براساس گزارش CNN، خطوط هواپيمايي Qantas استراليا باري ديگر رتبه اول امنترين خطوط هواپيمايي جهان را به خود اختصاص داد. اين شركت هواپيمايي باوجود سن كمي كه ناوگانش دارد، به واسطه نوآوريهاي ايمني كه به كار ميبندد توانسته برتري خود را در صنعت هوانوردي حفظ كند.
به گفته جفري توماس دبير وبسايت Airline Rating اين شركت هواپيمايي طي 60 سال گذشته بهترين عملكرد را از خود نشان داده و تقريبا در اجراسازي تمامي پيشرفتهاي بزرگ ايمني پروازها پيشگام بودهاست.
ديگر شركتهاي هواپيمايي كه در رتبهبندي اين وبسايت در رتبههاي دوم تا دهم قرار گرفتهاند عبارتند از: ايرنيوزيلند، بريتيشايرويز، كاثاي پاسيفيك ايرويز، امارات، اتحاد ايرويز، اوااير، فيناير، لوفتهانزا و خطوط هواپيمايي سنگاپور.
به گفته توماس 10 شركت هواپيمايي كه به عنوان امنترين شركتهاي هواپيمايي در جهان انتخاب شدهاند در زمينه نوآوريهاي امنيتي و استفاده از هواپيماهاي جديد پيشگام بودهاند.
سيستم رتبهبندي وبسايت Airlin Ratings اطلاعات به دست آمده از بررسيهاي نهادها و انجمنهاي رسمي هوانوردي و همچنين اطلاعات بررسيهاي دولتها و اطلاعات تلفات شركتهاي هواپيمايي را براي تعيين امنترين شركتهاي هواپيمايي در جهان استفاده ميكند. اين وبسايت همچنين تاريخچه عملياتي شركت، اطلاعات رويدادهايي كه در طول فعاليت شركتها رخ داده و برتريهاي عملياتي اين شركتها را بررسي ميكند.
از ميان 449 شركت هواپيمايي بررسي شده، 149 شركت داراي درجه رتبهبندي هفت ستارهاي بودهاند. اين وبسايت در گزارش امسال خود ليستي از 10 شركت هواپيمايي امن و ارزان جهان را نيز منتشر كرده كه از اين قرارند: Aer Lingus (ايرلند)، آلاسكا ايرلاينز (آمريكا)، ايسلندر (ايسلند)، جتبلو (آمريكا)، جتاستار (استراليا)، kuala.com (آفريقاي جنوبي)، مونارك ايرلاينز (بريتانيا)، توماس كوك (بريتانيا)، Tulfly (آلمان) و وستجت (كانادا).
به گفته توماس، برخلاف كمهزينه بودن،اين شركتهاي هواپيمايي از ركورد ايمني بسيار خوبي برخوردار بوده و تمامي شرايط ايمني عملياتي انجمن بينالمللي حمل و نقل هوايي را دارا هستند: ارزان بودن به معني ناامن بودن نيست.
يك مرگ در هر 1.3 ميليون پرواز
انتشار اين گزارش با دوران بسيار حساس و غمانگيزي همزمان شدهاست. باوجود اينكه سال 2013 يكي از امنترين سالها براي صنعت هوانوردي جهان بودهاست، سال 2014 يكي از بدترين سالها از نظر آمار مرگ و مير در هوانوردي جهان بودهاست زيرا فجايع هوانوردي متعددي در اين سال رخ داد.
به گفته اين وبسايت، در سال گذشته 21 سانحه مرگبار رخ داده و 986 نفر جان خود را از دست دادهاند، آماري كه بالاتر از ميانگيني 10 ساله است. با اينهمه به گفته مركز آرشيو سوانح هوايي ژنو، با كمي ديد مثبت ميتوان نتيجه گرفت كه در سال 2014 تنها 111 سانحه هوايي رخ داده كه طي 80 سال گذشته كمترين رقم به شمار ميرود. آخرين باري كه جهان با 111 سانحه هوايي مواجه شد سال 1927 بودهاست.
براساس گزارش وبسايت Airline Ratings در سال 2014 شركتهاي هواپيمايي جهان 3.3 ميليارد مسافر را به كمك 27 ميليون پرواز در سرتاسر جهان حمل كردهاند. به گفته اين وبسايت، 50 سال پيش، زماني كه شركتهاي هواپيمايي تنها 141 ميليون مسافر را جابهجا ميكردند، 87 سانحه رخ داده و منجر به مرگ هزار و 597 نفر شدهاست، يعني پنج درصد از ميزان تلفات امروز.
همچنين آمار سوانح مرگبار سال 2014 كمترين ركورد را به ثبت رسانده و از هر 1.3 ميليون پرواز يك پرواز دچار سانحه مرگبار شدهاست. دو سانحه MH370 و MH17 در عصر مدرن بيسابقه بوده و تلفاتي برابر 537 نفر داشتهاست. پرواز MH370 مالزي در ماه مارچ سال گذشته به همراه 239 نفر سرنشين در مسير كوالالامپور به پكن ناپديد شد و اگرچه مقامات معتقدند اين هواپيما در جايي در اقيانوس هند سقوط كرده، اما پس از 10 ماه جستجو هنوز هيچنشاني از آن به دست نيامدهاست. پرواز 17 شركت هواپيمايي مالزي نيز در ماه جولاي در شرق اوكراين مورد اصابت گلوله قرار گرفته و سقوط كرد و در اين سانحه نيز 298 نفر جان خود را از دست دادند.
شركت هواپيمايي مالزي از هفت ستاره ايمني اين وبسايت پنج ستاره را به خود اختصاص دادهاست. شركت هواپيمايي ايرآسيا نيز كه هنوز با سانحه اخير پرواز QZ8501 درگير است، پروازي كه در 28 دسامبر به همراه 162 سرنشين در درياي جاوه سقوط كرد، از هفت ستاره ايمني چهار ستاره را به خود اختصاص دادهاست. اير آسيا تا پيش از ماه دسامبر عملكرد بدون نقصي را از خود به نمايش گذاشتهبود و هيچ سانحه مرگباري را در سابقهاش نداشت.
ناامنترينها
وبسايت رتبهبندي شركتهاي هواپيمايي Airline Ratings ميگويد اگر شركت هواپيمايي دچار سانحهاي مرگبار شود، به صورت خودكار يكي از ستارههاي ايمنياش براي 10 سال كاسته خواهدشد. از ميان تمامي شركتهاي مورد بررسي، 50 شركت سه ستاره ايمني داشته و چهار شركت تنها يك ستاره دارند. اين چهار شركت عبارتند از تارا اير و نپال اير از نپال، Acat ايرلاينز از قزاقستان و كام اير از افغانستان. تمامي اين چهار شركت اجازه پرواز در اتحاديه اروپا را ندارند.
نظر شما