یکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ - ۱۷:۱۹
۰ نفر

تهدید کنگره آمریکا به تشدید تحریم‌های ایران واکنش نمایندگان مجلس را به همراه داشت.

مجلس نمایندگان

 بهارستان‌نشينان گفته‌اند درصورت ايجاد اخلال در مذاكرات هسته‌اي از سوي كنگره و سنگ‌اندازي غربي‌ها در مسير توافق؛ از غني‌سازي‌ 60درصدي اورانيوم گرفته تا خروج از ان‌پي‌تي گزينه‌هاي روي ميز مجلس شوراي اسلامي خواهد بود. مشاجره و درگيري لفظي كاخ‌سفيد و كنگره آمريكا بر سر پرونده هسته‌اي ايران و اعمال تحريم‌هاي ضد‌ايراني، بايد درست همان زماني اتفاق بيفتد كه محمدجواد ظريف در اروپا مشغول رايزني‌هاي فشرده با گروه5+1 است.

اين كشمكش سياسي تا بدان‌جا بود كه باراك اوباما و رابرت منندز، سناتور دمكرات آمريكايي در يك جلسه كلمات تندي را درباره اينكه آيا سنا بايد تحريم‌هاي جديدي عليه ايران اعمال كند يا نه؟ رد و بدل كردند. بعد از آن بود كه اوباما اعلام كرد طرح اعمال تحريم‌هاي جديد عليه ايران كه توسط سناتور منندز و مارك كرك تهيه شده را وتو خواهد كرد. بسياري از تحليلگران مشاجرات لفظي ميان مقامات آمريكايي را دعواي زرگري براي فشار به ايران تعبير مي‌كنند. آنچنان كه پيش‌تر هم محمدجواد ظريف رئيس دستگاه ديپلماسي كشور هشدار آن را به غربي‌ها داده و گفته بود، «مذاكره و فشار با يكديگر قابل جمع نيست، بلكه اگر كشورهاي غربي به‌دنبال مذاكره با جمهوري اسلامي ايران هستند، بايد تصميم سياسي بگيرند گرچه ممكن است براي بعضي‌ها سخت باشد كه راه فشار را كنار بگذارند.»

  • خط و نشان براي غرب

همزمان با تهديد كنگره آمريكا، موضوع احياي مجدد طرح غني‌سازي‌ 60درصدي اورانيوم در دستور كار نمايندگان مجلس شوراي اسلامي قرار گرفت. اين بار رئيس مجلس پا در ميدان نهاد و در واكنش به تهديد غربي‌ها گفت كه: «برخي نمايندگان مجلس طرحي را دنبال مي‌كنند كه براساس آن اگر غرب اقدام به تحريم‌هاي جديد عليه جمهوري اسلامي كند، ايران در بحث فناوري هسته‌اي هر درجه‌اي از غني‌سازي‌ را كه بخواهد، دنبال كند.»

  • 205 امضا براي غني‌سازي‌

محمدحسن آصفري عضو كميسيون امنيت ملي مجلس هم در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: اگر مذاكرات به نتيجه نرسد مجلس تصميماتي خواهد گرفت كه ديگر بازگشت به عقب براي غربي‌ها به‌سادگي ممكن نخواهد بود. آصفري گفت: 205نماينده مجلس طرحي فوريتي را امضا كرده‌اند كه براساس آن اگر غربي‌ها به‌ويژه آمريكا دست از زياده‌خواهي خود برندارند و تحريم‌ها را دنبال كنند به دولت اجازه داده مي‌شود كه غني‌سازي ۶۰ درصدي را در جهت تأمين سوخت زيردريايي و كارهاي صنعتي انجام دهد.

اين در حالي است كه پيش‌تر هم علاءالدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با العالم درباره واكنش ايران به اقدامات احتمالي غرب مبني بر تشديد تحريم‌ها گفته بود: درصورت پايبند نبودن غربي‌ها به موضوع‌هايي مانند به رسميت شناختن حق مسلم هسته‌اي ايران، خروج از ان‌پي‌تي، ازجمله گزينه‌هاي مورد نظر مجلس است.

  • هدف مشترك اوباما و كنگره

طرح جديد كنگره آمريكا براي به‌صفر رساندن صادرات نفتي ايران است. با نگاهي قابل تامل مي‌توان گفت تهديد اين روزهاي اوباما به وتو كردن تحريم‌هاي ضد‌ايراني از سوي كنگره در حالي به يك مشاجره لفظي و نزاع سياسي بين اين دو قوه مجريه و تصميم‌گير تبديل شده كه هردو تابعي از اهداف مشترك هستند. يعني پرونده هسته‌اي ايران و نتيجه آن آنقدر براي اوباما قابل اهميت است كه هم‌اكنون با كنگره دچار درگيري و مشاجره لفظي شده است؟!

فتح‌الله حسيني عضو كميسيون امنيت ملي مجلس به همشهري گفت: آمريكايي‌ها تا به امروز هرچه در توان داشتند عليه جمهوري اسلامي ايران رو‌كرده‌اند و اگر كنگره آمريكا بخواهد با اخلال در روند مذاكرات هسته‌اي سنگي جلوي پاي تيم مذاكره‌كننده كشورمان قرار دهد، مجلس هم قطعا در دفاع از حقوق ملت مقابله‌به‌مثل انجام خواهد داد.

  • مشكلات داخلي آنها ربطي به ما ندارد

سيدحسين نقوي حسيني، سخنگوي كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس در گفت‌وگو با همشهري مي‌گويد: اين روزها در آمريكا بازي جديدي بين كاخ‌سفيد و كنگره آغاز شده است كه ماحصل آن فشار بر ايران و پذيرش مطالبات غربي‌ها و آمريكايي‌ها خواهد بود؛ در اين بازي اوباما مي‌خواهد به‌نوعي از ابزار كنگره استفاده كرده و كنگره هم در پي آن است با اين فشارها جمهوري اسلامي ايران را تحت‌تأثير قرار دهد. اين نماينده مجلس تأكيد كرد:‌ مسائل داخلي آمريكا ربطي به ما ندارد و ما با دولت اين كشور در حال مذاكره هستيم. سخنگوي كميسيون امنيت ملي اين را هم گفت كه ما اجازه نمي‌دهيم توپ مسائل داخلي آمريكا به زمين ايران بيفتد؛ جمهوري اسلامي ايران، شفاف و روشن وارد مذاكرات شده و حالا اگر فشار لابي صهيونيستي بر گرده مسئولان آمريكايي قرار دارد اين موضوع ربطي به ايران ندارد.

کد خبر 284613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha