مصوبه هیأت عالی واگذاری، بانک‌های ملت و صادرات می‌توانند کلیه موارد مطرح شده در کمیته خصوصی‌سازی وزارت اقتصاد را اجرا کنند و با این اصلاحات، آماده‌سازی این 2 بانک برای ورود به بورس آسان‌تر می‌شود.

حمید برهانی مدیرعامل بانک صادرات نیز در این باره به خبرنگار ما گفت: کلیه مقدمات آماده‌سازی بانک صادرات برای واگذاری به بخش خصوصی انجام شده و این بانک با انجام شفاف‌سازی‌های لازم در صورت‌های مالی خود و اصلاحات ساختاری، برای واگذاری در بورس آماده است.

علی دیواندری مدیرعامل بانک ملت نیز از آمادگی کامل این بانک برای واگذاری خبر داد و گفت: بانک ملت کلیه مقدمات خصوصی‌سازی را انجام داده و تاکنون نیز منتظر مصوبه هیأت عالی واگذاری بود تا برای عرضه سهام در بورس آماده شود.

در همین زمینه، سیدحمید پورمحمدی، معاون امور بانکی، بیمه و شرکت‌های دولتی وزارت اقتصاد و رئیس کمیته خصوصی‌سازی بانک‌ها به همشهری گفت: 90 درصد کار آماده‌سازی 5 بانک ملت، صادرات، رفاه، تجارت و پست‌بانک برای واگذاری به بخش خصوصی انجام شده و از هفته گذشته به سازمان خصوصی‌سازی اعلام کردیم که برای واگذار‌ی این بانک‌ها آماده‌ایم.

وی افزود: کمیته خصوصی‌سازی بانک‌ها از یک سال و نیم پیش در 3 حوزه آماده‌سازی و شفاف‌سازی صورتهای مالی بانک‌ها، گردآوری تجارب خصوصی‌سازی بانک‌ها در جهان و تهیه قوانین و مقررات لازم برای خصوصی‌سازی بانک‌ها در وزارت اقتصاد آغاز به کار کرد و کار این کمیته هفته پیش به پایان رسید و از لحاظ وزارت اقتصاد، این بانک‌ها برای واگذاری به بخش خصوصی آماده‌اند.

بر اساس سیاست‌های اصل 44 صد درصد سهام 5 بانک ملت، تجارت، رفاه ، صادرات و پست بانک قابل عرضه به بخش خصوصی است.

آغاز واگذاری شرکت‌های تابعه وزارت اقتصاد

واگذاری سهام بانک‌ها نخستین دور از واگذاری شرکت‌های دولتی تابعه وزارت اقتصاد محسوب می‌شود.

وزارت صنایع و معادن اخیراً طی نامه‌ای به رئیس‌جمهوری نسبت به فشار بیش از حد سازمان خصوصی‌سازی به این وزارتخانه برای آماده‌سازی شرکت‌های تابعه آن برای واگذاری انتقاد کرده بود و خواستار واگذاری سهام شرکت‌های تابعه وزارت اقتصاد همچون بانک‌ها و بیمه‌ها شده بود.

کد خبر 26708

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز