چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ - ۲۱:۰۰
۰ نفر

تجمع اعتراض آمیز سهامداران در بورس، جو تالارشیشه‌ای را متشنج کرد و تالارحافظ بی‌سابقه‌ترین رویداد درتاریخ ۴۸ ساله‌اش را تجربه کرد.

نمایی از اعتراضات روز گذشته در بورس تهران .

به گزارش همشهري، 15بهمن بورس 48ساله مي‌شود. در آستانه سالگرد بورس ديروز اتفاق عجيبي در بورس رخ داد. تداوم نزول‌سنگين شاخص بورس موجب شد تعدادي ازسهامداران نسبت به وضع بازار سهام اعتراض‌كنند. در مبادلات روز گذشته شاخص بورس 538 واحد نزول‌كرد و درخطرسقوط به‌كانال 64هزار واحد قرار گرفت؛ اين موضوع جرقه‌اي بود بر آتش التهاب سهامداران زيانديده.

  • در حافظ چه خبر بود؟

اعتراض سهامداران در ميانه ساعات معاملات بورس آغاز شد. قراربود روز سه‌شنبه(پريروز) يك تجمع اعتراضي در تالار اصلي بورس تهران در خيابان حافظ برگزار شود اما با پادرمياني سهامداران با تجربه‌تر اين اتفاق نيفتاد اما ديروز، چهارشنبه، وساطت‌ها و پادرمياني‌ها كارگر نيفتاد تا به اجبارحسن قاليباف‌اصل، مديرعامل بورس تهران به همراه معاونانش براي كاهش التهاب‌ها به كف تالارحافظ بيايد تا حرف‌ها و اعتراض‌هاي سهامداران را بشنود. در آغاز يكي از خواسته‌هاي سهامداران، استعفاي مديرعامل بورس تهران بود، اما حسن قاليباف‌اصل با رد اين موضوع، ريشه وضع فعلي بورس را به اوضاع كلان اقتصادي كشور مرتبط دانست. پيش از اين نيز علي طيب‌نيا وزيراقتصاد در گفت‌وگويي تأكيد كرده بود كه مشكلات بورس از مديريت آن ناشي نمي‌شود.

در ادامه سهامداران با شعارها و فريادهايي با اين مضمون كه: «مديريت بورس بايد استعفا كند»، «حقوقي‌ها بايد از بازارسهام حمايت كنند» و «فعاليت نوسان‌گيران در بازار ممنوع شود» اعتراض خود را به گوش مسئولان رساندند. حسن قاليباف‌اصل، مديرعامل بورس تهران در پاسخ به معترضاني كه خواستار استعفاي او و تعطيلي بورس بودند، گفت: متأسفانه يا خوشبختانه نه تعطيلي بورس ممكن است و نه استعفاي من.

او افزود: از 15دي‌ماه پارسال تا به حال در بورس شاهد نزول 20تا 30درصدي ارزش سهام‌ برخي شركت‌ها بوده‌ايم. صحبت مديرعامل بورس كه به اينجا رسيد موج اعتراض سهامداران شدت گرفت، آنها مي‌گفتند: ارزش برخي سهام خيلي بيشتر نزول كرده و اين آمار، اشتباه و دروغ است.

اما اين بار حسن قاليباف‌اصل، مديرعامل بورس تهران بود كه به گفته سهامداران معترض شد. او در پاسخ به سهامداران حاضر گفت: تمام حرف‌هاي من درست است. كسي حق ندارد به من بگويد دروغگو. من دروغ نمي‌گويم.پس از آنكه جو كمي آرام شد، سهامداران به‌حسن قاليباف‌اصل پيشنهاد كردندكه نوسان‌گيري حذف و استفاده از شاخص‌هاي دستوري در بازار لغو شود. در ادامه جمع سهامداران معترض كه آرام‌تر از قبل به‌نظر مي‌رسيدند، درجوي منطقي‌ترخطاب به مسئولان بورس تهران، گزارش‌دهي غلط شركت‌ها و نظارت ناكافي سازمان بورس را به‌عنوان عوامل نزول شاخص معرفي و نسبت به اهمال نهادهاي نظارتي اعتراض كردند. در ميانه ‌اين جلسه و پس از آرام‌تر شدن جو، آنتن موبايل‌ها كه در محدوده تالار بورس قطع شده بود بارديگر وصل شد تا از تنش موجود در فضا بازهم كاسته شود.

  • اجازه ندهيد مأموران امنيتي وارد بورس شوند

مديرعامل بورس تهران در ادامه خطاب به سهامداران معترض گفت: اجازه دهيد بحث‌ها به‌صورت كارشناسي و گفت‌وگو حل شود و اجازه ندهيد كار به جايي بكشد كه مأموران امنيتي به تالار بورس وارد شوند. اوافزود: مشكل اصلي افت شاخص بورس، كاهش جهاني قيمت نفت و كسري بودجه دولت است. قيمت نفت پايين آمده، دولت با كسري بودجه روبه‌رو شده و بايد اجازه دهيد در يك فضاي آرام و حرفه‌اي بحث‌ها را مطرح كنيم.

او با اشاره به نامه عده‌اي از سهامداران كه روز سه‌شنبه منتشر شده بود، گفت: از شما خواهش مي‌كنم در نامه‌هاي خود، دردهاي بازار را بنويسيد، بحث‌هاي سياسي و جناح بندي‌هاي سياسي چه ارتباطي به بازار سهام دارد كه در نامه خود مطرح كرده‌ايد؟ شما كه در ايام خوش بورس رفتار حرفه‌اي داريد، لطفا در ايام بروز مشكل‌ هم حرفه‌اي عمل كنيد. مديرعامل بورس تهران گفت: يكي از راه‌هاي تقويت بازار سرمايه اين است كه سهامداران عمده از قيمت سهام حمايت كنند. راه‌حل درست، ايجاد محدوديت در بازار نيست. نمي‌توان كد معاملاتي حقوقي‌ها را بلوكه كرد و بست.

قاليباف‌اصل در پاسخ به يكي از معترضان كه پرسيد، چرا اعتماد در بازار سرمايه از بين رفته است؟ افزود: تعيين قيمت‌ها در دست ما نيست بلكه نتيجه و برآيند خرد جمعي عرضه و تقاضاست. صف‌هاي خريد و فروشي كه اين روزها در بازار سرمايه مي‌بينيم، ساختگي است. او در ادامه وعده داد كه شاخص قيمت در كنار شاخص فعلي بورس تا پايان امسال محاسبه و منتشر شود تا ملاك بهتري براي ارزيابي عملكرد بازار در اختيار سهامداران باشد.

کد خبر 285003

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha