شنبه ۲۴ آبان ۱۳۹۳ - ۰۸:۰۰
۰ نفر

الهام مرادی: شاید اگر یکی‌دو دهه دیگر برای فرزندانتان تعریف کنید که روزگاری آدم‌‌ها برای هم دستخط می‌‌نوشتند، سر حوصله آن را در پاکت می‌‌گذاشتند و پست می‌کردند و بعد منتظر می‌‌ماندند تا نامه به مقصد برسد و در مدت نامعلومی‌ جواب آن را دریافت کنند، باورشان نشود که زندگی می‌توانست اینقدر در کندی و صبوری بگذرد.

کاغذبازی‌‌های نوستالژیک

در دنيايي كه ارتباطات آنلاين همه‌‌چيز را به‌طور لحظه‌اي جابه‌جا مي‌كند، لذت انتظار كشيدن براي يك نامه و بازكردن پاكت‌‌هاي كاغذي با تمبر‌هاي خاص و منحصر به فردشان به فراموشي سپرده شده است. اما در همين دنياي عجول هم باز ممكن است سر و كارتان به اداره پست بيفتد، نه فقط براي فرستادن نامه بلكه براي گرفتن خدماتي كه نياز به جابه‌جايي دارد. اگر مي‌خواهيد بدانيد چطور مي‌شود از خدمات پستي براي انجام كار‌هاي دقيقه ۹۰ يا ايده‌هاي خلاقانه جالب استفاده كرد، اين راهنما را بخوانيد.

پستخانه در خانه

از 8-7سال قبل، استقرار دفاتر خدمات پستي در هر محله باعث شده تا دردسر رفتن به پستخانه كمتر شود اما اگر رفتن تا دفتر خدمات پستي هم برايتان دشوار است، پست تلفني مي‌تواند كارتان را راه بيندازد. يك شماره ۳ رقمي‌ را مي‌‌گيريد و تا ۳ساعت بعد، كارتان راه افتاده است! شماره ۱۹۳ مخصوص ارسال محموله‌هايي است كه يا برايشان عجله داريد يا امكان رفتن تا پستخانه برايتان وجود ندارد. پست تلفني با يك تماس تلفني شما، مأمور را به محلي كه در آن مستقر هستيد مي‌‌فرستد و كالا را‌‌ همان جا از شما تحويل گرفته، بسته‌بندي مي‌كند و مستقيما به مقصد مي‌‌رساند؛ درست مانند خدماتي كه پيك‌‌ها به شما ارائه مي‌‌كنند اما تاحدودي ارزان‌تر و سريع‌تر. خدمات پست تلفني شهري حداكثر ۳ ساعته انجام مي‌شود و تعرفه‌هاي آن كمي‌ از پست پيشتاز بيشتر است. اگر مشترك خدمات پست تلفني هم شويد، كارتان سريع‌تر از آنچه فكر مي‌‌كنيد راه مي‌‌افتد.

يك كليك تا تبريك

دم عيد است و ترافيك كار‌‌ها نمي‌گذارد براي دوستانتان كارت تبريك بفرستيد؟ تولد دوستي در شهري ديگر است و دير يادتان افتاده؟ شركت شما مشتريان زيادي دارد و مي‌خواهيد همه آنها را در روزي خاص به جشن دعوت كنيد؟ يك كليك كنيد و از نشاني .www.ecard. post. ir كارت پستال مورد نظرتان را انتخاب كنيد، متن دلخواه‌تان را بنويسيد و با واردكردن نشاني گيرنده، بقيه كار را به پست بسپاريد. شركت پست طرح مورد نظر شما را روي كارت چاپ مي‌كند و به همراه يادداشت خودتان، به نشاني گيرنده ارسال مي‌كند. براي مناسبت‌‌هاي تقويمي‌ كارت‌‌هاي مختلفي طراحي شده كه قيمت همگي آنها ۲۵۰۰تومان است. به اين ترتيب، ديگر لازم نيست براي تبريك و تسليت و يادبود، به يك ايميل بي‌روح بسنده كنيد. خدمات كارت پستال شركت پست، هم در داخل و هم خارج از كشور وجود دارد و هزينه‌هاي ارسال آن براساس تعرفه‌هاي مرسوم پستي حساب مي‌شود. جالب است بدانيد كه امكان درج مهر يا امضاي شما به‌صورت عكس در انتهاي پيام‌‌ها هم موجود است.

سرويس «پست يافته»

اگر جزو جماعت حواس جمعي هستيد كه هيچ وقت چيزي را گم نمي‌‌كنند، خوش به حالتان. اما اگر كيف، مدارك شناسايي يا وسايل ارزشمندتان را گم كرديد، مي‌توانيد روي كمك پست حساب كنيد. پست، بانك اطلاعاتي جامع و به‌روزي از اشيا و مدارك پيدا شده دارد كه مي‌توانيد با ورود به سايت مربوط به «پست يافته» و واردكردن مشخصات مربوطه، گمشده‌تان را پيدا كنيد. حتما ديد‌ه‌ايد كه روي شناسنامه، دفترچه بيمه يا بعضي از اوراق هويتي نوشته‌اي وجود دارد كه از يابنده خواسته آن را به صندوق پستي بيندازد. اينجا نقطه شروع عمليات پست‌يافته است. پست، مداركي را كه به اين شكل پيدا مي‌شوند جمع مي‌كند و با مراجعه حضوري صاحبان آنها، تحويلشان مي‌‌دهد. اين اسناد شامل شناسنامه، گواهينامه، گذرنامه، كارت‌‌هاي نظامي‌، اسناد ازدواج و مالكيت، مدارك خودرو، چك و دسته چك، دفترچه پس‌انداز، كارت عابر بانك و دفترچه بيمه است. در فهرست اشيا و مدارك پست يافته پست البته وصيتنامه، پلاك خودرو، كيف، جواهرات و حتي لوازم خانگي هم ديده مي‌شود. پست همچنين امكاني را به شما مي‌‌دهد ميان خودرو‌هاي يافته شده جست‌وجو كنيد و خودروي به سرقت رفته‌تان را كه پليس پيدا كرده، بيابيد. رهگيري مدارك صادره از ناجا مثل مدارك ماشين و موتورسيكلت و گواهينامه و كارت پايان خدمت هم از طريق سايت پست امكان‌پذير است.

در تمبر‌‌ها ماندگار شويد

چـه نــــامـه‌هاي ارسالي‌تان اداري و رسمي‌ باشد، چه شخصي و دوستانه، داشتن يك تمبر متفاوت و منحصر به فرد مي‌تواند وجهه بهتري به نامه‌تان دهد؛ مثلا تمبري كه لوگوي شركت شما روي آن درج شده يا حتي عكس شما يا فرزندان بر آن نقش بسته است. تمبر‌هاي شخصي، امكان جالب ديگري است كه مي‌توانيد از آن استفاده كنيد و با هزينه كمي‌، عكس مورد نظر خود را كنار تمبر مورد علاقه‌تان قرار دهيد. براي سفارش‌دادن يك تمبر اختصاصي، بايد در سايت پست، تصوير تمبر دلخواه‌تان را انتخاب كنيد و با بارگذاري عكس خودتان، تركيب مورد نظر را با تمبر بسازيد. بعد هم مشخصات خود را وارد كرده و قيمت را محاسبه مي‌‌كنيد و هزينه آن را به‌صورت الكترونيكي مي‌‌پردازيد. با كد رهگيري‌اي كه دريافت مي‌كنيد مي‌توانيد سفارش خود را پيگيري كنيد.

سرويس خريد و فروش اينترنتي

با اين همه گرفتاري و فشار كار‌هاي روزمره، ممكن است فرصت خريد رفتن پيدا نكنيد. ترافيك شهري هم گاهي مزيد بر علت مي‌شود تا ترجيح دهيد كسي ديگر اين كار را به جاي شما انجام دهد. پست، اين مسئوليت را قبول مي‌كند و از مدتي قبل با را‌ه‌اندازي يك سرويس خريد و فروش اينترنتي، فروشگاهي مجازي را‌ه‌اندازي كرده كه خريد‌هاي شما را در قالب بسته‌هاي پستي به محل مورد نظرتان مي‌‌رساند. با استفاده از اين سرويس، يك تير را به ۲نشان زد‌ه‌ايد. هم در وقت‌تان صرفه‌جويي كرد‌ه‌ايد و هم رفت‌وآمد اضافه و آلودگي بيشتري را به شهر تحميل نكرد‌ه‌ايد. شيوه كار بازار الكترونيكي پست به اين شكل است كه فروشگاه‌ها محصولات خود را در سايت بازار الكترونيكي شركت پست www. ebazaar-post. ir معرفي مي‌‌كنند و شركت پست مديريت خريد شما و ارسال آن به منزلتان را به‌عهده مي‌‌گيرد. ارسال برخي كالا‌‌ها ممكن است رايگان باشد و ارسال بعضي كالا‌‌ها براساس تعرفه‌هاي تعيين شده كه تفاوت چنداني با تعرفه‌هاي پست پيشتاز يا سفارشي ندارند، انجام مي‌شود. پست، خريد‌‌ها را به تمام نقاط داخل كشور ارسال و هنگام تحويل به شما، هزينه آنها را دريافت مي‌كند به توليد‌كننده تحويل مي‌‌دهد. مزيت اين سرويس پستي نسبت به ديگر سايت‌‌هاي فروش الكترونيك اين است كه پست، مرسولات را بيمه مي‌كند و با شبكه توزيع گسترد‌ه‌اي كه در شهر‌‌ها و روستا‌‌ها دارد، خريد‌هاي شما را سريع‌تر و سالم‌تر به دست‌تان مي‌‌‌رساند.

کد خبر 277844

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha