چهارشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۶ - ۱۵:۱۵
۰ نفر

عمید نمازی‌خواه: لیگ رتبه‌بندی دانشگاه‌های انگلستان به پایان رسید و دانشگاه کمبریج با برتری و اقتدار کامل فاتح این دور از رقابت‌ها شد.

مبحث این لیگ مانند لیگ فوتبال نیست و رقابت دانشگاه‌ها در میان 46 شاخص علمی- پژوهشی سنجیده می‌شود.

هر ساله رتبه‌بندی (Ranking) دانشگاه‌های انگلستان و اسکاتلند با شرکت 112 دانشگاه انجام می‌گیرد و داوران این لیگ نیز اساتید صاحب نظر هستند.

تفاوت واضحی در رتبه‌بندی‌های امسال و سال قبل دیده می‌شود که به نظر برخی از خبرگزاری‌ها به دلیل اینکه امسال برای نخستین بار از آرای دانشجویان نیز استفاده شد، این اتفاق افتاد و باعث شد تا ترازوی عدالت رتبه‌بندی دقیق‌تر کار کند.

نکته جالب لیگ امسال نظرسنجی از دانشجویان نبود بلکه این بود که امسال برای نخستین بار(از سال 2001 میلادی) دانشگاه کمبریج با کسب بالاترین رتبه از دانشگاه آکسفورد جلو افتاد و در میان 46 شاخص مذکور، در 35 شاخص برتر شناخته شد و با اقتدار از آکسفورد پیشی گرفت.

کمبریج علاوه بر کسب این امتیازها در معیارهای تسهیلات، تعداد پذیرش با مدارک بالای تحصیلی، اکتشافات علمی و مقالات ارائه شده نیز در صدر ایستاد. هیأت داوران لیگ در کل با 9 معیار اصلی و 46 معیار فرعی به هر دانشگاه امتیاز می‌دهند.

به گزارش سایت اطلاع‌رسانی تلگراف به نقل از برخی کارشناسان، پیشی گرفتن دانشگاه کمبریج از آکسفورد به دلیل تأثیرات آرای دانشجویان بوده است. پس از کمبریج و آکسفورد، دانشگاه سلطنتی لندن، دانشگاه اقتصاد لندن و دانشگاه سنت اندروز اسکاتلند به ترتیب در مقام های بعدی قرار گرفتند.

دانشگاه‌های معروف لیورپول و لیدز نیز به ترتیب در مقام‌های 31 و 37 ایستادند. یکی از بخش‌های جالب نظرسنجی از دانشجویان، میزان رضایتمندی شخصی هر دانشجو از دانشگاهش بود که دانشگاه سنت اندروز بالاترین آرا و رتبه رضایتمندی را کسب کرد.

داوران این مسابقات پس از نظرسنجی‌ها سه لیست رتبه‌بندی شده را ارائه می‌دهند که مهمترین آنها لیست تلفیقی دانشگاه‌های انگلستان و اسکاتلند است. دو لیست دیگر، یکی مربوط به رتبه‌بندی دانشگاه‌های انگلستان و دیگری برای دانشگاه‌های اسکاتلند است.

به عنوان مثال دانشگاه ادینبرگ در میان دانشگاه‌های اسکاتلند دوم و در میان کل دانشگاه‌ها که تلفیقی از دانشگاه‌های انگلستان نیز در آن دیده می‌شود، شانزدهم شده است.

دکتر برنارد کینگستون یکی از داوران مسابقات می‌گوید: امسال با استفاده از نظر دانشجویان، تحولی در رتبه‌‌بندی‌ها ایجاد شد و با این حساب رتبه‌ها واقعی‌تر و نزدیک‌تر به نظر دانشجویان خواهد بود. ما تصمیم داریم که این رویه را به همین صورت در سال‌های دیگر ادامه دهیم.

کد خبر 27991

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آموزش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز