یکشنبه ۲ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۷:۴۲
۰ نفر

بهاره آقایی - شیرین کرمی: حتما شنیده‌اید «خانه از پای بست ویران است؟» اما خدا را شکر کمتر دیده‌اید که خانه‌ای از پای بست ویران باشد.

ظاهر و باطن یکی نیست!

 منظور خانه‌اي است كه خودبه‌خود چنين بلايي سرش آمده باشد، نه اينكه زلزله و حوادثي شبيه به آن اين بلا را سر آن آورده باشد. البته اينكه كمتر مي‌بينيم خانه‌اي از پاي‌بست‌ ويران است، الزاما چيز خوبي نيست چون 2دليل دارد؛ يكي اينكه ما اطلاعات‌مان از ساختمان كامل نيست و به وقت خريد آنقدر فرصت نداريم كه همه گزينه‌هاي لازم را بررسي كنيم و يكي هم اينكه خانه اغلب خيلي مخفيانه به سوي ويراني مي‌رود! درست مثل پوكي استخوان در ما انسان‌ها. گريزي زده‌ايم به نكته‌هاي كليدي كه هنگام بازديد ازيك مجتمع مسكوني و آپارتمان براي خريد بايد به آنها توجه داشته باشيم.

محله

محله از نخستين مواردي است كه در خريد خانه همه آن را مدنظر قرار مي‌دهند. اگر از سر و صداي خيابان اذيت مي‌شويد و بعضي از روزها در منزل به كارهاي روزمره رسيدگي مي‌كنيد بايد مكان آرام‌تري را در محله مورد نظر انتخاب كنيد؛ مكان‌هايي مثل مدرسه، تعميرگاه، خيابان‌هاي بزرگ و... در كنار خانه سروصداي زيادي ايجاد مي‌كند، به‌خصوص اگر اين فضاها به اتاق‌خواب هم نزديك باشند! همينطور مواردي مثل نزديك بودن به فضاهاي سبز و... هم مي‌تواند از عوامل تأثير‌گذار و مناسبي باشد كه اغلب در نگاه اول به چشم نمي‌آيد.

مجتمع

قبل از اينكه براي بازديد آپارتمان برويد به تعداد واحدهاي كل ساختمان توجه كنيد. تعداد مطلوب به‌روحيات خودشما برمي‌گردد اما معمولا تعداد بيشتر از 15واحد باعث شلوغي طبقات و راهرو‌ها خواهد شد. به تعداد واحدها در هر طبقه هم توجه كنيد؛ به‌ويژه اگر واحدها در هر طبقه كنار هم قرار گرفته باشند و در آنها نزديك به هم باز شود. بهترين حالت در مورد آپارتمان‌هاي چند واحدي در يك طبقه، آپارتمان‌هاي مقابل هم يا نيم‌طبقه است. البته شكل ايده‌آل آن است كه در هر طبقه يك واحد باشد، يا حداقل هر واحد در هر طبقه راهروي مخصوص به‌خود داشته باشد.

سازه

شما نمي‌توانيد نوع و نحوه مصرف مصالح ساختمان را هنگام خريد ارزيابي و ساختمان مقاوم را به راحتي پيدا كنيد اما خوب است فاكتور‌هايي كه يك ساختمان را مقاوم مي‌كنند، بشناسيد. مثلا در سازه فولادي، نوع اتصلات و مهاربندي آنها اهميت فراواني دارد. در سازه‌هاي بتني، چيزي كه مهم است نوع بتن مصرفي و قطر ميلگردهاي استفاده شده است. اغلب ناچاريم همين پرسش‌ها را از مالك بپرسيم و پاسخ‌هاي او را با يك كارشناس در ميان بگذاريم؛ يعني ناچاريم به ادعاي مالك اعتماد كنيم، اما نكته‌اي كه خود ما مي‌توانيم از لحاظ پايداري ساختمان در برابر زلزله كنترل كنيم، ابعاد ستون‌ها در طبقات مختلف و پاركينگ است كه آيا باتوجه به تعداد طبقات و بار واردشده از طرف آنها، اين ستون‌ها جوابگو است يا خير؟ اين را هم بدانيد كه به‌طوركلي، اسكلت بتني بيشتر از اسكلت آهني در برابر زلزله مقاوم است.

ورودي

به ورودي ساختمان توجه كنيد. عرض ورودي بايد بيشتر از ۱۱۰ سانتي متر باشد. همچنين ورودي پاركينگ را بررسي كنيد كه آيا در زمستان به‌علت يخ زدگي موجب سرخوردن ماشين مي‌شود يا نه يا ماشين‌هاي شاسي‌بلند به راحتي از آن عبور مي‌كنند يا نه. به پله‌ها هم توجه كنيد. يك پله استاندارد بايد بين 18تا 30سانتي‌متر ارتفاع داشته باشد اما اگر ساختمان بالاي 4طبقه داشته باشد استاندارد‌ترين پله‌ها هم نمي‌تواند جاي آسانسور را در آن بگيرد. عرض راه‌پله‌ها هم بايد حداقل120سانتي متر باشد تا عبور و مرور به راحتي صورت گيرد و طول پاگرد حدود 10/2متر است. اگر قصد خريد طبقات بالايي را داريد، بدانيد كه طبق قوانين، ساختمان‌هاي بالاي 4طبقه بايد آسانسور داشته باشند.

آپارتمان

خانه بايد «خوش‌نقشه» باشد. اما اين خوش‌نقشه بودن يعني چه؟ حتما براي شما هم پيش آمده كه با ورود به يك خانه 50-40متري احساس خوشايندي از فضاي اطراف به‌دست مي‌آوريد و فكر مي‌كنيد چقدر بزرگ‌تر به‌نظر مي‌آيد و برعكس، وقتي وارد يك خانه 70متري مي‌شويد به‌نظر كوچك‌تر مي‌رسد. حواستان به رنگ ديوارها، كفپوش، پنجره‌ها و ميزان نورگيري خانه باشد. تصور كنيد خانه با وسايل شما چطور به‌نظر خواهد رسيد. دقت كنيد خانه‌اي كه انتخاب مي‌كنيد زواياي تند نداشته باشد. زواياي تند خانه را كوچك‌تر نشان مي‌دهند. از نظر تكنيكي، دستشويي بايد در كنار در ورودي يا نزديك‌ درورودي به آن قرارگيرد. آشپزخانه هم بايستي نزديك در ورودي در نظر گرفته شود تادسترسي به آن آسان باشد. اتاق‌نشيمن و اتاق خواب‌ها بهتر است با راهرويي از اتاق پذيرايي جدا شده باشد تا هنگام ورود مهمان، اختصاصي بودن آن فضا تأمين شود. براي حمام مناسب‌ترين محل راهروي كنار اتاق‌خواب‌هاست كه هم محفوظ بوده و هم بتوان از اتاق‌خواب‌ها راحت به آن دسترسي داشت. البته در آپارتمان‌هاي بزرگ يك حمام اختصاصي داخل يكي از اتاق خواب‌ها درنظر گرفته مي‌شود.

نور

نورگيري و تهويه فضاي خانه اهميت زيادي دارد. از مهم‌ترين فضاهاي خانه كه تهويه مناسبي بايد داشته باشد آشپزخانه است؛ به‌خصوص در خانه‌هاي امروزي كه تفكيك بين فضاي آشپزخانه و سالن پذيرايي كم است. آشپزخانه حتما بايد پنجره داشته باشد تا نورگيري و تهويه مناسب صورت گيرد. ضمن اينكه وجود هود مناسب هم در تهويه آشپزخانه تأثيرگذار خواهد بود. همينطور وجود پنجره در فضاهاي ديگر خانه موجب روشن‌تر و بزرگ‌تر نشان‌دادن خانه مي‌شود. البته نورگيربودن يك آپارتمان بستگي به موقعيت قرار گرفتن ساختمان دارد. اكثر ساختمان‌هاي جنوبي از نظر نور مشكلي ندارند، مگر آنكه اطراف آنها را ساختمان‌هاي بلندتري احاطه كرده باشند. معمولا ساختمان‌هاي شمالي نورگيري مناسبي ندارند ولي از همه بدتر، ساختمان‌هاي شرقي- غربي هستند كه هنگام طلوع و غروب خورشيد به‌خصوص در فصل تابستان نورگيري بيش ازحد داشته و چشم را به‌شدت آزار مي‌دهند.

بازاريابي املاك و مستغلات را بخوانيد

هركدام از ما در زمان خريد و فروش وسيله، ابزار يا حتي يك دست ميز و صندلي، دست به تحقيق مي‌زنيم و از صاحب‌نظران و كارشناسان درباره آن نظر مي‌خواهيم اما براي گران‌ترين خريد و فروش طول حيات خود، يعني واحدي از يك ساختمان، خواه «مسكوني»، «تجاري» يا «اداري» معمولا بايد چه عمليات و اموري را انجام داد؟ اين كتاب مي‌تواند به‌عنوان يك راهنماي خوب و منبعي معتبر براي تمامي اقشار جامعه مورد استفاده قرار‌گيرد و هركس به نوعي در زندگي خود مي‌تواند از اين منبع استفاده لازم را داشته باشد.

کد خبر 269778

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha