پنجشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۶
۰ نفر

پگاه شفتی: این‌روزها دنیا بیش‌تر از همیشه ناامن شده است. در چنین دنیایی بار مسئولیت سنگین‌تری برعهده‌ی دنیای فناوری است.

دوچرخه

هرچند همیشه فناوری می‌تواند در دست آدم‌های تبهکار قرار بگیرد، با این حال همواره تلاش بر این بوده تا با به‌وجود آوردن ابزارهای مدرن، دنیا را هرچه بیش‌تر ایمن کرد. نگاهی به ابزارک‌ها و آخرین اختراعات مرتبط با ایمنی، خالی از لطف نخواهد بود.

اسكنر هوشمند

حدود یک ‌سال از حادثه‌ي بمب‌گذاری در بوستونِ آمريكا می‌گذرد. اين بمب‌گذاري منجر به کشته‌شدن انسان‌های بی‌گناه در خلال یک مسابقه‌ی دو ماراتن شد. حالا انستیتوي ملی دانش و مهندسی آمریکا (E&SA) که در فن اشعه‌ي ایکس فعال بوده، یک اسکنر دستی ساخته است که می‌تواند وجود مواد مخدر یا مواد منفجره را از بیرون کیف یا کوله‌پشتی، پشت دیوار و حتی داخل تایر ماشین تشخیص دهد. این اسکنر از طریق ردیابی اشعه‌ای که از مواد مخدر و مواد منفجره ساطع می‌شود، می‌تواند وجود آن را تشخیص دهد.

دوچرخه

چشم قفل‌كن

این دستگاه برای قفل‌کردن وسایل شخصی و هوشمند شما مثل گوشی، کامپیوتر یا تبلت به هیچ عدد و رقمی احتیاج ندارد. تنها کافی‌ است آن ‌را فقط یک‌بار جلو چشم بگیرید و نگاهش کنید. با همین نگاه، دستگاه می‌تواند عنبیه‌ی منحصر به‌فرد شما را شناسایی کند و بلافاصله شما را که صاحب اصلی دستگاه هستید به حساب کاربری یا هر محیط دارای پسورد دیگری هدایت کند.

دوچرخه

برچسب پليس

محققان دانشگاه میشیگان آمريكا و دانشمندان کره‌ی جنوبی، در یک پروژه‌ي مشترک، برچسبی ساخته‌اند که می‌تواند با یک دم نشان بدهد که شخص، مواد مخدر مصرف کرده یا خیر. اگر کسی مشکوک به استفاده از مواد مخدر باشد، این برچسب می‌تواند جای آزمایش خون را بگیرد، که هم وقت‌گیر است و هم جای اشتباه یا تقلب دارد. با یک ها كردن بر روی این برچسب، حروفی نمایان می‌شود که نشان‌دهند‌ه‌ی مصرف مواد مخدر است.

دوچرخه

دوربين گردان از راه دور

هرکسی دوست دارد وقتی در سفر است اوضاع خانه‌اش را زیرنظر داشته باشد. برای این‌کار مدت‌هاست که دوربین‌های امنیتی خانگی در خانه‌ها نصب می‌شوند. اما این دوربین که نامش «فوس‌کم» (Foscam) است، می‌تواند از راه دور بچرخد، زوم کند یا خاموش و روشن شود. البته همه‌ی این کارها را با کمک یک نرم‌افزار انجام می‌دهد که بر روی گوشی هوشمند یا تبلت کاربر نصب می‌شود.

دوچرخه

دود هوشمند

برای سال‌ها یکی از ابزار محافظت از اشیاي قدیمی دود امنیتی بود. این دود زمانی که آژیر خطر به صدا در می‌آید در فضا پخش می‌شود و همه‌چیز را برای سارق تیره و تار می‌کند و او به جای دزدی فقط به فرار فکر خواهد کرد. این دود اگرچه می‌توانست از سرقت جلوگیری کند اما در بیش‌تر موارد نمی‌توانست تبهکار را گیر بیندازد.

حالا یک مؤسسه‌ي تحقیقاتیِ فعال در علوم زیستی یا بایوتکنولوژی، یک دود امنیتی ساخته که می‌تواند روی پوست دزد یا تبهکار بنشیند و بلافاصله به دی‌ان‌ای او نفوذ کند. این دود البته بی‌خطر است و می‌تواند با آزمایش دی‌ان‌ای حتی پس از سال‌ها مشخص کند که چه‌کسی و از کجا سرقت کرده است.

کد خبر 288272

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha