شهردار تهران پنجشنبه گذشته با سفر به شهر مقدس قم با مراجع عظام تقلید دیدار و گفت‌وگو کرد.

قالیباف

محمدباقر قاليباف در اين ديدارها ضمن ارائه برنامه‌هاي شهرداري تهران از رهنمودهاي ايشان نيز بهره ‌برد.به گزارش همشهري، شهردار تهران در ديدارهاي جداگانه با آيات عظام مكارم شيرازي، صافي گلپايگاني، سبحاني، شبيري زنجاني، علوي گرگاني، وحيد خراساني، جوادي آملي و حجت‌الاسلام شهرستاني ديدار و گفت‌وگو كرد. قاليباف با پرداختن به عملكرد شهرداري در سنوات طي شده، برنامه‌هاي شهرداري تهران را براي اجراي پروژه‌هاي شهري و نيز رويكردهاي پيش رو شرح داد.

  • توسعه 4ميليون مترمربعي فضاهاي فرهنگي شهر

شهردار تهران عصر پنجشنبه با حضور در دفتر آيت‌الله العظمي مكارم شيرازي ضمن بيان برنامه‌هاي شهرداري پايتخت در حوزه‌هاي مختلف از رهنمودهاي اين مرجع تقليد شيعيان بهره برد.محمدباقر قاليباف، ضمن تبريك دهه مبارك فجر، تأكيد كرد: كمتر در تاريخ شهرداري تهران اتفاق افتاده است كه مديران دوره زيادي را در شهرداري باشند. يكي از ضعف‌هاي شهرداري‌ها در كشور اين است كه خيلي زود مديران جا‌به‌جا مي‌شوند و هم‌اكنون نيز اين آسيب ساختاري و اداري وجود دارد كه بايد به آن توجه شود.

وي تأكيد كرد: شهر تهران كه داراي بزرگ‌ترين شهرداري است و حساسيت‌هاي خاص خود را دارد در طول مدت تاسيس بلديه تا‌كنون داراي 57شهردار بوده است. اين موضوع بدان معناست كه متوسط دوره مديريت شهرداران 18‌ماه بيشتر نبوده و طبيعي است كه در اين زمان نمي‌توان كارهاي عميق و اساسي در شهرداري‌ها انجام داد. به اضافه اينكه شهرداري‌ها به جهت ساختاري نيز نقص بزرگي دارند كه نمي‌توانند مديريت يكپارچه شهري را داشته باشند.

قاليباف خاطرنشان ساخت: در طول مدت فعاليت شهرداري تهران در مجموعه تاريخ بلديه شايد 4شهردار بيشتر نبودند كه عمر بالاي كاري داشته‌اند كه اين موضوع هم يك فرصت و هم يك تهديد براي شهر است. تهديد از اين جهت كه ممكن است به روزمرگي بيفتيم و انگيزه كار را از دست دهيم و فرصت از اين جهت كه كارهاي عميق و ماندگاري در شهر انجام دهيم.

شهردار تهران در ادامه به مسائل ساختاري در شهر اشاره كرد و گفت: شهرداري‌ها در گذشته خيلي به موضوعات فرهنگي، اجتماعي و هنري توجه خاصي نداشتند و اگر بعضا توجهي داشتند نيز رويكردهاي صحيحي در كارشان دنبال نمي‌كردند كه اين موضوع باعث چالش‌هايي در جامعه شد.

با وجود اين در دوره‌اي كه توفيق خدمت در شهرداري تهران را داشتيم بسترهايي در شهر تهران فراهم شده و كارهاي زيرساختي خوبي صورت گرفته است تا جايي كه موافقان، مخالفان، داخلي‌ها و خارجي‌ها اگر با ذره‌اي انصاف نگاه كنند، شاهد هستند كه به همت و همكاري مردم، اقدامات خوبي صورت گرفته است. وي تأكيد كرد: هم‌اكنون مجموعه كارگران، كارمندان، متخصصان و مديران شهرداري انصافا كار جهادي مي‌كنند و شبانه روز فعاليت دارند. شايد در گذشته ساخت يك اتوبان 6 - 5 كيلومتري يك دهه طول مي‌كشيد اما حالا اتوباني مثل امام‌علي كه بيش از 10هزار خانه در مسير آن قرار داشت و داراي 14لاين ترافيكي است در كمتر از 20‌ماه اجرايي مي‌شود.

قاليباف افزود: اين اتوبان تمامي تاسيسات شهر را قطع كرده و از عرض شهر عبور مي‌كند. در عين حال مي‌خواستيم با اجراي اين اتوبان شهر را 2 تكه نكنيم تا اشكالي كه در احداث اتوبان نواب صفوي اتفاق افتاده و در طول7- 6كيلومتر شهر دو تكه شده را مجددا تكرار نكنيم. به همين منظور در اتوبان امام‌علي بيش از 30كيلومتر اتوبان ايجاد شده و در عين حال شهر دو تكه نشده است به‌نحوي كه تمامي دسترسي‌هاي پياده و سواره اين مسير را به همان شكل خودش باقي گذاشتيم.

شهردار تهران با بيان اينكه شهري كه يك كيلومتر تونل ترافيكي نداشت امروز داراي 20كيلومتر تونل ترافيكي است، تصريح كرد: يكي از ايرانيان مقيم انگليس در حرم حضرت معصومه(س) مرا ديد و گفت وقتي از تونل نيايش عبور كردم، از زيبايي، نوع ساخت و طراحي اين پروژه لذت بردم.

محمدباقر قاليباف با اشاره به برخي از كارهاي زيرساختي در بخش‌هاي فضاي سبز، زيباسازي و محيط‌زيست شهر تهران، عنوان كرد: دوشنبه هفته آينده در كهريزك كه محل دپوي زباله شهر تهران بوده است، نخستين كارخانه زباله‌سوز توليد‌كننده برق را به بهره‌برداري مي‌رسانيم.

 دیدار قالیباف،  مراجع عظام تقلید قم

به‌نحوي كه در اين زباله‌سوز با سوختن روزانه بيش از 400تن زباله، 3مگاوات برق توليد مي‌شود. وي تأكيد كرد: اين كار كاملا با حفظ مسائل زيست‌محيطي و استاندارد روز دنيا براي نخستين بار در كشور اتفاق مي‌افتد و از اين زباله‌سوز برق وارد مدار مي‌شود. قاليباف به روند توسعه مترو در شهر تهران اشاره كرد و گفت: اعداد و ارقام نشان مي‌دهد هميشه دولت در هر سال 30درصد بودجه شهرداري را پرداخت مي‌كرده كه اين رقم در بعضي از سال‌ها به 38درصد نيز رسيده است، اما در مجموعه دولت نهم، دهم و يازدهم اين عدد به حدي سير نزولي پيدا كرده كه هم‌اكنون به زير 3درصد رسيده است؛ اما با وجود اين مسئله، فقط در سال‌جاري 25كيلومتر مترو ساخته شده است كه اين موضوع كيفيت كار را نشان مي‌دهد.

شهردار تهران يادآور شد: گاهي بعضي افراد، بعضي حرف‌ها را مي‌زنند. به‌عنوان مثال مي‌گويند پل صدر از 3 هزار ميليارد تا 6 هزار ميليارد هزينه داشته است. اين پل با طول 11كيلومتر از جهت فني در دنيا رتبه اول را آورده و با احداث آن تحولي در پل‌سازي‌ كشور اتفاق افتاد. در اين پل يك دهانه 57متري ظرف مدت 27ساعت در هواي سرد زمستان نصب شد تا جايي كه مشاوران خارجي از كيفيت كار در اين بخش متعجب بودند. اما واقعا از برآورد اوليه كه انجام داديم اين پروژه به جهت قيمت حدود هزار و 200ميليارد تومان در‌آمد. اين در حالي است كه حداقل قيمتي كه بعضي رسانه‌ها مي‌گويند 3هزار ميليارد تومان است و تا 6‌هزار ميليارد تومان نيز براي آن عنوان كرده‌اند.

قاليباف تأكيد كرد: در همين دوره هم كارهاي عمراني شتاب گذشته خودش را دارد، اين در شرايطي است كه در كشور ركود است، وضع اقتصادي مناسب نيست و دولت به‌خاطر مشكلات موجود نمي‌تواند وظايف قانوني خودش را انجام دهد، اما با وجود اين ما سعي كرديم به اقتصاد مقاومتي در شهر توجه كرده و درآمد شهرداري را تبديل به يك درآمد پايدار كنيم. البته اين به واسطه زحماتي بوده كه در يك دهه كشيده شده است تا با يك سيستم، منطق اصولي و علمي و يك باور كاملا جهادي بتوانيم شهر را اداره كنيم.

قاليباف در ادامه به كاشت 5ميليون درخت در شهر تهران در سال‌جاري اشاره كرد و گفت: هم‌اكنون سرانه فضاي سبز شهر تهران از 9متر به 5 .15 متر افزايش پيدا كرده است. همچنين در خيابان وليعصر حدود 2 هزار درخت چنار بالاي 10سال را كاشته و جايگزين درختان قطع شده و خشك شده كرده‌ايم. شهردار تهران در ادامه به توسعه زير ساخت‌هاي فرهنگي در شهر تهران اشاره كرد و گفت: در اين دوره بالغ بر 4 ميليون مترمربع به توسعه فضاهاي فرهنگي شهر افزوديم. اين بدان معني است كه قريب به 200مسجد در تهران يا ساخته شده يا در دست ساخت است، 374سراي محله در تمامي محلات داير و مراكز متعدد فرهنگي و هنري در شهر ايجاد شده است.

قاليباف تأكيد كرد: هم‌اكنون در شهر تهران براي ساخت مسجد زمين را بدون اخذ وجه در اختيار قرار مي دهيم و پروانه صادر مي‌كنيم، بخشي از پول ساخت مسجد را نيز تقبل مي‌كنيم اما در عين حال نمي‌خواهيم مسجد را دولتي كنيم بلكه معتقديم مردم بايد در اين عرصه حضور داشته باشند. در اين زمينه بايد سرانه‌اي براي مسجد درنظر بگيريم تا بتواند نيازمندي‌هاي خودش را دنبال كرده و استقلال مالي داشته باشد. وي يادآور شد: امروز با صراحت مي‌گويم كه شهرداري تهران يك نهاد عمومي غيردولتي است كه مهم‌ترين سازمان تأثير‌گذار فرهنگي شهر تهران محسوب مي‌شود.

شهردار تهران تأكيد كرد: در كنار اين موارد سعي كرديم در كارهاي فرهنگي، توجه به مشكلات اقتصادي مردم را در دستوركار قرار دهيم چرا كه اين مشكلات باعث شده سبد فرهنگي، از سبد خانوار حذف شود. همه سياست‌هاي ما اين است كه اين كمبود را جبران كرده و سبد فرهنگي را به سبد خانواده بازگردانيم به‌نحوي كه با اقدامات صورت گرفته در سراي محلات و فعاليت‌هايي همچون «باز باران» بتوانيم ضمن توليد كالاي فرهنگي، نسبت به فروش آنها نيز كمك كنيم.

قاليباف همچنين تأكيد كرد: پيش از اين سرانه كتاب در مدارس شهر تهران 3كتاب به ازاي هر دانش‌آموز بوده كه هم‌اكنون اين سرانه به 11كتاب به ازاي هر دانش‌آموز رسيده است، به اين منظور هر سال چند ميليارد تومان كتاب مشخص شده‌اي كه مورد بررسي قرار گرفته بود را به مدارس، حوزه‌هاي علميه، مساجد و دانشگاه‌ها هديه كرديم.

وي گفت: در نمايشگاه ياد يار مهربان بيش از 20هزار عنوان كتاب در سقف 4ميليارد تومان به‌صورت رايگان در مدارس توزيع شده كه اين امر در سبد فرهنگي خيلي مهم است و مي‌تواند اثر‌گذار باشد. به گفته قاليباف توسعه حوزه‌هاي علميه در دستور كار شهرداري تهران قرار گرفته و شهرداري هم‌اكنون ساخت حوزه علميه با ظرفيت بيش از هزار نفر را دنبال مي‌كند. وي با بيان اينكه در اين دوره زيرساخت‌هاي ما در حوزه‌هاي كالبدي فرهنگي كامل شده است، تصريح كرد:

باغ كتاب در مجموعه تپه‌هاي عباس‌آباد، در طراز مجموعه‌هاي باغ كتاب دنياست به‌نحوي كه اين مجموعه با 60هزار متر فضاي مسقف و بيش از 110هزار متر فضاي دائمي نمايشگاه كتاب در بهترين نقطه شهر تهران مي‌تواند تحول اساسي در بخش به زمين مانده اقتصاد نشر داشته باشد و رونق جدي و اساسي به اين بخش دهد.

شــــهردار تهــــران همچنين با ارائه گزارشي از ساخت باغ موزه دفاع‌مقدس و باغ موزه قصر در تهران، گفت: جوهره اصلي فعاليت ما متمركز بر خانواده است و در زمينه كودكان و جوانان نيز با نگاه خاص به موضوعات پرداخته مي‌شود. در سند فرهنگي و اجتماعي نيز روي 3 موضوع سبك زندگي، هويت و فضاهاي مجازي و مديريت تغييرات فرهنگي متمركز هستيم و كاملا هدفمند حركت مي‌كنيم. در حوزه هويت نيز كاملا روشن است كه روي هويت ملي، هويت محلي و هويت ديني و انقلابي متمركز هستيم و وقتي از هويت انقلابي سخن مي‌گوييم، به 3 شاخص قدس، دفاع‌مقدس و امام‌(ره) تمركز داريم و در اين راستا اقدامات عميق ريشه‌اي انجام مي‌دهيم.

به گفته قاليباف، اقدامات شهرداري تهران در حوزه سبك زندگي، زيست شهري و اخلاق كاملا روشن است و كارهاي فرهنگي در 18سرفصل تعريف شده است كه بدون شك تمامي كارهاي فرهنگي و اجتماعي، جوهره ديني دارد. وي در پايان با اشاره به تأكيدات پيشين آيت‌الله مكارم شيرازي به‌منظور انتقال تجربيات به ساير شهرداري‌ها، گفت: براي اين منظور يك دبيرخانه در شهر تهران ايجاد كرده‌ايم و شهرداري‌هاي سراسر كشور نيز دائما به تهران مي‌آيند. ما در اين دبيرخانه دوره‌هاي آموزشي را براي آنها برگزار كرده و همه تجربه‌ها را منتقل مي‌كنيم.

  • افتخار ورود به كارهاي فرهنگي

همچنين آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازي طي سخناني در اين ديدار با اشاره به گزارش شهردار تهران از اقدامات انجام شده، گفت: بدون شك كارهايي كه در شهرداري تهران انجام داده‌ايد بيش از اينهاست. شما افتخار بزرگي كسب كرديد كه كارهاي فرهنگي را هم به‌عنوان يكي از امور مربوط به شهرداري درنظر گرفته و كارهاي فرهنگي را هم وظيفه شهرداري كرده‌ايد. وي تصريح كرد: معمولا شهرداري‌ها كاري به مسائل فرهنگي و مخصوصا مسائل فرهنگي مذهبي نداشتند و حتي از كارهاي فرهنگي مذهبي كه مردم به جا مي‌آوردند نيز عوارض اخذ مي‌كردند، اما شما در اين زمينه موفق شديد و دوش به دوش كارهاي عمراني، كارهاي فرهنگي را هم در دستور كار قرار داديد.

اين مرجع تقليد شيعيان در ادامه تأكيد كرد: شهر هم يك جسم و هم يك روح دارد و دليلي ندارد تنها جسم شهر را پرورش دهيم بلكه بايد روح شهر را هم پرورش دهيم. به اين علت كه اگر دومي به نتيجه رسيد اولي هم به نتيجه نمي‌رسد؛ اگر شهري پر از تونل‌ها و انواع مراكز تفريحي بسازيم و عده‌اي جوان معتاد و آلوده به انواع مفاسد بخواهند از اين مراكز و پارك‌ها استفاده كنند اين افتخار نمي‌شود. ولي اگر به هر دو جنبه پرداخته شود سبب مي‌شود از قسمت‌هاي عمراني و زيرساخت‌ها استفاده بهينه شود.

آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازي تأكيد كرد: ورود شهرداري به مسائل فرهنگي ابتكار خوبي بود و اگر قبلا هم صورت مي‌گرفت، به‌صورت كمرنگ بوده و چيز جدي در اين زمينه دنبال نمي‌شد به همين جهت از عنوان ابتكار براي اين اقدام استفاده مي‌كنم. اين مرجع تقليد شيعيان خطاب به شهردار تهران تصريح كرد: من ديده‌ام كه شما تسليم بعضي از جنجال‌ها نمي‌شويد و وظيفه خودتان را انجام مي‌دهيد. بعضي‌ها تصورشان اين است كه ممكن است اين كارهاي فرهنگي نمايش باشد اما شما تسليم اينها نمي‌شويد و كار خود را با جديت دنبال مي‌كنيد. افراد قوي، افرادي هستند كه وقتي وظيفه را تشخيص دادند پيش مي‌روند و وقتي به موانع برخورد كردند، بر نمي‌گردند بلكه سعي مي‌كنند مانع را كنار بزنند. اين رمز پيشرفت امام(ره) در انقلاب بود.

آيت‌الله‌العظمي مكارم شيرازي در ادامه بر ضرورت انتقال تجربيات از سوي شهرداري تهران به ساير كلانشهرها و مراكز استان‌ها تأكيد كرد و گفت: هرچه تجربيات را منتقل كنيد، شهرها هم مي‌توانند در مسائل زير‌ساختي و فرهنگي پيش روند و اين موضوع خوبي خواهد بود. وي افزود: اين خدمات شهرداري در 3 جا حساب مي‌شود، يك جا پيش مردم است كه مي‌گويند شهر آرام مي‌شود. يك جا پيش خارجي‌ها كه مي‌گويند با وجود فشارهاي وارد شده به ايران، چقدر پيشرفت كرده است و يك جا هم به‌حساب انقلاب گذاشته مي‌شود كه ببينيد بعد از انقلاب تهران چه بود و چه شد؟

  • حجم بي‌سابقه كارهاي انجام شده

شهردار تهران در ادامه سفر خود به شهر مقدس قم و ديدار با مراجع شيعه با حضور در دفتر آيت‌الله العظمي صافي گلپايگاني، با ايشان نيز ديدار و گفت‌وگو كرد.آيت‌الله العظمي لطف‌الله صافي گلپايگاني ضمن تبريك به قاليباف و همكاران وي در شهرداري تهران به‌منظور انجام اقدامات با ارزش در طول سال‌هاي گذشته، گفت: اين توفيقاتي كه نصيب شما شده، براي شما و ما مايه افتخار است.

اميدوارم توفيقات شما بيشتر باشد و بتوانيد خدماتي كه شروع كرده‌ايد را ادامه دهيد و مورد توجه حضرت ولي عصر(عج) قرار گيرد. وي اقدامات و فعاليت‌هاي شهرداري تهران را بسياربا اهميت توصيف كرد و گفت: خدماتي كه ازسوي شهرداري تهران انجام شده اسباب خوشحالي همه مردم و كساني كه علاقه‌مند به مملكت و شهر خود هستند را فراهم آورده است. بايد بابت تك تك بناها، پروژه‌ها و اقدامات انجام شده تشكر كنيم چرا كه اين حجم كار تاكنون سابقه نداشته است.

آيت‌الله صافي گلپايگاني در ادامه تصريح كرد: از گذشته اشخاص زيادي به شهرداري تهران آمده بودند اما وقتي انسان مشاهده مي‌كند كه اين توفيقات نصيب شما شده و موفق شديد در همه ابعاد به مسائل توجه داشته باشيد باعث خرسندي است.

اين مرجع تقليد شيعيان خطاب به شهردار تهران ابراز داشت: شما در مسائل اسلامي و ديني تا‌كنون خيلي موفق بوديد و توانستيد رضايت همه را فراهم كنيد. انجام اين خدمات از توفيقاتي است كه خداوند به انسان‌ها عطا مي‌كند و اميدوارم شما در همه رشته‌ها موفق باشيد. وي خاطرنشان ساخت: اين خدمات و توفيقات شهرداري تهران موضوعات كمي نيست و مسائلي است كه اسباب خرسندي و خوشحالي همه مسلمانان را فراهم كرده است. اگر اشخاصي هم هستند كه مي‌خواهند از اين خدمات ناراحت باشند، از باب ناداني است چرا كه انسان بايد وظيفه خودش را انجام دهد. بنابراين كاري كه برعهده شما قرار گرفته را به خوبي انجام دهيد.

آيت‌الله صافي گلپايگاني خطاب به شهردار تهران يادآور شد: اميدوارم خدا بر توفيقات شما بيفزايد و بيشتر بتوانيد خدمت كنيد و به فعاليت‌ها برسيد چرا كه معتقدم خدا اين توفيقات را در زمينه‌هاي مختلف ازجمله فرهنگسراها، كمك به مساجد و رسيدگي به دين مردم خدا فراهم كرده است. همچنين اميدوارم همه كساني كه در شهرداري تهران با شما همكاري مي‌كنند، فعاليت آنها به‌گونه‌اي باشد كه باعث خوشحالي امام زمان(عج) شوند. اين مرجع تقليد شيعيان در پايان خطاب به دكتر قاليباف گفت: من وقتي شما را مي‌بينم جوان مي‌شوم. من از اول به شما علاقه داشتم چرا كه معتقدم اينكه انساني اين هويت اسلامي را داشته باشد، خيلي مغتنم است.

  • نمره خوب شهرداري و آباداني پايتخت

شهردار پايتخت غروب پنجشنبه نيز در جريان ديدار با آيت‌الله‌العظمي جعفر سبحاني به ارائه گزارشي از اقدامات مختلف مديريت شهري در حوزه‌هاي مختلف عمراني، خدماتي، فرهنگي، اجتماعي و رفاهي پرداخت.اين مرجع تقليد شيعيان با تأكيد بر ضرورت رسيدگي به مسئله حجاب در جامعه، ابراز داشت: شهرداري تهران هم‌اكنون در محدوده خاصي از جامعه و در داخل خود شهرداري به عفاف و حجاب توجه داشته است اما در سطح كل جامعه ما، هنوز مسئله بدحجابي و بي‌حجابي حل نشده و در اين زمينه امر به معروف و نهي از منكر نيز صورت نمي‌گيرد. اين درحالي است كه در تمام كشور بايد امر به معروف و نهي از منكر درباره حجاب انجام شود.

آيت‌الله سبحاني در ادامه با تأكيد بر ضرورت توجه به‌كار و زيرساخت‌ها، خاطرنشان ساخت: اميرالمومنين(ع) مي‌فرمايند شما درباره اين زمين‌ها مسئول هستيد. بايد از زمين‌ها بهترين استفاده را در كشاورزي، عمراني و آبادي بكنيد. وي خطاب به شهردار پايتخت تأكيد كرد: در اينكه شما در عمران و آبادي نمره خوبي داريد شكي نيست چرا كه اين اقدامات در شهر تهران پيدا و مشهود است و جملگي افراد بر آن هم‌نظر هستند. آيت‌الله سبحاني در ادامه با تقدير از اجراي پروژه‌هاي عمراني، ترافيكي و بزرگراه‌ها در نقاط مختلف تهران، تصريح كرد: ان‌شاءالله بخش فرهنگي شهرداري تهران كه هم‌اكنون قوي است را قوي‌تر كنيد.

اين مرجع تقليد شيعيان همچنين بر ضرورت ساخت گنبد و گلدسته براي مساجد شهر تأكيد كرد و گفت: هر مكاني براي خودش داراي شناسنامه‌اي است و شناسنامه مساجد نيز گنبد و گلدسته‌هاي آن است. وي در ادامه گفت: توريست‌ها با اهداف مختلف به ايران سفر مي‌كنند. بعضي توريست‌ها به‌دنبال تماشاي فضاي سبز زيبا هستند و بعضي نيز به‌دنبال آن هستند كه دين ما را ارزيابي كنند. در اين ميان حتما گنبد و گلدسته به عنوان شناسنامه مساجد بايد در پرونده آنها باشد كه شما بحمدالله به اين موضوع عمل مي‌كنيد.

آيت‌الله سبحاني همچنين با تأكيد بر ضرورت رعايت مسائل ديني در تملك املاك شهروندان هنگام اجراي پروژه‌هاي عمراني، خطاب به دكتر قاليباف تصريح كرد: حتما جنابعالي در اين زمينه رعايت مي‌كنيد اما متأسفانه در برخي شهرها جوانب ديني و رضايت كامل مالكان در تخريب و تملك منازل رعايت نمي‌شود. البته مالكان نيز نبايد جلوي اصلاح كار را بگيرند بلكه طرفين بايد بنشينند و حد عقلايي و وسط براي تملك املاك انجام شود تا رضايت طرفين حاصل شود.

آيت‌الله سبحاني همچنين با انتقاد از اقدام اخير وزارت ارشاد پيرامون تك‌خواني زنان، تأكيد كرد: ما قانون، مجلس و شوراي نگهبان داريم و صدا و سيما نيز براي خودش اساسنامه‌اي دارد و اين مراجع قانوني هستند كه بايد در اين زمينه صحبت كنند. در جريان اين ديدار حجت‌الاسلام والمسلمين امرودي، معاون امور اجتماعي و فرهنگي شهرداري تهران به ارائه گزارشي در زمينه فعاليت‌هاي مختلف فرهنگي، اجتماعي و عمراني شهرداري تهران و رويكردهاي آتي مديريت شهري پرداخت. همچنين شهردار تهران پيش از اين ديدار نماز جماعت مغرب و عشا را به امامت آيت‌الله جعفر سبحاني اقامه كرد.

  • خدمت به مردم بزرگ‌ترين عبادت است

شهردار تهران پنجشنبه شب نيز با آيت‌الله‌العظمي شبيري‌زنجاني، از مراجع تقليد شيعه ديدار و گفت‌وگو كرد.آيت‌الله العظمي شبيري زنجاني طي سخناني در اين ديدار با اشاره به فعاليت‌هاي بزرگ عمراني و خدماتي شهرداري تهران گفت: همه افرادي كه وارد تهران مي‌شوند، خدمات شهري شهرداري تهران براي آنها مشهود است و دعا مي‌كنيم اين توفيقات ادامه داشته باشد. وي در ادامه با اشاره به شيعه اثني‌عشري بودن كشور ايران اظهار كرد: هر خدمتي كه به چنين كشوري صورت گيرد گويي به امام زمان (عج) خدمت شده است و ائمه معصوم و حضرت رسول(ص) پشتيبان آن هستند. از اين‌رو اميدواريم اين خدمات شهرداري تهران مورد عنايت خاص حضرت ولي عصر (عج) باشد.

آيت‌الله شبيري‌زنجاني سپس به احداث اتوبان امام‌علي و توسعه بزرگراه‌ها در شهر تهران پرداخت و بيان كرد: تاكنون به‌دليل نبود اتوبان‌ها و راه‌هاي مناسب، مشكلات زيادي براي مردم ايجاد شده و افراد زيادي جان خود را از دست داده‌اند، اما اين اقدامات بزرگ‌ترين عبادت است چرا كه اگر اين بسترها نباشد، به مرگ‌ومير و ايجاد مشكلات براي مردم منتهي مي‌شود.

در جريان ديدار شهردار تهران با مراجع عظام تقليد در شهر قم، حجت‌الاسلام صادق‌زاده، رئيس مركز فعاليت‌هاي ديني شهرداري تهران هم با اشاره به خدمات فني، عمراني و فرهنگي و هنري شهرداري تهران در طول سال‌هاي گذشته به تشريح روند توسعه مساجد در شهر و احداث 400مسجد در پايتخت پرداخت. وي همچنين ضمن اشاره به كمك 46ميليارد توماني شهرداري تهران به مساجد، گزارشي از وضعيت رسيدگي به حوزه‌هاي علميه در تهران و پيگيري اقدامات مختلف فرهنگي ارائه كرد.

  • ديدار با نماينده آيت‌الله سيستاني در ايران

شهردار تهران در ادامه ديدارهاي خود با مراجع عظام تقليد در شهر مقدس قم صبح ديروز با حضور در دفتر حجت‌الاسلام و المسلمين سيدمحمدجواد شهرستاني، نماينده آيت‌الله سيستاني در ايران با وي ديدار و گفت‌وگو كرد. حجت‌الاسلام شهرستاني طي سخناني در اين ديدار با تأكيد بر ضرورت چاره‌انديشي در مقابل هجمه‌هاي رسانه‌اي و فرهنگي دشمن گفت:

در اين زمينه فرصت‌ها و ظرفيت‌هاي خوبي در اختيار داريم كه بايد از آنها استفاده كنيم. به همين منظور ضروري است روي رسانه‌ها كار جدي صورت گيرد چرا كه رسانه‌ها از ظرفيت بالايي در آگاهي‌بخشي جامعه برخوردارند. وي تأكيد كرد: بايد روي رسانه‌ها برنامه‌ريزي مناسبي صورت گيرد تا بتوانيم صداي خود را به دنيا برسانيم. همچنين شهردار تهران در اين ديدار با تقدير از حجت‌الاسلام شهرستاني به بيان توضيحاتي پيرامون فعاليت‌هاي ديني، مذهبي و خدماتي شهرداري تهران پرداخت.

  • ديدار با آيت‌الله العظمي موسوي اردبيلي

شهردار تهران در ادامه حضور خود در شهر مقدس قم و ديدار با مراجع عظام شيعه با حضور در دفتر آيت‌الله‌العظمي موسوي اردبيلي، با ايشان ديدار و گفت‌وگو كرد.محمدباقر قاليباف طي سخناني در اين ديدار با تأكيد بر ادامه روند فعاليت‌هاي عمراني شهرداري تهران در دوره سوم مديريت شهري، ابراز داشت: در حال حاضر تمامي كارهاي عمراني اساسي شهر در زمينه بزرگراه‌ها، پل‌ها و پروژه‌هاي عمراني جدي را انجام داده‌ايم و با اجراي پروژه زيرگذر شهيد صياد شيرازي تمام پروژه‌هاي عمراني رو به اتمام مي‌گذارد.

شهردار تهران با اشاره به ساخت 25كيلومتر مترو از ابتداي سال‌جاري تأكيد كرد: عمليات اجرايي ادامه خط 3 به سمت شمال شرق شهر تهران تا پايان امسال به اتمام مي‌رسد و پس از آن خطوط 6 و 7 مترو نيز تا پايان سال 1395به پايان خواهد رسيد.آيت‌الله‌العظمي موسوي‌اردبيلي طي سخناني در اين ديدار ضمن تقدير از اقدامات شهرداري تهران در حوزه‌هاي مختلف، براي قاليباف و همكاران وي در مجموعه شهرداري تهران آرزوي توفيق كرد.

کد خبر 286457

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha