سه‌شنبه ۲۷ آبان ۱۳۹۳ - ۲۰:۱۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات بریتانیایی روز دوشنبه ۱۷ نوامبر (۲۶ آبان) گزارش کردند که آنفلوآنزای پرندگان در یک مزرعه پرورش اردک در شمال انگلیس شیوع یافته است؛ قبلا این بیماری در میان مرغ‌ها در هلند هم شناسایی شده و مقامات این کشور مجبور شده بودند که ماکیان آلوده را ذبح و صادرات گوشت طیور را محدود کنند.

البته سویه ویروس آنفلوآنزای پرندگان در این ماکیان از نوع H5N1 که برای انسان مرگبار است، نبوده است.

به گزارش رویترز مقامات بهداشتی گفتند که ویروس بیماری در ماکیان ممکن است بوسیله پرندگان وحشی که از آسیا مهاجرت می‌کنند، به اروپا آورده شده باشد. پیش از این کره جنوبی مجبور شده بود به علت شیوع آنفلوآنزای پرندگان میلیون‌ها قطعه از ماکیان را در این کشور معدوم کند.

سخنگوی وزارت محیط زیست، غذا و امور روستایی بریتانیا در این باره گفت: «میزان خطر بهداشت عمومی بسیار پایین است و خطری از لحاظ انتقال در زنجیره غذایی وجود ندارد.»

آنفلوآنزای پرندگان در ابتدای این ماه در مزارع در آلمان هم یافت شده بود. مقامات هنوز به طور قطعی تعیین نکرده‌اند که آیا رابطه‌ای میان شیوع‌های در آلمان، هلند و بریتانیا وجود دارد، یا اینکه این شیوع‌ها با شیوع‌ها در آسیا ارتباط دارد یا نه، اما مظنون هستند که همه این شیوع‌ها با هم ارتباط دارد.

ویروس آنفلوآنزای پرندگان در شیوع‌ها در آلمان و هلند از سویه H5N8 است که در میان پرندگان بسیار واگیردار است. H5N8، بر خلاف H5N1 که از سال ۲۰۰۳ به مرگ حدود ۴۰۰ نفر عمدتا در آسیا و خاورمیانه انجامید و باعث هراس جهانی شد، هرگز در انسان‌ها یافت نشده است.

مقامات بریتانیایی هم گفتند ویروس آنفلوآنزای پرندگان در شیوع این کشور از نوع H5N1 نیست، گرچه هنوز معلوم نیست که آیا این ویروس از سویه H5N8 است یا نه.

لیندا کلاوینسکیس، متخصص ایمونوبیولوژی در کینگز کالج لندن در این باره گفت: «امکان ابتلای انسان‌ها به علت ریزش وسیع این ویروس‌ها از دسته‌های مرغ‌های آلوده همیشه وجود دارد. اما به نظر من احتمال وقوع چنین رویدادی بسیار کم است.»

او افزود اقدامات مقامات اروپایی «برای مهار کردن شیوع‌های آنفلوآنزای پرندگان بسیار بیماری‌زا در گذشته موفق بوده است.»

مقامات در بریتانیا یک ناحیه ممنوعه به شعاع ۱۰ کیلومتر در اطراف مزرعه‌ای در یورکشایر که آنفلوآنزای پرندگان در آن یافت شده است، ایجاد کردند و اعلام کردند که ۶۰۰۰ قطعه اردک در این مزرعه معدود می‌شوند.

قرار است در هلند نیز ۱۵۰ هزار قطعه مرغ معدوم شوند. کشف آنفلوآنزای پرندگان در نزدیکی دهکده هکندرا باعث ممنوعیت سه روزه صادرات همه فراورده‌های طیور از این کشور شد که بزرگترین صادرکننده تخم‌مرغ در جهان است. این شعاع ۱۰ کیلومتری ممنوعه در اطراف مزرعه آلوده در بریتانیا برای ۳۰ روز تداوم خواهد یافت.

اتحادیه اروپا واکنش هلند و بریتانیا در برابر این شیوع‌ها را ستود.

سخنگوی کمیسیون اروپا در این باره گفت: «می‌توانیم بگوییم همه پروتکل‌ها رعایت شده‌اند و فقط می‌توانیم از رفتار مقامات این دو کشور عضو تقدیر کنیم.»

دولت هلند روز دوشنبه اعلام کرد که دو مزرعه مجاور محل شیوع عاری از عفونت بوده‌‌اند.

هلند با جمعیتی کمتر از ۱۷ میلیون دومین صادرکننده محصولات کشاورزی در جهان پس از ایالات متحده است و سال گذشته ۷۹ میلیارد یورو کالاهای کشاورزی به خارج صادر کرد. ۷۰۰ مرغداری هلند ۹۸ میلیون مرغ دارند و هر سال ۶ میلیارد تخم‌مرغ صادر می‌کنند.

همه ۳۰۰ باغ‌وحش حیوانات خانگی در هلند نیز تا روز چهارشنبه بسته شده‌اند. انجمن باغ‌وحش‌های حیوانات خانگی هلند اعلام کرد: «انسان‌ها نیز مانند حیوانات می‌تواند این ویروس را منتشر کنند. انسان‌ها نمی‌توانند انسان‌های دیگر را با این ویروس آلوده کنند، اما می‌توانند مرغ‌ها را آلوده کنند.»

  • پرندگان مهاجر، مظنونان احتمالی

شیوع سویه H5N8 آنفلوآنزای پرندگان روز چهارم نوامبر در آلمان در مزرعه‌ای در ایالت شمال شرقی مکلنبوگ- ورپومرن گزارش شد.
مرغ‌های هلندی روز جمعه ۱۴ نوامبر علائم ابتلا به ویروس H5N8 را بروز دادند و آزمایش‌های خون در روز شنبه عفونت آنها را تایید کرد.

مقامات اروپایی می‌گویند شیوع‌های گذشته در این قاره همیشه ناشی از پرندگان مهاجر بوده است و مظنون اصلی در این آخرین موارد شیوع هم همین پرندگان هستند، اما این موضوع هنوز ثابت نشده است.

برنارد والات، مدیر عامل سازمان جهانی بهداشت حیوانات، در مصاحبه‌ای در این باره گفت: « تا به حال هر بار که اروپا با این ویروس آلوده شده است از طریق پرندگان مهاجر بوده است. حفاظت مزارع در برابر پرندگان وحشی کار مشکلی است. آنها اغلب جذب غذا و سایر پرندگان در این مزارع می‌شوند.»

ایلک رینکنیگ، سخنگوی انستیتوی دولتی بیماری‌های حیوانی آلمان نیز گفت با اینکه گمان می‌رود این شیوع با عفونت‌ها در آسیا ارتباط داشته باشد، هنوز «شواهد قطعی در این باره در دست نیست.»

حتی محدودیت‌های کوتاه مدت بازرگانی می تواند ضربه بزرگی به کسب و کار صادرات محصولات کشاورزی هلند بزند که فقط صادرات صادرات تخم مرغ آن روزانه ۳/۲ میلیون یورو ارزش دارد.

حدود ۳۰ میلیون قطعه مرغ در فاصله سال‌های ۲۰۰۳ و ۲۰۰۶ پس از شیوع سویه دیگری از آنفلوآنزای پرندگان، H5N7، در هلند سلاخی شدند.

کد خبر 278397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha