حشمت‌الله فلاحت‌پیشه: دیپلماسی پارلمانی یک شیوه دیپلماتیک بین کشورهاست که بسته به توان و قدرت و نفوذ پارلمان‌ها در کشور‌های مختلف این دیپلماسی می‌تواند آثار متفاوتی داشته باشد.

جمهوري اسلامي ايران نيز به‌عنوان يكي از معدود كشورهاي منطقه كه داراي پارلمان قدرتمندي است همواره سعي كرده از ديپلماسي پارلماني در سياست خارجي و به‌خصوص در مسائل مربوط به منافع ملي و راهبرد كلي سياست خارجي كشور استفاده كند. اين امر در حوزه‌هاي مختلف ازجمله نظير اجلاس جهاني بين‌المجالس و يا در گروه‌هاي دوستي پارلماني و نيز حوزه‌هاي تخصصي و كميسيوني نمود مي‌يابد.

اما شخص رئيس مجلس نيز به‌عنوان نماينده ديپلماتيك ملت از ظرفيت بالايي براي پيگيري ديپلماسي پارلماني برخوردار هست كه سفر منطقه‌اي اخير آقاي لاريجاني به 3كشور سوريه، لبنان و عراق نيز در همين قالب قابل تحليل است. ضمن آنكه اين سفر به 3كشوري صورت مي‌گيرد كه اين كشورها در سال‌هاي اخير گرفتار بحران‌هايي بوده‌اند كه به آنها تحميل شده است اما توانسته‌اند با تكيه بر حمايت‌هاي مردمي و راهكارهاي مبتني بر مقاومت و وحدت بر اين بحران‌ها غلبه كنند.

سفر رئيس مجلس ايران به اين 3كشور تأكيدي بر حمايت ايران از سياست‌هاي ضد‌تروريستي، ضد‌خشونت و ضد‌سلفي‌گري اين سه‌كشور است و تأكيدي مجدد است بر اين موضوع كه جمهوري اسلامي ايران از راهكارهاي مردمگرا، مردمسالار و دمكرات براي حل معضلات اين كشورها حمايت مي‌كند. به‌ويژه در قبال سوريه؛ كشوري كه تحولات آن از موضوع دمكراسي و دمكراسي خواهي شروع شد اما در ادامه به خشن‌ترين انواع تروريسم منجر شد. جمهوري اسلامي ايران همواره تأكيد داشته كه در سوريه بايد تغييرات و اصلاحاتي در راستاي دمكرات‌تر‌شدن نظام حاكم بر اين كشور صورت بگيرد و ايران همواره از اين تغييرات حمايت مي‌كند اما اگر قرار باشد به اين بهانه هرگونه تلاشي براي تجزيه و ايجاد تفرقه و گسترش خشونت در سوريه صورت بگيرد حتما جمهوري اسلامي ايران با آن مخالفت خواهد كرد و اين پيامي است كه حاصل سفر آقاي لاريجاني به سوريه خواهد بود.

در لبنان هم اهداف سفر رئيس مجلس شامل تأكيد بر مشي جمهوري اسلامي ايران در حمايت از مقاومت و نقشي كه هم سوريه و هم لبنان در قبال مقاومت دارند مي‌شود و نيز تأكيد بر حفظ آرامش داخلي و شكل‌گيري يك روند سياسي در داخل لبنان در قالب قانون اساسي اين كشور كه مانع از تفرقه و چالش در اين كشور شود، از اهداف سفر رئيس مجلس برشمرده مي‌شود؛ چرا كه گروه‌هاي تروريستي بخشي از خشونت‌ها و اقدامات خود را به داخل خاك لبنان هم كشاندند كه با وحدت ميان حزب‌الله لبنان و ارتش و سياستمداران اين كشور مقابله جدي‌اي با آن صورت گرفت.

ايران هم رسما اعلام آمادگي كرد تا تحت عنوان هديه نظامي به اين كشور كمك تسليحاتي كند. در موضوع عراق هم با توجه به‌نظرات تحليلگران بين‌المللي و حتي سياستمداران منصف در منطقه تنها عامل سير قهقرا و شكست داعش در عراق حمايت پايمردانه و بدون توقع جمهوري اسلامي ايران از كشور و دولت عراق در مقابل گروه تروريستي و بسيار مشكوك داعش بود كه اگر اين حمايت‌ها نبود، اكنون بغداد به‌عنوان پايتخت گروه تروريستي داعش اعلام شده بود اما جمهوري اسلامي ايران پايمردانه حمايت كرد و حتي نخست‌وزير عراق آقاي حيدر العبادي و هم آقاي فواد معصوم، رئيس‌جمهور و آقاي ابراهيم جعفري، وزير خارجه اين كشور در نشست‌هاي مختلف ازجمله با آمريكايي‌ها بر اين حمايت پايمردانه و بي‌دريغ جمهوري اسلامي ايران تأكيد كرده بودند و راهپيمايي اربعين امسال نيز جداي از پيام‌هاي مذهبي نشان‌دهنده پيوند ميان مردم ايران و عراق در برابر توطئه‌هاي گذشته و آينده بود. بنابراين سفر آقاي لاريجاني به اين كشورها در واقع تأكيدي بر منافع وحدت ميان ملت‌ها و نيز اثرات مقاومت در منطقه و اعلام آمادگي ايران براي مقابله با هرگونه سياست‌هاي انحرافي در آينده بود.

  • كارشناس مسائل منطقه

 

کد خبر 281818

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha