همشهری آنلاین: نیجریه روز چهارشنبه ۲۱ ژانویه (اول بهمن) تایید کرد که پنج ایالت این کشور دچار شیوع سویه H۵N۱ آنفلوانزای پرندگان شده ، و ده‌ها هزار قطعه ماکیان تلف شده‌اند، اما مورد ابتلای انسانی این بیماری رخ نداده است.

birds۲

به گزارش خبرگزاری فرانسه آکینوومی آدسینا، وزیر کشاورزی نیجریه گفت نخستین موارد آنفلوانزای پرندگان H5N1 در یک مزرعه تجاری در شهر شمالی کانو و در یک بازار فروش ماکیان زنده در ۸ ژانویه تایید شد.

او افزود: «تایید شدن اینکه این سویه ویروسی از نوع H5 است، به سرعت انجام شد، اما ما نمی‌توانستیم در آن زمان نوع‌زیستی (byotype) ویروس را تعیین کنیم. اکنون ثابت شده است که این شیوع به علت ویروس H5N1 رخ داده است.»

آدسنیا در شهر ابوجا به خبرنگاران گفت پنج ایالت درگیر این شیوع، شامل لاگوس و اوگون در جنوب غرب، دلتا و ریورز در جنوب و کانو در شمال هستند.

بیماری در پانزده مزرعه تجاری و ۹ بازار فروش پرندگان زنده شیوع یافته است.

به گفته ادسنیا تا ۲۱ ژانویه حدود ۱۴۰ هزار قطعه پرنده به این بیماری مبتلا شد‌ه‌اند و ۱۵ درصد مرگ و میر در میان آنها ثبت شده است.

سویه H5N1 ویروس آنفلوانزای پرندگان از هنگامی که برای نخستین بار در سال ۲۰۰۳ ظهور کرد، به مرگ بیش از ۴۰۰ نفر در سراسر دنیا انجامید که اغلب آنها در جنوب شرق آسیا رخ داده است.

اما ادسنیا گفت «دلیلی برای نگرانی» وجود ندارد و «ما در وضعیت همه‌گیری» قرار نداریم. او گفت خطر ابتلای انسان‌ها به این ویروس اندک است، اما خواستار تشدید اقدامات بهداشتی شد.

کد خبر 285011

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha