شهردار تهران با بیان اینکه آنچه امروز آمریکا با آن مخالف است و هرگز از آن دست برنمی‌دارد، روایت ما از اسلام است، تصریح کرد: مطمئن باشید آمریکایی‌ها با اسم نظام اسلامی و حتی با قدرت هسته‌ای ما مشکل ندارند بلکه مخالفت آنها با اصل روح انقلاب اسلامی، باورها و تقابل انقلاب اسلامی با اساس هژمونی آمریکاست.

محمدباقر قاليباف، طي سخناني در همايش «مديريت جهادي در عرصه اقتصاد و فرهنگ» در جمع كاركنان قرارگاه خاتم الانبياء، ضمن تبريك ايام دهه فجر گفت: در دهه فجر و در عصر تاريكي و ظلم و ستم كه هيچ نامي در دنيا از اسلام و عزت مسلمين نبود، امام و شهدا اين امانت بزرگ را به ما سپردند و خداوند اين توفيق را به ما عطا كرد تا در اين عصر توأم با ظلم و سياهي، در سايه يك نظام ولايي و الهي زندگي كنيم. بزرگ‌ترين شكر اين نعمت نيز حفظ انقلاب اسلامي و تداوم راه امام(ره) و شهدا تحت رهبري مقام معظم رهبري است.

شهردار تهران تأكيد كرد: يكي از چالش‌ها و خطرات جدي كه امروز در جامعه ما وجود دارد آن است كه در اين سال‌ها و مخصوصا در 23سال اخير، مجموعه حركت‌هاي مخالفان نظام اسلامي و فرهنگ انقلاب اسلامي به‌دنبال مبارزه با روح حاكم بر انقلاب اسلامي هستند و براي اين كار نيز بيشتر روي تطهير رژيم گذشته متمركز شده‌اند. بدين‌ترتيب آنها در تلاش هستند تا خيلي ساده و روان براي نسل جديد جا بيندازند كه تاريخ زشت و پليد و جنايت‌هاي گذشته تا اين حد هم بد نبوده است. متقابلا در كنار اين موضوع به‌دنبال اين هستند كه اشكالات كوچك يا بزرگي كه در كشور است - و ما منكر آنها نيستيم - را بزرگ جلوه دهند و ناكارآمدي نظام اسلامي را تبليغ كنند.

قاليباف تأكيد كرد: همه جنايت‌هاي رژيم گذشته شامل زندان، ساواك و شكنجه مبارزان نبود و همه بدي‌ها به اين منحصر نمي‌شد كه اموال بيت المال را به بقيه كشورها مي‌بخشيد و به تاراج مي‌داد. يكي از جنايت‌هاي بزرگ آنها اين بود كه عزت اين ملت را فروخته و هيچ عزتي براي اين مردم باقي نگذاشته بودند تا جايي كه رژيم گذشته اين ملت با عظمت و كشور با سابقه را ژاندارم آمريكا و حافظ منافع آمريكا و رژيم صهيونيستي كرده بود.

وي تأكيد كرد: در اين ميان مخالفان نظام اسلامي در تلاش هستند تا عظمت و روح حاكم بر نظام اسلامي را كوچك و اشكالات كوچك را بزرگ نشان داده و رژيم گذشته را تطهير كنند تا بدين‌ترتيب اين را القا كنند كه حركت شما خلاف جريان عمومي جهان است.

شهردار تهران با تأكيد بر اينكه انقلاب اسلامي و ملت ايران در مسير سنت‌هاي الهي حركت كرده و جريان سنت‌هاي الهي را اساس كار خود قرار داده است، ابراز داشت: ما خير و صلاح و موفقيت مادي و معنوي را در اين مي‌دانيم كه منطبق بر سنت‌هاي الهي حركت كنيم، ولو اينكه قدرت‌هاي بزرگ در اين مسير حركت نكنند. براساس فرهنگ قرآني جريان اصلي انسانيت، بشريت، آزادگي و تنها جريان رستگاري؛ حركت در مسير سنت‌هاي الهي است.

امام‌(ره) و شهدا نيز به ما ياد دادند كه انقلاب اسلامي بايد منطبق بر سنت‌هاي الهي حركت كند چرا كه اين انقلاب ريشه در فرهنگ عاشورا دارد. قاليباف تصريح كرد: امام‌خميني(ره) چه امكانات مادي، تانك، توپ، سربازيا امكانات سياسي، اقتصادي و فرهنگي داشتند؟ براساس حساب جريان‌هاي امروز دنيا به‌حدي دست امام (ره) خالي بود كه نزديكان و دوستان ايشان در حوزه مي‌گفتند با چه امكاناتي مي‌خواهيد با شاه تا بن دندان مسلح مبارزه كنيد؟ اما امام(ره) مبارزه كرد و نتيجه اين مبارزه نيز آن شد كه براساس وعده‌هاي لايتغير الهي، انقلاب اسلامي به پيروزي رسيد.

وي تأكيد كرد: در زماني كه انقلاب اسلامي در دهه70ميلادي به پيروزي رسيد، آيا مي‌توانيد يك كشور را نام ببريد كه از سيطره شوروي و آمريكا خارج باشد؟ اگر اتفاقي در كارائيب، كره‌شمالي و جنوبي، ويتنام شمالي و جنوبي، شاخ و جنوب آفريقا، ژاپن و اروپا مي‌افتد، اين‌دو قدرت پشت اين اتفاقات هستند. در اين ميان تنها كشوري كه در عصر ديكتاتوري تمام عيار شرق و غرب اعلام كرد؛ نه شرقي، نه غربي، جمهوري اسلامي ايران بود. مبارزه با ظلم، اميد داشتن به خدا و كار جهادي اينجاست و معني جهاد را در اينجا مشاهده مي‌كنيم.

شهردار تهران تأكيد كرد: ما مصداق عيني فرهنگ قرآني و اهل‌بيتي را در پيروزي انقلاب اسلامي ديده‌ايم و در دوران دفاع‌مقدس با پوست و گوشت و استخوان اين را درك كرده‌ايم؛ اگر در جايي ظلم وجود دارد بايد با تدبير، درايت، پختگي و عقلانيت جلوي آن ايستادگي كنيم البته نه عقل ابزاري بلكه عقل متصل به وحي الهي.وي همچنين گفت: ما روزهاي سختي را در پيروزي انقلاب اسلامي و بعد از پيروزي انقلاب اسلامي گذرانديم. در اين ميان بايد باورمان شود كه فرهنگ و روحيه جهادي يعني همين كه ما نيت‌هاي خودمان را درست كرده و در اين مسير حركت كنيم و خداوند نيز از جاي «لايحتسب» ما را ياري مي‌كند.

قاليباف به مشكلات اقتصادي پيش‌روي جامعه اشاره و بيان كرد: روسيه يكي از قدرت‌هاي صنعتي و جزو كشورهايي است كه حق وتو دارد. آنها ادعا مي‌كنند كه از قدرت‌هاي بزرگ دنيا هستند اما با گذشت چند‌ماه از تحريم‌ها، ارزش پول آنها در برابر دلار حدود5/1 برابر طي چند هفته سقوط كرد. اين در حالي است كه روس‌ها هر روز براي هندي‌ها گاز و نفت صادر مي‌كنند، با چيني‌ها، اروپايي‌ها و آمريكا معامله انجام مي‌دهند و تحريم آنها اصلا قابل قياس با ما نيست. ما چند سال است در تحريم اقتصادي به سر مي‌بريم و سختي هم مي‌كشيم، اما براساس سنت‌هاي الهي «ان مع‌العسر يسري».

شهردار تهران با تأكيد بر اينكه امروز ما مكلف هستيم انقلاب اسلامي را براساس سنت‌هاي الهي پيش ببريم و هيچ وظيفه‌اي جز اين نداريم كه كارآمدي دين در جامعه را به اثبات برسانيم، تصريح كرد: مطمئن باشيد آمريكايي‌ها با اسم نظام اسلامي دعوا ندارند در غيراين صورت جمهوري اسلامي پاكستان نيز پيش از انقلاب اسلامي ما جمهوري اسلامي بوده است.

مگر جمعيت پاكستان بيشتر از ما نيست و موشك دوربرد و موشك هسته‌اي ندارد ولي چرا به اعمال جمهوري اسلامي ايران ايراد مي‌گيرند؟ باور من اين است كه آنها با قدرت هسته‌اي ما هم مشكل ندارند چرا كه ما به‌دنبال بحث هسته‌اي نظامي نيستيم و شرعا آن را حرام مي‌دانيم، بلكه مخالفت آنها با اصل روح انقلاب اسلامي و باورهاي ماست.

قاليباف تأكيد كرد: اگر امام(ره) مي‌فرمايند رابطه ما گرگ و ميش است، يعني نمي‌توانيم با ظالم كنار بياييم چرا كه ماهيت انقلاب اسلامي مبارزه است و يكي از ويژگي‌هاي مديريت جهادي نيز روح مبارزه است. مديريت جهادي، مديريت خوبي است كه جبهه معارضي براي خودش تعريف كرده و با مباني مخالف سنت‌هاي الهي مبارزه مي‌كند. البته بايد انقلاب اسلامي را در همه ابعادش پيش ببريم همانطور كه امروز در حوزه بنيان‌هاي علمي در كشور عظمت بزرگي به‌وجود آمده است.

شهردار تهران يادآور شد: چرا انقلاب اسلامي را به‌خاطر مشكلاتي كه بايد آنها را برطرف كنيم، تضعيف مي‌كنيم؟ چرا به‌خاطر حرف‌ها و بحث‌هاي سياسي و دعواهاي خودمان سر انقلاب اسلامي را مي‌تراشيم؟ اين چه روحيه‌اي است كه اگر كار خوب انجام شود، مي‌گوييم ما مديران انجام داده‌ايم اما وقتي كار خراب شد، مي‌گوييم انقلاب اسلامي بوده‌است؟ اگر كار خراب شد بگو من خراب كردم، اين ربطي به انقلاب اسلامي ندارد!

محمدباقر قاليباف با بيان اينكه آنچه امروز آمريكا با آن مخالف است و هرگز از آن دست بر نمي‌دارد، روايت ما از اسلام است، اظهار كرد: امروز يك روايت از اسلام مربوط به جريان تركيه و امپراتوري است؛ يك روايت غرب به سركردگي آمريكا و انگليس و با محوريت عربستان است كه با سلفي‌گري و وهابي‌گري در منطقه تعريف كرده‌اند؛ يك روايت تروريست، جنايت و خيانت است كه داعش تحت‌عنوان دولت اسلامي انجام مي‌دهد و يك روايت هم انسانيت، آزادگي، صلح، پيشرفت و زندگي براي رشد و تعالي است كه انقلاب اسلامي آن را تعريف كرده است. آنها از زماني با امام(ره) و نظام اسلامي دشمني كردند كه امام(ره) فرمودند ما با پيشرفت، مدرن شدن و نو‌شدن مخالف نيستيم بلكه ما با غرب مخالف هستيم؛ يعني امام(ره) بحث پيشرفت و فرهنگ غرب را از هم جدا كرده و عنوان كردند كه ما مي‌توانيم بدون اينكه غربي شويم، به اوج پيشرفت و اقتدار برسيم.

شهردار تهران در بخش ديگري از سخنان خود با اشاره به ظرفيت‌هاي بالاي موجود در كشور، عنوان كرد: در 2دهه گذشته در زمينه رشد علمي اتفاقات بزرگي در كشور افتاده است و تأكيدات مقام معظم رهبري مبني بر اينكه مباحث دانش‌بنيان را مبناي كار قرار دهيم نيز به همين دليل است. در اين شرايط با اطمينان عرض مي‌كنم اگر براي حل مشكلات متمركز بر رويكرد‌هاي درون‌زايي شويم، مشكلات اقتصادي را پشت سر مي‌گذاريم.

قاليباف همچنين به ابعاد مختلف مديريت جهادي اشاره كرد و گفت: بايد باورمان شود مديريت در 2نوع اسلامي و غيراسلامي است. همانطور كه من در دانشگاه مفصل در اين‌باره بحث كرده‌ام و در يك مقاله در حوزه نظري ويژگي‌هاي مديريت اسلامي را برشمرده‌ام اما از باب ديگر، مديريت را يك علم، باور و هنر مي‌دانيم.

در اين ميان به‌نظر مي‌رسد يكي از عناصر مهم در حوزه مديريت جهادي آن است كه مديريت جهادي را بر مبناي سنت‌هاي الهي بپذيريم و به بحث «لايحتسب» باور داشته باشيم.
وي اساس مديريت جهادي را باور داشتن به سنت‌هاي الهي عنوان كرد و افزود: خداوند فرموده است كه بايد ظرفيت‌ها را به درستي و با تدبير، درايت، گذشت، عقل، محبت و برادري پاي كار بياوريم و اين باور را داشته باشيم كه بعد از همه محاسبات فيزيك و مهندسي، از جاي ديگري هم به ما ياري مي‌رسد.

کد خبر 286379

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha