چهارشنبه ۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۶:۵۹
۰ نفر

شهردار تهران با تأکید بر اینکه «توسعه حمل‌ونقل عمومی» و «فرهنگ ترافیک واعمال قانون» ۲ موضوع اصلی در حل آلودگی هوای تهران است، گفت: رفع چالش آلودگی هوا نیاز به پ+ول اضافی ندارد و باید درنظر داشت که تأمین منابع مالی، موضوع سوم در حل این معضل است. درواقع پیش از آن باید به مدیریت این چالش و اجرای درست قانون توجه داشت.

منابع مادی اولویت سوم در موضوع  آلودگی هوا است

محمدباقر قاليباف در ديدار با هيأت‌رئيسه فراكسيون محيط‌زيست مجلس شوراي اسلامي، با اشاره به موضوع آلودگي هوا در پايتخت، با تأكيد بر اينكه آلودگي هوا و صوت در شهر تهران قابل حل است، ابراز داشت: رفع چالش آلودگي هوا نياز به پول اضافي ندارد و بايد درنظر داشت كه منابع مادي، موضوع سوم در حل اين معضل است. در اين زمينه يك برنامه دقيق و مشخص نيز وجود دارد كه از آن طريق بتوان معضل آلودگي را برطرف كرد.

قاليباف با اشاره به‌وجود 600هزار خانه خالي در شهر تهران، گفت: هم‌اكنون گفته مي‌شود تهران مشكل جمعيت دارد. وي ادامه داد: در دهه 70با مهاجرت‌هاي صورت‌گرفته به تهران نرخ رشد جمعيت به بالاي 4تا 5درصد افزايش پيدا كرد اما هم‌اكنون نرخ رشد جمعيت در تهران متوقف شده، به‌نحوي كه نرخ رشد جمعيت شهر تهران به 1/5درصد كاهش پيدا كرده و اين در حالي است كه در دشت تهران نرخ رشد جمعيت 4/7درصد است. شهردار تهران با اشاره به مشكلات زيست‌محيطي تراكم جمعيت در دشت تهران، ابراز داشت: فاجعه زيست‌محيطي اين است كه 23درصد جمعيت در يك‌درصد خاك اسكان پيدا كرده‌اند؛ با وجود اين شهرداري تهران سرانه فضاي سبز در شهر را از 9/2متر به ازاي هر نفر به 15/5متر در داخل شهر افزايش داده است.

قاليباف در ادامه به واكاري چنارهاي خيابان وليعصر و كاشت درختان چنار 15ساله در اين محور اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون همه آبياري فضاي سبز شهر تهران با آب خام صورت مي‌گيرد. اين در حالي است كه پيش از اين براي آبياري 50درصد درختان از آب شرب استفاده مي‌شد.

قاليباف در بخش ديگري از سخنان خود به موضوعات درآمدي شهرداري تهران نيز اشاره كرد و گفت: از 100درصد بودجه شهرداري تهران تنها 18درصد مربوط به بودجه جاري است كه البته با احتساب بودجه نگهداشت شهر، 28درصد در حوزه جاري و نگهداشت و بالاي 70درصد در حوزه توسعه‌اي است. شهردار پايتخت در ادامه به اقدامات شهرداري تهران به‌منظور تفكيك زباله اشاره كرد و گفت: در ابتدا جمع‌آوري زباله در شهر تهران از بيش از يك ميليون نقطه صورت مي‌گرفت اما ما اين رقم را با نصب مخازن زباله به كمتر از 100هزار نقطه رسانديم. در شرايط فعلي نيز تمامي اقدامات مربوط به جمع‌آوري زباله توسط بخش خصوصي صورت مي‌گيرد. وي خاطرنشان ساخت: هم‌اكنون تنها 14درصد زباله‌ها تفكيك مي‌شود اما براساس برنامه‌ريزي صورت گرفته 12ناحيه شهر از ابتداي سال موضوع تفكيك زباله را در دستور كار خود قرار داده‌اند و در ادامه اين تعداد را به 23ناحيه افزايش داده‌ايم و هدف‌گذاري خود را نيز بر تفكيك 40درصدي زباله‌ها در شهر تهران گذاشته‌ايم. شهردار تهران از حذف موضوع دفن غيربهداشتي زباله در كهريزك خبر‌داد و گفت: هم‌اكنون سيستم هاضم زباله براي نخستين بار در منطقه 4 شهر تهران راه‌اندازي شده و درآينده نزديك نيز از طريق سوخت زباله در كهريزك، 3 هزار مگاوات برق وارد مدار مي‌شود.

قاليباف با بيان اين نكته كه آسمان آبي، زمين پاك يك شعار نيست، بلكه يك كار دقيق علمي است، ابراز داشت: در حال حاضر 8 هزار تاكسي پيكان در شهر تهران وجود دارد كه در هر كيلومتر 75‌گرم آلودگي وارد هواي شهر مي‌كنند، اين در حالي است كه اين تعداد خودرو نقش مؤثري در حمل‌ونقل عمومي شهر ندارند؛ از ديگر سو يك موتورسيكلت به اندازه 3 تا 4 خودرو توليد آلودگي مي‌كند. به همين جهت ورود موتورسيكلت‌هاي برقي به شهر تهران آغاز شد. وي اظهار كرد: هم‌اكنون 70درصد منبع توليد آلودگي هوا وسايل متحرك و 30درصد نيز مربوط به كارخانجات و منابع زميني است.

  • صرفه‌جويي حمل و نقل و ظرفيت توسعه

شهردار تهران در ديدار با هيأت رئيسه فراكسيون محيط زيست مجلس به موضوع بند ق تبصره 2قانون بودجه سال 93اشاره كرد و گفت: براساس توافق صورت گرفته با وزارت نفت به ازاي افزوده شدن هر مسافر به حمل‌ونقل عمومي معادل 12/5سنت در حوزه كاهش يارانه بنزين كمك خواهد شد؛ در اين زمينه شهرداري تهران از ابتداي امسال 25كيلومتر مترو احداث كرده است اما هنوز سهم دولت از توسعه و همچنين يارانه بليت مترو پرداخت نشده است. قاليباف همچنين به هماهنگي‌هاي ايجاد شده ميان شهرداري تهران و بخش‌هاي مختلف دولت اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون 3 ميليون مسافر در متروي تهران جا به جا مي‌شود و درصورت افزوده شدن واگن به خطوط فعلي و تأمين واگن خطوط جديد، اين آمار به 6‌ميليون مسافر در روز افزايش پيدا خواهد كرد.

کد خبر 285611

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha