تعداد كم پاركينگهاي تهران گرچه نوعي كمبود امكانات براي مديريت ترافيك محسوب ميشود اما برخي از اين پاركينگها نيز به محلي براي نگهداري خودروهاي صفركيلومتر نمايشگاههاي خودرو تبديل شدهاند. در برخي محدودههاي بورس خريد و فروش خودروهاي خارجي، پاركينگهايي وجود دارند كه طبقات مختلف پاركينگ عمومي خود را به نمايشگاهداران اجاره دادهاند و صدها خودروي مدل بالاي خارجي در آنها خاك ميخورند اما فضاي حياتي اين پاركينگها براي خودروهاي شهروندان خالي نميشود.
به گفته سيد جعفر تشكري هاشمي، معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران، براساس مصوبه شوراي اسلامي شهر تهران، نرخ پارك خودرو در داخل محدوده طرح ترافيك، ساعتي 600تومان و در خارج از اين محدوده، ساعتي 300تومان است.
در عين حال نگهداري از خودروهاي خارجي بيشك باصرفهتر از نگهداري چند ساعته خودروهاي شهروندان ديگر است. اين سودجويي برخي پاركينگداران در شرايطي رخ ميدهد كه 20درصد از ترافيك روزانه خيابانهاي پرتردد تهران، ناشي از كمبود فضاي پارك و حركت آهسته و توقفهاي متوالي خودروها در خيابانها بهمنظور پيدا كردن جاي پارك است.
- كمبود 523 هزار جاي پارك
براساس آخرين پژوهشهاي مركز مطالعات شهر تهران هر خودرو سالانه بهطور متوسط 8هزارو260 ساعت در حال توقف است و نياز به محل پارك دارد. در عين حال مجموع تقاضاي پارك خودرو در شهر تهران در وضع موجود برابر يك ميليون و 402هزار فضاي پارك خودرو در ساعت اوج آن است. همچنين تعداد كل فضاهاي پاركينگ در تهران برابر 972هزار دستگاه خودرو و ميزان كل كمبود فضاي پارك خودرو در شهر نيز برابر 523هزار فضاي پارك خودروست. در عين حال بيشتر نواحي داراي تقاضاي بالاي پارك خودرو در محدوده مركزي و شمالي شهر واقع شدهاند كه با توجه به تمركز كاربريهاي تجاري و اداري اين مناطق، بديهي بهنظر ميرسد. ساخت پاركينگهاي مسقف تهران، متناسب با توسعه شهري نيست.
محسن پيرهادي، عضو كميسيون نظارت شوراي شهر تهران در اينباره ميگويد: مشكل كمبود پاركينگ در شهر تهران بهخصوص مناطق مركزي شهر ديده ميشود چرا كه بيشتر ساختمانهاي اداري تجاري، متناسب با تعداد واحدهاي تجاري، پاركينگ ندارند و همچنين ساخت پاركينگ براي سرمايهگذاران توجيه اقتصادي ندارد.
- 15دقيقه اتلاف وقت براي جاي پارك
معاون حمل و نقل و ترافيك شهرداري تهران تأكيد كرد: ميانگين زمان پيدا كردن جاي پارك در تهران 15دقيقه است. تشكري هاشمي يادآور شد: هر راننده در تهران بهمنظور پيدا كردن جاي پارك خودروي شخصي بهطور ميانگين 15دقيقه وقت صرف ميكند. اين وضع بهويژه در محدوده مركزي شهر كه بافت آن فشردهتر، كاربريهاي آن متنوعتر، معابر آن متراكمتر و تردد خودروها در آن بيشتر است، پر رنگتر ميشود.
- سرعت سرسامآور توليد خودرو
دغدغه شهروندان تهراني براي يافتن جاي پارك در شرايطي است كه جاي پاركهاي محدود شهر با سرعت سرسامآور توليد خودرو و روند تدريجي توسعه زيرساختهاي شهري بهعلت نرسيدن بودجه دولتي ناهمخوان است. معضل ديگر مربوط به انحصاري كردن جاي پارك مقابل مغازهها توسط مغازهداران است كه تخلفي محض تلقي ميشود.
- راهگشايي مترو و اتوبوس
براي خروج از معضل كمبود جاي پارك، ساخت پاركينگهاي مكانيزه در نقاط پر تراكم و ساماندهي پاركينگهاي موجود بهمنظور سامانبخشي به مديريت توقفهاي بلندمدت يك راهحل كوتاهمدت محسوب ميشود. همچنين استفاده از ابزارهاي گوناگون در پاركينگهاي حاشيهاي براي به حداقل رساندن توقف خودروها بهمنظور امكان استفاده تعداد بيشتري خودرو از يك فضاي پارك، از ديگر راهكارهاست. از سويي توسعه حملونقل عمومي نيز يك راهحل تلقي ميشود.
نظر شما