پنجشنبه ۳ مهر ۱۳۹۳ - ۰۸:۲۲
۰ نفر

مصطفی قوانلوقاجار: یک ناشر به تازگی نظرسنجی را ترتیب داده و در آن از مخاطبانش درباره محل مورد علاقه برای کتاب خواندن پرسیده است. آمار این نظرسنجی نشان می‌دهد که ۳۴ درصد «مطالعه شبانه در تختخواب» را به موقعیت‌های دیگر ترجیح می‌دهند.

قوانلو

اگر نتیجه این نظرسنجی درست باشد، به نظر می‌رسد که بسیاری از خوانندگان، تقریبا در طول روز وقتی برای مطالعه نمی‌گذارند و خواندن را به آخر شب وا می‌گذارند.

به طور معمول خواندن شباهنگام و در بستر نيز با هزاران خستگي ذهني و فيزيکي روزمره همراه است. ذهن خسته از مشغله‌هاي روزانه حالا با خواندن کتاب مواجه مي‌شود. همکاري داشتم که بسيار کتابخوان بود و حداقل 5 ساعت در شب و پس از آمدن به خانه براي خواندن وقت مي‌گذاشت. وقتي از او پرسيدم که آيا شب‌ها خوابش نمي‌برد، گفت خير هميشه تا دو شب مطالعه مي‌کنم و بعد مي‌خوابم. برخي مانند همکارم ذهني پرورش يافته دارند. مغز آنها به مطالعه مستمر شب هنگام عادت کرده است. بنابراين تا دو شب هم پلک روي پلک نمي‌رود. بنابراين اگر مي‌خواهيد که شب‌هنگام مطالعه کنيد و خوابتان نبرد بايد اين کار را به طور مستمر و منظم انجام دهيد. ساعت خواب خود را بهم نريزيد و حتي الامکان ساعت مطالعه را به نيمه شب نکشانيد. اگر صبح زود بايد سر کار برويد. سعي کنيد مطالعه را تا قبل از ساعت 12تمام کنيد، ولي هميشه ساعت مطالعه را داشته باشيد. اين‌کار باعث مي‌شود تا ذهنتان به خواندن عادت کند.

به تازگي از کتاب تازه کامبيز کامبيز روشن روان آهنگساز معاصر به نام «هارموني جامع کاربردي»رونمايي شد. اين کتاب حاصل 40 سال تدريس و تحقيق کامبيز روشن‌روان است که با مطالعه‌‌هارموني دنيا به نتيجه رسيده و کتابي است که مي‌توان با آن، راه و روش آهنگ‌سازي را آموخت.

نشر ققنوس کتاب «گلستان سعدي» را با ويرايش هوشنگ گلشيري نويسنده معاصر ايراني منتشر کرد. اين دست نوشته‌ها بار ديگر از تسلط حيرت‏آور گلشيرى بر نثر و زبان فارسى پرده برمى‏دارد و نسخه‏اى راهگشا پيش‏روى علاقه‏مندان مى‏گذارد. اين كتاب در 222 صفحه منتشر شده است.

يکي از خوانندگان گله کرده بود که چرا کتابهاي روانشناسي به خصوص کتاب‌هايي درباره ازدواج معرفي نمي‌شوند. بايد به اين خواننده محترم عرض کنم که کتابهاي تاليفي مناسب و کاربردي در اين زمينه بسيار هم هستند و بيشتر کتابها متاسفانه بازاري‌اند و محتواي مناسبي ندارد. اما کتاب «چرا ازدواج موفق، چرا ازدواج ناموفق» هنوز مي‌تواند براي زوج‌هايي که تازه ازدواج کرده‌اند مفيد باشد. نويسنده کتاب دكتر جان گاتمن، استاد گروه روانشناسي دانشگاه واشينگتن است. او با بيش از 20 سال مطالعه روي زندگي و روابط زناشويي 2000 زوج، نكات علمي و روش‌هايي را به شما مي‌آموزد كه با به كاربردن آن‌ها، بتوانيد به بهترين صورت با همسرتان به زندگي مشترك خود، ادامه دهيد. اين کتاب را نشر ابجد منتشر کرده است.

اگر دوست داريد کودک خود را به نقاشي علاقه مند کنيد از کتاب «راز نقاشي‌هاي قشنگ» استفاده کنيد. اين کتاب يکي از مجموعه کتاب‌هاي پروانه (گروه کودک و نوجوان) به‌نشر است که با استفاده از ادبيات کودک و نوجوان به آموزش تکنيک‌ها و شيوه‌هاي کاربردي نقاشي پرداخته و با بهره‌گيري از عکس و تصوير، فرايند يادگيري را ساده و روان کرده‌است. کتاب‌هاي اين مجموعه که کار تدوين آن را محمد حسين صلواتيان انجام داده، قابل استفاده براي مربيان، پدران و مادران و دانش‌آموزان 9 تا 15 سال است. در اين مجموعه، ابتدا نحوه آشنايي با مباني نقاشي شرح داده شده و در ادامه چگونگي نقاشي با مداد رنگي، ماژيک، گواش، مداد شمعي، آبرنگ و اکوالين و همچنين تکنيک‌هاي چاپ، کولاژ و... به کودک آموزش داده مي‌شود.

اگر به سينما علاقه داريد کتاب «نگاهي به سينماي معاصر» سعيد عقيقي مي‌تواند برايتان راهگشا باشد. اين کتاب طي يک سلسله مقاله، تحليل فيلم، بررسي سبک مؤلف و مباحث تئوريک، با پرهيز از سنت يادداشت (ريويو) نويسي و روي آوردن به راه حل‌هايي که ماهيت متن را ملاک قرار مي‌دهد، تصويري کم و بيش دقيق از سينماي معاصر به دست مي‌دهد. تصويري که از فيلم‌هاي آشنا آغاز مي‌شود و به تدريج، فيلم‌هاي مهجورتر، اما مهم تر را نيز در بر مي‌گيرد. اين کتاب را نشرآمه روانه بازار کتاب کرده است.

  • همشهري  6 و 7
کد خبر 272994

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha