چهارشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۳ - ۰۲:۲۷
۰ نفر

علی ابراهیمی: نبود نظارت بر عرضه میوه براساس فاکتور خرید در میدان مرکزی میوه و تره بار و لحاظ سود مصوب ۳۵درصدی، زمینه تداوم گرانفروشی و سودجویی برخی خرده‌فروشان میوه و زیان مصرف‌کنندگان را فراهم کرده است.

میوه

به‌رغم هشدارها و برخوردهاي ناشي از اجراي طرح نظارتي وي‍ژه در ميدان مركزي ميوه و تره بار و حذف بيش از 80درصدي دلال‌ها از چرخه عرضه ميوه، هنوز هم گرانفروشي و نابساماني بازار ميوه از گلايه‌هاي مردم است و تلاش‌هاي صورت گرفته براي تنظيم بازار ميوه را بي‌نتيجه ساخته است.

گرچه با تأكيد سازمان تعزيرات حكومتي، اتحاديه فروشندگان ميوه و سبزي تهران در اطلاعيه 8بندي، تكاليف و مقررات جديدي را براي جلوگيري از دريافت سود بيش از 35درصد در سطح خرده فروشي ابلاغ كرده اما بررسي قيمت خرده‌فروشي انواع ميوه و سبزي در سطح شهر حاكي از آن است كه حتي افزايش نرخ مصوب سود خرده فروشي ميوه و سبزي از 18تا 30 و 35درصد براساس مصوبه 2هفته پيش كميسيون نظارت بر واحدهاي صنفي نيز قادر به جلوگيري از عرضه چند نرخي ميوه نبوده است.

علاوه بر تباني برخي بارفروشان با خرده فروشان ميوه براي افزايش قيمت‌ها از طريق فاكتورسازي، هيچ نظارتي بر تطبيق قيمت مصرف‌كننده ميوه با فاكتورهاي خريد و لحاظ نرخ سود مصوب 35درصدي خرده فروشي وجود ندارد و يك نوع ميوه با كيفيت يكسان در ميوه‌فروشي‌هاي سطح شهر با قيمت‌هاي متفاوت عرضه مي‌شود.

خرده فروشان نيز از عرضه فاكتور يا اعلام قيمت خريد ميوه در ميدان مركزي به مشتريان ناراضي خودداري كرده و تنها ادعا مي‌كنند كه اين قيمت‌ها با افزودن نرخ سود مصوب 35درصدي تعيين شده است.به‌رغم نابساماني بازار ميوه دستگاه‌هاي نظارتي و اتحاديه‌هاي صنفي ازآغاز به‌كار اكيپ‌هاي وي‍ژه رصد قيمت ميوه در خرده‌فروشي‌هاي سطح شهر از 3روز پيش خبر مي‌دهند اما هيچ دستگاهي وظيفه تطبيق قيمت مصرف‌كننده ميوه با فاكتورهاي خريد عمده و نرخ سود خرده‌فروشي مصوب را ندارد.

  • كشف قيمت ميوه در ميدان مركزي

مديركل سازمان تعزيرات حكومتي استان تهران وظيفه نظارت بر تطبيق قيمت خرده‌فروشي ميوه با فاكتور خريد و نرخ سود مصوب 35درصدي را بر عهده بازرسان اتاق اصناف، سازمان صنعت و اتحاديه فروشندگان ميوه دانسته و به خبرنگار ما اعلام كرد: در سطح عمده‌فروشي نيز روزانه قيمت ميوه توسط كميته 3نفره متشكل از نمايندگان وزارت جهادكشاورزي، سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحاديه ميدان مركزي ميوه و تره‌بار با دريافت اطلاعات از بارفروشان معتمد و نه دلال‌ها كشف و اعلام مي‌شود. به گفته محمد محمدي، با وجود اين هنوز هم صدور فاكتورهاي غيرشفاف در ميدان مركزي ميوه و تره بار و نظارت بر تطبيق قيمت مصرف‌كننده ميوه با نرخ فاكتور وسود مصوب 35درصدي خرده‌فروشي مشكل اصلي ساماندهي بازار ميوه و تره بار است.

کد خبر 271482

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha