دوشنبه ۱۰ آذر ۱۳۹۳ - ۰۷:۱۲
۰ نفر

تا سال ۹۶پرونده تولید اسیدچرب ترانس بالای ۲درصد در کشور برای همیشه بسته خواهد شد.

اسیدچرب

رئيس سازمان غذا و دارو با اعلام اين خبر گفت: به مردم اطمينان مي‌دهيم كه در سال 96هيچ روغني با اسيدچرب ترانس بالاي 2درصد در كشور توليد نخواهد شد و در واردات روغن‌هاي اشباع نيز محدوديت قائل مي‌شويم.

به گزارش همشهري، دكتر رسول ديناروند كه در نخستين كنگره بين‌المللي و سيزدهمين كنگره تغذيه ايران سخن مي‌گفت، افزود: اسيد چرب ترانس در روغن‌هاي خوراكي عامل بروز بيماري‌هاي قلبي -عروقي، گرفتگي عروق و بروز سكته است و افزايش وزن ناشي از مصرف چربي‌هاي مضر مي‌تواند زمينه ساز بسياري از بيماري‌هاي غيرواگير مانند ديابت باشد. اسيدچرب ترانس روغن‌ها كه اكنون در روغن مصرفي خانوار 5درصد است تا سال 96بايد به زير 2درصد برسد. به همين منظور براي اصلاح استاندارد روغن‌ها تلاش مي‌كنيم اما تأكيد مي‌كنم كه تنها منتظر اصلاح استاندارد نمي‌مانيم و كار خود را براي كاهش اسيدچرب ترانس دست‌ساز در روغن‌ها انجام مي‌دهيم.

وي با بيان اينكه مصرف نوشابه در ايران برخلاف آن چيزي كه مي‌گويند، يك چهارم پرمصرف‌ترين كشور جهان است، گفت: در مقابل، مصرف نمك در ايران، 2برابر ميانگين جهاني است ومصرف چربي و كربوهيدرات هم در ايران بسيار بيشتر است. همچنين، مصرف ميوه و سبزيجات در ايران، 2برابر كشورهاي توسعه‌يافته است. در هرحال، بايد از اغراق در بيان نوع تغذيه مردم بپرهيزيم.

ديناروند همچنين از برنامه‌هاي صدا و سيما در حوزه سلامت انتقاد كرد و گفت : صدا و سيما به‌جاي دعوت از پزشكان و ارائه روش‌هاي درمان بيماري‌هاي مختلف بايد به بحث پيشگيري بيشتر توجه كند. صدا و سيما بايد از متخصصان تغذيه دعوت كند تا آنها تغذيه سالم را به مردم معرفي كنند. ‌در اين كنگره همچنين دكتر علي‌اصغر پيوندي، رئيس دانشگاه علوم پزشكي شهيد بهشتي هم گفت: قسمت عمده بيماري‌هاي واگير، ريشه در تغذيه دارد و بسياري از مردم كشور ايران دچار سوءتغذيه هستند. همچنين، بسياري از مردم با كمبود ريزمغذي‌ها دست و پنجه نرم مي‌كنند، بنابراين نياز است كه يك سند راهبردي در اين زمينه تهيه شود. سوءتغذيه، بيش‌خوري و كم‌خوري در كنار كمبود ريزمغذي‌ها سبب مي‌شود كه سلامت افراد به خطر بيفتد.در اين كنگره همچنين از هرم غذايي ايران كه براساس سبد مطلوب غذايي تهيه شده رونمايي شد.

در اين كنگره، دكتر مجيد حاجي‌فرجي، دبير علمي نخستين كنگره بين‌المللي و سيزدهمين كنگره تغذيه ايران هم ضرورت پژوهش‌هاي جامعه‌نگر را نياز اصلي كشور دانست و گفت: بحث امنيت غذايي بسيار اهميت دارد چراكه وقتي بحث از امنيت مي‌كنيم دسترسي به غذا اصلاً مهم نيست بلكه بايد بتوانيم مردم را ياري كنيم تا در رسيدن به غذاي مناسب به‌صورت پايدار، خودكفا شوند.به گفته دكتر حاجي فرجي، به نخستين كنگره بين‌المللي و سيزدهمين كنگره تغذيه بيش از يكهزار و 500مقاله ارسال‌ و از اين تعداد 821مقاله پذيرش شد.

کد خبر 279716

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha