جمعه ۱۸ مهر ۱۳۹۳ - ۱۷:۴۲
۰ نفر

بورس : دولت در حال بازپس‌گیری مدیریت آن بخش از سهام شرکت‌هایی است که در سال‌های گذشته به سهام عدالت اختصاص یافته است.

بورس

بر اين اساس هفته گذشته مديريت سهام عدالت در مجتمع‌هاي پتروشيمي واگذار شده به بخش خصوصي در يك‌سال گذشته بازپس گرفته شده است.به گزارش همشهري، در شرايطي كه تكليف سهام عدالت هنوز مشخص نشده، دولت در حال بازپس‌گيري مديريت آن بخش از سهام شركت‌هاي دولتي است كه از سال85 تاكنون در قالب سهام عدالت واگذار شده و مديريت شركت‌هاي بزرگ را دچار مشكل كرده است.

بر اين اساس هفته گذشته مديريت 40درصد از سهام شركت هلدينگ پتروشيمي خليج‌فارس به‌عنوان بزرگ‌ترين شركت بورس به دولت بازگردانده شد. به اين ترتيب در حال حاضر مديريت 60درصد از سهام اين شركت در اختيار دولت است. استدلال وزارت نفت اين است كه نمايندگان سهام عدالت كه در تركيب هيأت مديره شركت‌هاي پتروشيمي حضور دارند از تخصص لازم براي مديريت شركت‌ها برخوردار نيستند و در عين حال مديريت سهام عدالت ضربه زيادي به اين صنعت وارد كرده است.

در حال حاضر بحث بر سر 100هزار ميليارد تومان سهام، معادل 32ميليارد دلار از دارايي‌هاي مردم است. مسئولان و كارشناسان بازار سرمايه براي حل مشكلات مربوط به سهام عدالت طرحي را ارائه كردند كه مديريت سبد سهام عدالت را از شركت‌هاي سرمايه‌گذاري استاني مي‌گيرد و آن را در قالب يك صندوق سرمايه‌گذاري به‌صورت متمركز مديريت مي‌كند.

فوريت بررسي اين طرح كه در قالب لايحه به مجلس ارائه شده هفته گذشته رأي نياورد. اين طرح اختصاص سهام عدالت در قالب صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله يا اصطلاحا ETF است. در چنين شرايطي از يك طرف در هيأت مديره شركت‌هايي كه بخشي از سهامشان در قالب سهام عدالت واگذار شده جنگ بزرگي براي تصاحب صندلي‌هاي هيأت مديره در گرفته و از سوي ديگر دولت در تلاش است آن بخش از سهامي را كه در دولت قبل در قالب سهام عدالت به سبد سهام عدالت اختصاص يافته است، پس بگيرد.

اين جنگ قدرت كه به يك كارزار بسيار پيچيده تبديل شده هفته گذشته در مجمع فوق‌العاده بانك ملت نمود عيني پيدا كرد و پيش‌بيني مي‌شود ظرف روز‌هاي آينده نمايش اين جنگ ابعاد تازه‌تري به‌خود بگيرد.

  • مديريت سهام شركت‌هاي پتروشيمي پس گرفته شد

در همين رابطه معاون وزير نفت ضمن تأييد پس گرفتن مديريت سهام شركت‌هاي پتروشيمي گفت: مديريت سهام عدالت در مجتمع‌هاي پتروشيمي واگذار شده به بخش خصوصي در يك‌سال گذشته بازپس گرفته شده است.منصور معظمي در گفت‌وگو با شانا با اشاره به اينكه وزارت نفت با مديريت بهينه سهام عدالت در شركت‌هاي پتروشيمي و پالايشي تلاش مي‌كند سود بيشتري نصيب سهامداران شود، گفت: هم‌اكنون مسئوليت سهام عدالت بر عهده وزارت نفت است، درحالي‌كه اختيار آن براي جاي ديگري است كه درست نيست.

او با اشاره به اينكه بنگاه‌هاي تخصصي در صنعت پتروشيمي و پالايشي در راستاي اصل٤٤ به مجموعه‌هاي غيرتخصصي واگذار شده است، تأكيد كرد: به‌عنوان مثال هم‌اكنون وزارت دفاع سهام پالايشگاه، پتروشيمي و نيروگاه را در اختيار دارد.
به گفته معاون وزير نفت، طي چند سال اخير براي اجراي اصل٤٤ بدون هماهنگي وزارت نفت سهام پالايشگاه‌ها و پتروشيمي‌ها به نيروهاي مسلح واگذار شد.

  • در مجمع بانك ملت چه خبر بود؟

از سوي ديگر اختلاف بر سر مديريت سهام عدالت، مجمع عمومي بانك ملت را نيز در هفته گذشته به تعطيلي كشاند.
هفته گذشته مجمع فوق‌العاده بانك ملت براي تصويب اساسنامه ۱۴۷ماده‌اي كه از سوي شوراي پول و اعتبار به تصويب رسيده است، براي دومين‌بار در 3‌ماه برگزار شد اما اختلاف نظر نمايندگان سهام عدالت و دولت، مانع از تشكيل اين مجمع شد.

اختلاف از آنجا آغاز شد كه نماينده سهام عدالت (با مالكيت 40درصدي سهام بانك ملت) قصد داشت در تركيب هيأت رئيسه مجمع حاضر شود كه با مخالفت نماينده وزارت امور اقتصادي و دارايي مواجه شد. معاون بيمه و بانك وزارت اقتصاد بر اين باور بود كه سهام عدالت منشعب از دولت بوده و در اصل اين دولت است كه بايد مديريت سهام عدالت را در اختيار داشته باشد.

در برابر اين استدلال، نمايندگان سهام عدالت هم تأكيد كردند كه مالكيت در بانك ملت و ساير بانك‌ها و بنگاه‌هاي دولتي، براساس قانون بوده و هنگامي كه اصل حضور دارد نيازي به وكيل نيست. از سوي ديگر 50درصد بدهي سهام عدالت به دولت پرداخت شده و مابقي اقساط هم در مهلت 5سال آينده پرداخت خواهد شد.

اختلاف‌نظر بر سر اين موضوع در مجمع بانك ملت حدود 2ساعت و نيم به طول انجاميد، ساير سهامداران حقوقي هم حدود 50درصد آرا را به نماينده مديريت سرمايه‌گذاري ملي ايران داده و اعلام كردند كه نماينده دولت در هيأت رئيسه اين مجمع جايي ندارد، اما اين استدلال و اتحاد هم نتوانست موجب برگزاري مجمع فوق‌العاده امروز بانك ملت شود.قرار است مجمع فوق‌العاده بانك تجارت هم فردا برگزار شود و با توجه به حل نشدن اين موضوع مهم، احتمالا مجمع اين بانك خصوصي شده هم برگزار نمي‌شود.

کد خبر 274458

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha