سه‌شنبه ۹ دی ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

ارزش معاملات بازار آتی سکه بورس کالا، در آذرماه با یک جهش خیره‌کننده از ۵۱۳ میلیارد تومان به ۲۲۵۱ میلیارد تومان رسید و معادل ۳۴۰ درصد رشد کرد.

بورس

به گزارش همشهري، همگام با افزايش قيمت دلار در بازار تهران قيمت سكه نيز ظرف يك‌ماه گذشته با رشد مواجه شده است. همه اين شرايط باعث شد ظرف هفته‌هاي گذشته قيمت برخي سررسيد‌هاي قرارداد‌هاي آتي سكه تا مرز يك ميليون و 200هزار تومان هم رشد كند. در حال حاضر هر دلار آمريكا در محدوده 3550تا 3600تومان و هر سكه در بازار نقد در محدوده 997هزار تومان دادوستد مي‌شود. در چنين شرايطي بازار معاملات آتي سكه در بورس كالا كه تحليلگران با پيش‌بيني آينده اقدام به خريدو فروش مي‌كنند در سررسيد تير‌ماه در قيمت يك ميليون و130هزار تومان دادوستد مي‌شود. تحليل هشدار برانگيز كارشناسان بر اين محور استوار است ‌كه علت اين موضوع پيش‌بيني افزايش قيمت دلار در آينده است.

قرارداد‌هاي آتي سكه طلا، معاملاتي است كه براساس آن خريداران قرارداد تحويل يك سكه طلا را به قيمت روز‌هاي آينده مي‌خرند، از اين جهت از معامله‌گران اين بازار به پيشگويان بزرگ تعبير مي‌شود، چرا كه خريداران اين قرارداد‌ها از اتفاقاتي در آينده خبر دارند. افزايش قيمت در سررسيد‌هاي دور‌تر كه درعين‌حال پرريسك‌ترين سررسيد هم هستند به‌معناي اين است كه سرمايه‌گذاران پيش‌بيني مي‌كنند قيمت سكه طلا در آن تاريخ بيشتر از رقمي است كه درحال‌حاضر پرداخت مي‌كنند.

قيمت سكه طلا در ايران عموما تحت‌تأثير قيمت جهاني هر اونس طلا كاهش يا افزايش مي‌يابد اما با توجه به اينكه مؤسسات بزرگ مالي هيچ پيش‌بيني از افزايش قيمت اونس جهاني طلا در آينده ندارند، تحليلگران بر اين باورند عمده‌ترين دليل رشد قيمت سكه طلا هم در بازار نقد و هم در قرارداد‌هاي آتي بورس كالا پيش‌بيني افزايش قيمت دلار يا كاهش نرخ برابري ريال در برابر ساير ارزهاست.
تحليلگران به تازگي حتي از رشد قيمت دلار تا مرز 4هزار تومان تا پايان سال خبر داده‌اند.

كارشناسان بر اين باورند با توجه به كاهش قيمت نفت و كاهش صادرات ايران كه عموما مبتني بر صادرات نفتي است ارزش ريال در برابر دلار كاهش خواهد يافت و اين عمده‌ترين دليل كاهش نرخ برابري ارزش ريال در برابر دلار است به‌ويژه آنكه دولت نيز تحت‌تأثير چنين رخدادي با كسري 70هزار ميليارد توماني بودجه مواجه خواهد شد.در عين حال تازه‌ترين پيش‌بيني‌هاي مؤسسات اقتصادي دنيا حاكي از رشد اقتصادي آمريكا و افزايش قدرت دلار در آينده است. در چنين شرايطي سكه طلا و معاملات آتي آن در بورس كالا نيز به‌شدت تحت‌تأثير قرار گرفته به‌طوري كه حجم معاملات آتي سكه در بورس كالا در آذر‌ماه با يك جهش خيره‌كننده مواجه شده است.

  • رشد 430درصدي معاملات آتي سكه

تازه‌ترين آمار‌ها از بورس كالا نشان مي‌دهد برخلاف آنكه معاملات آتي سكه از ابتداي سال تاكنون كم‌رمق و بي‌جان بود و حتي در آبان‌ماه به پايين‌ترين حد خود در چند سال گذشته رسيده بود يكباره در آذر‌ماه با يك جهش خيره‌كننده مواجه شده است. براساس آمار موجود سرمايه‌گذاران در آذر‌ماه امسال در مجموع 2251ميليارد تومان قرارداد آتي سكه دادوستد كرده‌اند كه اين ميزان 340درصد رشد نشان مي‌دهد. تعداد قرارداد‌هاي مبادله‌شده هم با رشد285درصدي به 87هزارو357معامله رسيده است.آمار‌ها در عين حال گوياي آن است كه ارزش كل قرارداد‌هاي آتي بورس كالا از ابتداي سال تاكنون به مرز 12هزار ميليارد تومان رسيده است.

کد خبر 282629

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha