همشهری آنلاین: هواپیماهای مسافربری مدرن موجود، کاملا راحت و قابل اعتمادند، اما تازه‌ترین پیشرفت‌های مهندسی، امکان چند برابر کردن سرعت آنها را فراهم کرده است. هواپیماهای مافوق صوت به واقعیت می‌پیوندند.

Hypersonic airlines

پروژه‌ای اروپایی در همکاری با ژاپن سرگرم مطالعه روی مسائل مربوط به شکل هواپیما، موتور، سوخت، تاثیر آن بر محیط زیست، شرایط اقتصادی و جنبه‌های پرواز مسافری با سرعتی چند برابر سرعت صوت است.

به گزارش يورونيوز امانوئل بیلان ویلین، پژوهشگر طراحی هواپیما در گروه ایرباس می‌گوید: "می‌دانیم که امروزه منظور از هواپیمایی با سرعت بالا در مقایسه با هواپیماهای معمولی، به معنای کاهش زمان مسافرت و برای مثال سفر از اروپا به ژاپن ظرف حدود سه ساعت است. ما در زمینه تولید نیروی محرکه و مصالح و طراحی کاملا متفاوت هواپیما، به فنآوری های جدیدی دست یافته‌‌ایم که دسترسی به چنین سرعت بالایی را میسر می‌کند."

هواپیماهایی با این سرعت نیازمند فنآوری‌های جدیدی در زمینه طراحی، نیروی محرکه و مصالح جدید است که توسط شرکای صنعتی اروپا و ژاپن در حال توسعه است.

پاتریک گرون، مهندس ایرودینامیک سرعت‌های بالا می‌گوید: "می‌توانید اشکال دیگری را نیز تصور کنید، اما همه مشترکات زیادی با هم دارند، مثلا به زاویه‌های تند و طرح بسیار آیرودینامیک نیاز دارید، چون در غیر این صورت نیروی بازدارنده بالا خواهد بود و نمی توانید به فشار و نیروی محرکه کافی برای شتاب دادن به سیستم دست یابید."

در گوتینگن، مدل های مقیاس، داخل یک تونل ۶۰ متری قرار می‌گیرند. در این تونل می‌توان فشار هوای فوق العاده و متناسب با پرواز مافوق صوت ایجاد کرد.

کلاوس هاینه مان، پژوهشگر دماپویای پرواز می‌گوید: "این تونل باد است که با آن می‌توانیم جریانی از سرعت بالا ایجاد کنیم و وسیله نقلیه‌ای مانند شاتل فضایی را شبیه سازی کنیم و یا آنچه اکنون برایمان جالب است یعنی سیستم‌های پرواز مافوق صوت با سرعت ۸ ماخ در ارتفاع ۳۰ کیلومتری."

این آزمایش اکنون آماده انجام است و این ابزار دقیق، اندازه گیری های آیرودینامیکی را در کسری از ثانیه انجام می دهد.

گزارشگر یورونیوز: "اما احساس مسافران در داخل هواپیمایی که چند برابر سریع تر از سرعت معمول پرواز می‌کند چگونه خواهد بود؟"

جان استیلانت پژوهشگر دینامیک سیالات و نیروی محرکه سیستم‌ها در آژانس فضایی اروپا در پاسخ به این پرسش می‌گوید: "احساس خیلی متفاوتی نسبت به هواپیمای‌های کلاسیک به جز مسئله زمان، در میان نخواهد بود. بحث بر سر زمان شتاب گرفتن هواپیما در ۲۰ تا ۳۰ دقیقه اول است. اما از همان شتاب گرفتن و عبور از سرعت صوت نیز می‌توانید با کمال آرامش لذت ببرید."

در بیشتر طرح‌ها، جای مسافران در طرف دیگری است که تانک‌های سوخت قرار دارد و جای زیادی از هواپیما را اشغال می‌کند. در میان انواع سوخت نیز توجه پژوهشگران به هیدروژن مایع است که گاز کربنیک تولید نمی‌کند و از آن به عنوان مایع خنک کننده نیز می‌توان استفاده کرد.

پژوهشگر ژاپنی این سیستم می‌گوید: "ما نیاز به توسعه سیستمی از نیروی محرکه داریم که متناسب مرحله «تیک آف» تا رسیدن به سرعت ۵ ماخ باشد که برای موتور بسیار داغ کننده است. راه حل ما برای این مسئله، کاهش حرارت هوای داغ با استفاده از سوخت بسیار سرد است."

پژوهشگران در تونل باد دیگری سرامیک های ویژه ای را آزمایش می کنند که در برابر حرارت بالا استقامت دارد. این مصالح می‌تواند لبه‌های بیرونی هواپیما را که گرمای آن به خاطر اصطکاک هوا به هزاران درجه سانتیگراد می رسد محافظت کند.

یک پژوهشگر مکانیک سیالات می‌گوید: "هدف، مدیریت سطوح داغ هواپیماست، به نحوی که بار حرارتی آن برای مسافران به اندازه یک پرواز معمولی پایین بماند."

اما از چه زمانی می توان بلیط رزرو کرد؟ امانوئل بیلان ویلین، پژوهشگر طراحی هواپیما در گروه ایرباس می‌گوید: "چشم انداز زمانی که ما برای دست یابی به محصول نهایی تعیین کرده ایم دهه ۲۰۴۰ تا ۲۰۵۰ است که به میزان وسیعی به پیشرفت‌های فنی وابسته است."

کد خبر 289053

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha