مدیر ملی طرح حفاظت از زاگرس از شناسایی عامل اصلی نابودی درختان بلوط جنگل‌های زاگرس خبر داد و گفت: ظرف ۳‌ماه آینده برنامه توسعه و حفاظت از جنگل‌های زاگرس برای تصویب به مجلس شورای اسلامی ارائه می‌شود.


شيرين ابوالقاسمي در گفت‌وگو با مهر افزود: در چارچوب فعاليت‌هاي طرح حفاظت از زاگرس، طي چند‌ماه گذشته برنامه حفاظت و توسعه پايدار زاگرس براي نخستين بار به‌طور همزمان تدوين و ارائه شد. به گفته وي، اين برنامه توسط سازمان محيط‌زيست و ديگر دستگاه‌هاي ذيربط ازجمله وزارت نيرو، سازمان جنگل‌ها و مراتع، وزارت جهادكشاورزي، وزارت كشور و سازمان ميراث فرهنگي تهيه شده است.

مدير ملي اجراي طرح حفاظت از زاگرس اظهار داشت: اين برنامه يكي از برنامه‌هاي خاص است كه در برنامه ششم توسعه گنجانده شده و در حال حاضر كليات آن در شوراي برنامه‌ريزي برنامه ششم در سازمان محيط‌زيست تصويب شده است. ابوالقاسمي تصريح كرد: ظرف 3‌ماه آينده اين برنامه نخست در دولت بررسي مي‌شود تا به‌صورت لايحه درآمده و به مجلس ارائه شود. وي با بيان اينكه اجراي اين برنامه نيازمند پشتوانه قانوني است، تأكيد كرد: بنابراين تصويب آن در مجلس ضروري است كه اميدواريم ظرف 6‌ماه آينده بتوان اين برنامه را در مجلس شوراي اسلامي نيز تصويب كرده و به‌صورت يك قانون درآورد؛ چرا كه پيش از اين برنامه صيانت از جنگل‌هاي هيركاني به‌دليل اينكه پشتوانه قانوني نداشت، متأسفانه به اجرا درنيامد.

مدير ملي اجراي طرح حفاظت از زاگرس با اشاره به اينكه برنامه حفاظت از جنگل‌هاي زاگرس بدون درنظر گرفتن برنامه‌هاي توسعه پايدار ازجمله آبزي‌پروري، جنگلداري و كشاورزي غيرقابل اجرا خواهد بود، يادآور شد: در اين برنامه رويكرد جديدي تحت عنوان «آشتي طبيعت و توسعه» براي مديريت منابع زيستي درنظر گرفته شده است.

به گفته ابوالقاسمي، با استفاده از مصوبه شوراي‌عالي محيط‌زيست كه در سال92 تصويب شد و براساس آن بايد در استانداري‌هاي سراسر كشور، دفاتر مستقل حفاظت و توسعه پايدار تشكيل شود، براي اجرايي كردن اين برنامه، پس از تصويب آن استفاده خواهيم كرد. وي با بيان اينكه اين برنامه در حال حاضر براي مساحت 3ميليون و 600هزار هكتار از زاگرس مركزي تدوين شده است، تأكيد كرد: درصورت تصويب آن، اين برنامه قابل تعميم به تمام اراضي كوهستان زاگرس است.

کد خبر 291905

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha