رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: در شرایط امروز به‌دلیل افزایش تقاضا در بازار ارز قیمت‌ها رشد داشته اما پیش‌بینی این است که بعد از تعطیلات ژانویه این قضیه تقلیل یابد و شرایط متعادل‌تر می‌شود.

به گزارش همشهري، ولي‌الله سيف در حاشيه چهارمين همايش سياست‌هاي پولي و چالش‌هاي بانكداري و توليد در جمع خبرنگاران افزود: بانك مركزي بازار را به دقت زيرنظر دارد و فكر مي‌كند كه در آينده نزديك بازار به آرامش قبلي بازگردد. روز گذشته قيمت دلار در بازار آزاد اندكي كاهش يافت و به 3هزار و 550تومان رسيد. همين موضوع موجب شد تا بهاي سكه بهار آزادي نيز به 992هزار تومان كاهش يابد.

هر گرم طلاي 18عيار نيز روز گذشته اندكي ارزان شد و به 101هزار تومان رسيد تا به كاهش 3دلاري بهاي هر اونس طلا در بازارهاي جهاني واكنش نشان داده باشد. وي درخصوص فهرست شركت‌ها و بنگاه‌هاي بانك‌ها نيز گفت: تمام بانك‌ها در اجراي سياستي كه بانك مركزي ابلاغ كرد، ليست كامل بنگاه‌هايي كه مستقيم و غيرمستقيم متعلق به آنها بود را به بانك مركزي ارائه و زمان‌بندي 3‌ساله را هم اعلام كردند. اين برنامه مورد توافق بانك مركزي براي اجرا قرار گرفته و بانك‌ها براساس آن عمل خواهند كرد.

رئيس‌كل بانك مركزي گفت: ۷۰۰ميليون دلاري كه بنا بود طبق آخرين توافق ژنو هر‌ماه به‌حساب ايران واريز شود به‌زودي در اختيار ايران قرار خواهد گرفت. وي اظهار داشت: اين كار در شرف هماهنگي و واريز است و بنا به‌دليل خاصي بانك مركزي ترجيح داده كه اين پول با يك هفته تأخير دريافت شود. وي در توضيح علت تأخير در دريافت 700ميليون دلار اول طبق آخرين توافق ژنو گفت: به‌خاطر برخي تبديلات ارزي كه به‌نفع بانك مركزي است تصميم گرفتيم اين پول با تأخير يك‌هفته‌اي واريز شود.

وي با بيان اينكه در سال‌جاري نقدينگي واقعي در كشور روبه افزايش است، تصريح كرد: امسال نقدينگي از تورم بالاتر است و همين نشان مي‌دهد كه ما سياست انقباضي نداريم بلكه شايد سياست انبساطي هم داشته باشيم. سيف گفت: هم‌اكنون هم توليد و هم سرمايه‌گذار و هم مسئولان بايد بانك مركزي را در رسيدن به اهداف پيش‌بيني شده كمك كنند، ضمن آنكه بايد همين تمركز را نيز در تورم ادامه دهيم.

کد خبر 282520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha