دوشنبه ۲۹ دی ۱۳۹۳ - ۰۵:۵۹
۰ نفر

با گذشت چند‌ماه از ماجرای روغن پالم در شیر و لبنیات، هنوز پرونده این ماجرا بسته نشده است.

اگر چه با اطمينان خاطرهايي كه وزارت بهداشت داده، اين موضوع براي مردم تقريبا تمام‌شده تلقي مي‌شود اما حالا خبري مبني بر دستور دادستاني به وزارت بهداشت براي انتشار اسامي استفاده‌كنندگان از اين روغن منتشر شده است. روز گذشته خبرگزاري تسنيم به نقل از يك وكيل دادگستري و يكي از شاكيان پرونده روغن پالم از دستور دادستاني تهران به سازمان غذاودارو، براي انتشار اسامي استفاده‌كنندگان از روغن پالم خبر داد. اما دكتر رسول ديناروند، رئيس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با همشهري تأكيد كرد: ما نگران از اعلام متخلفان نيستيم اما تنها زماني اين كار را انجام خواهيم داد كه به‌صورت مكتوب و رسمي نظر بازپرس را در اين مورد داشته باشيم.

براساس خبر منتشر شده در خبرگزاري تسنيم، شعبه ۱۵ دادسراي كاركنان دولت به سازمان غذا و دارو دستور داد اسامي كارخانجات متخلف كه در محصولات خود از روغن غيرمجاز پالم استفاده مي‌كردند را منتشر كند و با توجه به ماده 43قانون تعزيرات حكومتي در امور خوراكي و بهداشتي، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي مكلف است اسامي اقلام خوراكي و بهداشتي غيرمجاز را اعلام همگاني كند.

يك وكيل دادگستري كه در ماجراي اين پرونده فعال است، به اين خبرگزاري گفت: با گذشت قريب به 9‌ماه از زمان رسانه‌اي شدن استفاده از روغن پالم در محصولات لبني و با پيگيري بازپرس پرونده و حساسيت دادستان تهران در امور بهداشتي مردم، شعبه 15بازپرسي دادسراي كاركنان دولت دستور انتشار اسامي كارخانجات متخلف كه در توليد محصولات خود از روغن پالم استفاده مي‌كردند را به سازمان غذا و دارو صادر كرد.او مدعي شد سازمان غذا و دارو موظف است ظرف مدت 3 روز پس از دريافت اين دستور، اسامي كارخانه‌هاي متخلف را منتشر و نتيجه را به دادستاني تهران گزارش كند.

اما رئيس سازمان غذا و دارو به همشهري گفت:ما همواره مسئله متخلفان را اطلاع‌رساني مي‌كنيم. فرآورده‌هايي كه قاچاق يا تقلبي هستند و يا فرآورده‌هايي كه بايد از سطح بازار جمع شوند، نياز به اطلاع‌رساني دارد. دكتر رسول ديناروند با تأكيد بر اينكه پرونده پالم كمي متفاوت است، افزود: پالم از ديد ما تخلفي بود كه با آن برخورد هم شد، اما ما فكر كرديم در آن شرايط، اطلاع‌رساني موضوع پالم، ممكن است فراتر از آن جرمي كه اتفاق افتاده، زيان ايجاد كند. بنابراين معتقد بوديم دستگاه‌هاي مسئول، بايد اطلاع پيدا كنند. به همين دليل، فهرست متخلفان را به تمام دستگاه‌هايي كه مسئوليت داشتند، اعلام كرديم.

هم دستگاه قضايي، هم مجلس و هم دستگاه‌هاي اطلاعاتي و امنيتي كشور، اين فهرست را در اختيار دارند. رئيس سازمان غذا و دارو تصريح كرد: اگر دستگاه‌ها‌ي مربوطه صلاح بدانند، اطلاع‌رساني مي‌شود. اگر نظر بازپرس براعلام است، حتماً انجام مي‌شود و مشكلي براي اعلام اسامي، وجود ندارد و در اسرع وقت اعلام مي‌كنيم. بنابراين اگر به‌صورت مكتوب و رسمي، نظر بازپرس را دريافت كنيم، نگران از اعلام متخلفان نيستيم. صدها شركت در صنايع غذايي و لبني كشور مشغول هستند و صدها فرآورده توليد مي‌كنند. تعداد فرآورده‌هايي كه مشمول اين تخلف بوده‌اند، تعدادشان كم است. البته پس از شناسايي تخلف، از توليد جلوگيري شده و اگر محصولي توليد شده با اجازه معاونت غذا و دارو بوده است. وي تأكيد كرد كه نظارت‌ها، همچنان به‌صورت سازمان يافته، اعمال مي‌شود.

کد خبر 284638

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha